نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۴ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۹

عمر مفید استیک‌ های آنالوگ دسته پلی استیشن 5

شرکت ALPS به‌عنوان تولید کننده استیک‌های آنالوگ دوال سنس و دیگر کنترلرهای کنسول‌های بازی، اقدام به انتشار برگه اطلاعات فنی این قطعات کرده که در آن به عمر مفید دسته اشاره شده است.

مشکل دریفت کنترلر کنسول‌های مختلف، این روزها به یکی از موضوعات بحث برانگیز دنیای بازی تبدیل شده است. به طوری که این موضوع توسط شمار زیادی از کاربران پلی استیشن 5، نینتندو سوییچ و ایکس باکس سری ایکس و اس گزارش شده و حتی در مواردی منجر به تشکیل پرونده‌های حقوقی علیه سه شرکت بزرگ کنسول ساز شده است. به همین دلیل برخی از کارشناسان و تحلیلگران متخصص، اقدام به بررسی دلایل اصلی بروز این مشکل در کنترلرهای جدید کردند که جمله‌ی این موارد می‌توان به کالبدشکافی کنترلر دوال سنس توسط کانال یوتیوب iFixit اشاره کرد.

در همین راستا، اطلاعات جدیدی از عملکرد کنترلر پلی استیشن 5 منتشر شده که در ادامه به بخش‌هایی از آن پرداخته می‌شود. همانطور که پیش از این هم به آن اشاره شده بود، کنترلر دوال سنس در مقایسه با دسته PS4، کنسول‌های ایکس باکس و همچنین نینتندو سوییچ از بُرد و سخت‌افزار مشابهی در استیک‌های آنالوگ خود استفاده می‌کند. شرکت ALPS به‌عنوان تولید کننده‌ی اصلی این قطعات، در دیتا شیت یا برگه‌ی اطلاعات فنی این جوی استیک‌ها به عمر مفید ۲ میلیون بار گردش پتانسیومتر و ۵۰۰ هزار بار عملکرد کلید مرکزی این استیک‌ها اشاره کرده است. پتانسیومتر نوعی مقاومت متغیر و سه پایه است که محل تماس آن به‌صورت کشویی یا چرخشی طراحی می‌شود. در دوال سنس، این مقاومت حالت چرخشی دارد و به‌عنوان یک تقسیم کننده ولتاژ قابل تنظیم برای اندازه‌گیری موقعیت شما به کار می‌رود. اکثر کنترلرهای مدرن مشابه این قطعه را در ساختار خود دارند.

کنترلر دوال سنس

در بررسی کانال iFixit گفته شد که این میزان تقریباً معادل ۴۱۷ ساعت استفاده مداوم از این دسته است. بنابراین به شرط استفاده صحیح و اصولی و حداقل تا زمانی این مقدار از کنترلر کار گرفته نشده باشد، نباید مشکلاتی مانند کشیدن یا دریفت جوی استیک در آن دیده شود. البته لازم به ذکر است که برخی بازی‌ها تنش بیشتری را به استیک‌های آنالوگ وارد می‌کنند که باید با تقریب مناسبی در نظر گرفته شوند.

در هرحال برخی از کاربران از خراب بودن دسته‌های پلی استیشن 5 از بدو زمان خرید شکایت دارند که نمی‌توان آن را با نحوه استفاده‌ی کاربران و خراب شدن آن به مرور زمان توجیه کرد. دادخواست رسمی شکایت علیه سونی و نینتندو در دادگاه‌های منطقه‌ای ایالات متحده در دست پیگیری قرار دارد و باید دید که نهایتاً چه راهکاری برای افرادی که با این مشکل مواجه شدند در نظر گرفته خواهد شد. CSK&D از دادگاه درخواست غرامت و تعویض رایگان این دسته‌ها توسط شرکت سرگرمی‌های تعاملی سونی را کرده و برخی کارشناسان باتوجه به پیروزی قبلی آن‌ها در پرونده نینتندو، موفقیت در این مورد را محتمل می‌دانند.


منبع gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده