نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۶

تعطیلی استودیوهای اصلی گوگل استیدیا

گوگل با تعطیل کردن استودیوهای فرست پارتی سرویس استریمینگ استیدیا از این پس بیشتر «به‌عنوان یک پلتفرم» روی آن تمرکز خواهد کرد.

گوگل سابقه‌ی زیادی در معرفی پرسروصدا و جنجالی ایده‌های بکر و جاه‌طلبانه و نهایتاً مواجهه با بن‌بست‌ و رها کردن غیرمنتظره آن‌ها دارد. البته ظاهراً رویکرد این شرکت درباره سرویس گوگل استیدیا کمی متفاوت‌تر بوده و اینبار سعی در تمرکز بیشتر روی جنبه‌ی خاصی از اهداف تعیین شده‌ی آن خواهد داشت. سرویس استریمینگ استیدیا هرگز موفق به عملی کردن اهداف از پیش تعیین شده‌ی خود به نحوی که از آن انتظار می‌رفت نشد؛ اما به نظر می‌رسد که گوگل قصد دارد تا با تجدیدنظر درباره ساخت بازی‌های فرست پارتی در سرویس اختصاصی خود، بیشتر به‌عنوان یک پلتفرم روی آن تمرکز کند.

اجرای بازی در سرویس استیریمینگ استیدیا

فیل هریسون، رئیس تیم توسعه‌دهندگان سرویس استیدیا در شرکت گوگل در گزارش جدید خود تأیید کرده که این شرکت از حالا به بعد بیشتر روی جنبه‌ی پلتفرم بودن این سرویس تمرکز کرده و همچنان در تکنولوژی Stadia سرمایه‌گذاری خواهد کرد. در مقابل، استودیوهای فرست پارتی این شرکت که تحت برند «بازی و سرگرمی استیدیا» فعالیت می‌کردند، تعطیل خواهند شد.

«ما سرویس استیدیا را با هدف امکان دسترسی فوری به بازی‌های مورد علاقه شما در در هر مکان و هر زمان تأسیس کردیم. با عرضه موفقیت آمیز بازی Cyberpunk 2077 روی سرورهای استیدیا، فراهم کردن امکان تجربه بازی‌ها از تمامی دستگاه‌های سازگار از جمله سیستم‌عامل iOS و سایر اقداماتی که به منظور گسترش حوزه فعالیت‌های این سرویس عملی شد، واضح است که تکنولوژی استیدیا و عملی بودن آن در مقیاس از پیش تعیین شده به همه اثبات شده است.»

«امکان استریم بازی‌ها روی هر نمایشگری که در اختیار کاربران قرار دارد، آینده‌ی این صنعت بوده و ما همچنان به سرمایه‌گذاری روی آن ادامه خواهیم داد تا بهترین تجربه بازی در فضای ابری را برای شرکای خود و جامعه بازیکنان ارائه کنیم. این از همان ابتدای کار چشم انداز آینده‌ی سرویس استیدیا بوده است.»

کنترلرهای پوگل استیدیا

«در سال ۲۰۲۱ تلاش می‌کنیم تا به توسعه‌دهندگان و ناشران بازی‌های ویدیویی کمک کنیم تا از فناوری پلتفرم ما نهایت استفاده را ببرند و بازی‌های خود مستقیماً در اختیار مخاطبان خود قرار دهند. ما همکاری با شرکای خود در صنعت بازی را یک فرصت مهم و ضروری برای پیشبرد اهداف شرکت می‌دانیم و اعتقاد داریم که این بهترین راه برای پایه گذاری یک تجارت طولانی و پایدار ازطریق استیدیا است و می‌تواند منجر به رشد صنعت بازی شود.»

این اقدام به معنای لغو انتشار تمامی بازی‌هایی است که در مراحل پایانی ساخت قرار داشته یا برای عرضه در سال ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده بودند. نشریه کوتاکو گزارش کرده که براساس تأیید چند منبع داخلی از شرکت گوگل، چندین پروژه در پی این تصمیم به‌طور کلی کنسل شده و این درحالی است که گوگل بازی‌های زیادی را برای ساخت و عرضه در سال ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی کرده بود.

کنترلر Stadia در کنار اجرای بازی در موبایل

فیل هریسون در ادامه تأیید می‌کند که جید ریموند که تاکنون به‌عنوان رئیس Stadia Games and Services فعالیت می‌کرد، گوگل را ترک خواهد کرد.

«ساخت بازی‌های باکیفیت و ایده‌های جذاب کاری است که ممکن است سال‌ها زمان ببرد. ضمن اینکه هزینه‌های بالا و رو به رشد این کار به سرمایه‌گذاری قابل توجهی نیاز دارد. با تمرکز روی اهداف ثابت شده‌ی سرویس استیدیا به‌عنوان یک پلتفرم بازی و همکاری همه جانبه با شرکای تجاری شرکت در صنعت بازی، تصمیم گرفتیم که از این به بعد سرمایه‌گذاری روی تولید محتوای انحصاری برای استیدیا توسط تیم داخلی خود در SG&E را متوقف کنیم. این تصمیم شامل تمامی بازی‌های که برای آینده نزدیک برنامه‌ریزی شده بودند نیز خواهد شد.»

«در پی این تصمیم، جید ریموند تصمیم به ترک شرکت گرفته تا اهداف خود را به شکل دیگری دنبال کند. قصد داریم بدین وسیله از تمامی تلاش‌های جید برای همکاری در توسعه سرویس استیدیا تشکر کنیم و برای آینده فعالیت‌های حرفه‌ای او آرزوی موفقیت کنیم. در ماه‌های پیش رو، اکثر اعضای تیم SG&E مسئولیت‌های جدیدی را برعهده خواهند گرفت. ما به همکاری با اعضای توسعه‌دهندگان خلاق این تیم متعهد هستیم و با اختصاص وظایف جدید به حمایت از آن‌ها ادامه خواهیم داد.»

بازی دستینی روی Stadia

هریسون در پایان به مشترکین سرویس استیدیا اطمینان داده که همچنان به دریافت محتوای جدید از سوی ناشران و توسعه‌دهندگان ترد پارتی ادامه خواهند داد و پشتیبانی و سرمایه‌گذاری گوگل روی این سرویس همچنان ادامه دارد:«شما همچنان می‌توانید از همه خدمات استیدیا و استیدیا پرو استفاده کنید و ما همچنان به عرضه بازی‌های جدید از سازندگان ترد پارتی ادامه خواهیم داد. ما به آینده‌ی کلاود گیمینگ متعهد هستیم و وظیفه خود در پیشبرد اهداف این صنعت را انجام خواهیم داد. هدف ما در ارائه بهترین پلتفرم استریمینگ برای گیمرها و شرکای تجاری شرکت همچنان پاربرجاست.»

گوگل سال گذشته یک استودیوی توسعه‌دهنده بازی‌های فرست پارتی را برای ساخت محتوای انحصاری در استیدیا تأسیس کرد. ریاست تیم توسعه‌دهندگان آن نیز برعهده شانون استاداستیل از دولوپرهای سابق God of War در استودیوی سانتامونیکا گذاشته شده بود. این استودیو نیز با وجود عدم تعیین زمانبندی قبلی، تعطیل خواهد شد.


منبع gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده