نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۸

شکایت حقوقی علیه سونی در پی مشکلات دسته پلی استیشن 5

مشکل دریفت کنترلر دوال سنس پلی استیشن 5 منجر به تشکیل یک پرونده حقوقی علیه سونی شده و به‌زودی این شرکت را به دادگاه خواهد کشاند.

یک مرکز حقوقی در ایالات متحده آمریکا، دادخواست شکایتی را علیه شرکت سونی تشکیل داده که کنترلرهای دوال سنس کنسول پلی استیشن 5 را به‌دلیل مشکل دریفت یا اصطلاحاً انحراف جوی استیک، «معیوب» و «دارای نقص فنی» توصیف کرده و سونی را به عدم برطرف کردن آن باوجود اطلاع قبلی متهم می‌کند. این دادخواست، رفتار سونی را «متقلبانه، فریبنده و غیرقانونی» خطاب کرده و درخواست رسیدگی به آن را دارد.

هفته گذشته گزارش مبنی بر آغاز تحقیقات در مورد مشکل دریفت کنترلر دوال سنس در شرکت حقوقی CSK&D منتشر شده بود که حالا درخواست رسمی پیگیری این شکایت به دادگاه منطقه‌ای جنوب نیویورک ارائه شده است. در مدارکی که ازطریق وبسایت IGN منتشر شده، این شکایت به نام «لمارک ترنر» و سایر افرادی که با این مشکل درگیر بودند علیه شرکت‌های سونی آمریکا و سرگرمی‌های تعاملی سونی به ثبت رسیده است. این نخستین بار است که چنین شکایتی با محوریت کنترلر دوال سنس علیه سونی تنظیم می‌شود و البته ممکن است آخرین مورد آن هم نباشد.

مشکل ریفت کنترلر دوال سنس

در متن این شکایت نامه، کنترلر دوال سنس به‌دلیل مشکلی که منجر به «حرکت خود به خودی و بدون دستور کاربر در گیم‌پلی بازی‌ها می‌شود» به‌عنوان یک محصول «معیوب» معرفی شده که در اصطلاح عمومی گیمرها به‌عنوان مشکل دریفت شناخته می‌شود. در ادامه‌ی این دادخواست، ادعا شده که سونی در تمام طول این مدت از این مشکل مطلع بوده و گزارش‌ها مربوط‌به آن ازطریق شکایت‌های آنلاین، درخواست‌ مستقیم کاربران و همچنین آزمون‌های قبل از عرضه خود شرکت این موضوع را تأیید می‌کنند.

در بخش دیگری از این متن نوشته شده که آپشن‌های خدمات پس از فروش سونی برای تعمیر کنترلرها بسیار محدود بوده و هنگامی که کاربران از مشکل دریفت دسته مطلع می‌شوند، گزینه‌ای برای پیگیری آن ازطریق گارانتی وجود ندارد. ظاهراً پورتال اختصاصی سونی برای مشکلات سخت‌افزاری PS5 – از جمله دوال سنس – با مشکلاتی مواجه بوده و کاربران را ازطریق صفحه پشتیبانی وبسایت پلی استیشن به یکی از نمایندگی‌های خدمات مشتریان هدایت می‌کند. از طرفی کاربران برای تماس با این شرکت‌ها باید مدت زیادی را پشت خط تلفن منتظر مانده تا اینکه درنهایت برای درخواست تعمیر به اپراتور متصل شوند.

قطعات داخلی کنترلر دوال سنس

این دادخواست به‌دنبال محاکمه سونی در هیئت منصفه و اختصاص «تخفیف ویژه مالی» برای افرادی است که با این مشکل مواجه هستند. ضمن اینکه سونی باید به‌صورت عمومی مسئولیت این مشکل را قبول کرده و در پی جبران آن اقدام کند. در بندهای متعددی از این سند به نقض خدمات پس از فروش، نقض ضمانت ضمن تجارت و زیر پا گذاشتن قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در منطقه ویرجینیا اشاره شده است.

گفته می‌شود که لمارک ترنر شاکی اصلی این پرونده در ایالت ویرجینیا کنسول پلی استیشن 5 را در تاریخ ۵ فوریه ۲۰۲۱ خریداری کرده و در همان روز متوجه شده که کنترلر این کنسول چنین مشکلی دارد. ظاهراً ترنر بعد از آن با خدمات مشتریان سونی تماس گرفته و اپراتور این سرویس تنها از او خواسته که یک بار بازی و کنسول را ریست کند و دیگر هیچ کمکی به او نکرده است. بنابراین مشکل همچنان پابرجا بوده تا اینکه ترنر ناچاراً تصمیم می‌گیرد یک کنترلر دیگر تهیه کند. در بخشی از این متن این دادخواست نوشته شده که اگر شاکی قبل از تحویل این دستگاه از این مشکل مطلع بوده، طبیعتاً از خرید آن خودداری می‌کرد یا اینکه حداقل هزینه کمتری را برای آن پرداخت می‌کرد.

نمایی از دسته PS5

از دیگر جزئیات جالب توجهی که در این اسناد به آن اشاره شده، رعایت کلیه شرایط و ضوابط سونی در هنگان راه‌اندازی کنسول توسط ترنر بوده که هرگونه اقدام متقابل سونی از این طریق را ناممکن می‌سازد. شرکت CSK&D پیش از این هم یک شکایت مشابه را علیه شرکت نینتندو ترتیب دیده بود که درنهایت به رأی دادگاه به نفع آن‌ها منجر شد. لذا این قضیه می‌توان احتمال پذیرش شکایت جدید این شرکت توسط هیئت منصفه را بیشتر کند.

علاوه‌بر گزارش ترنر، چندین مورد دیگر در متن این شکایت نامه نامبرده شده که اکثراً به نظرات کاربران در شبکه‌های اجتماعی مربوط می‌شوند. در بسیاری از این موارد به مشکل دار بودن کنترلرهای PS5 در همان تجربه اولیه‌ بعد از خرید یا در فاصله چند روز از آن اشاره شده است. CSK&D با اشاره به وجود این نقص در کنترلرهای دوال شاک 4 به ادعای مشابه بودن قطعات این دو مدل دامن زده و شواهدی را ارائه می‌کند که نشان می‌دهند سونی از قبل از این قضیه مطلع بوده است. در این متن نوشته شده که هیچ نشانه‌ای مبنی بر ارائه یک راه‌حل کاربری برای برطرف کردن مشکل دوال سنس توسط سونی ارائه نشده است. حتی برخی از مواردی که ظاهراً بازسازی و تعمیر جزئی روی آن صورت گرفته، همچنان معیوب گزارش شده‌اند.

نمایی از پشت کنترلر دوال سنس PS5

در پایان از دادگاه خواسته شده که برای جبران اقدامات «غیرقانونی و متقلبانه» سونی، برنامه‌ای جهت فراخوان یا تعویض رایگان کنترلرهای دوال سنس و برطرف کردن خسارت‌های احتمالی آن ترتیب داده شود. هنوز سونی واکنشی نسبت به این دادخواست از خود نشان نداده است.

در سال‌های گذشته، مشکل دریفت جوی استیک‌ کنترلرهای بازی، به مسئله‌ی داغی در میان کاربران تبدیل شده است. مشکلات جدی کنترلر جوی کان نینتندو سوییچ درحال حاضر تحت رسیدگی قضایی در کشورهای مختلف جهان قرار داشته و اتحادیه اروپا نیز کارگروهی برای بررسی آن اختصاص داده است.

شما هم می‌توانید نظرات خود را در این خصوص با زومجی با سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع ign
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده