// شنبه, ۲ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۲۰

حدف مادهای GTA Vice City و GTA 3 از اینترنت

پروژه‌ی مهندسی معکوس نسخه‌ی پی سی دو بازی GTA 3 و GTA Vice City به استناد به قانون کپی‌رایت متوقف و فایل‌های منتشرشده از آن‌ها از اینترنت حذف شده است.

طبق جدیدترین اخبار بازی، پروژه‌ی مهندسی معکوس دو بازی GTA 3 و GTA Vice City که توسط تعدادی از طرفداران مجموعه‌ی جی‌تی‌ای تکمیل شده بود، توسط نهاد رسیدگی به قانون کپی‌رایت محتوای دیجیتالی (DMCA) متوقف و فایل‌های منتشرشده از سطح اینترنت حذف شده است. هفته‌ی پیش خبری منتشر شد مبنی‌بر اینکه یک تیم برنامه‌نویسی و ماد‌سازی نسخه‌ی پی سی دو بازی قدیمی و محبوب GTA Vice City و GTA 3 را مهندسی معکوس کرده و با این کار اجرای آن‌ها را روی کامپیوترهای مدرن‌تر ساده‌تر و بهتر کرده‌اند. همچنین عنوان شده بود که این پروژه برای سال‌ها توسط این طرفداران دو‌آتشه GTA در دست ساخت بوده است.

آن‌ها با روش مهندسی معکوس کدهای منبع این دو بازی را از نو توسعه داده و آن‌ها را به‌نام reVC و re3 در وب‌سایت GitHub به اشتراک گذاشته بودند. پس از اضافه شدن این کدها به نسخه‌ی اصلی نصب‌شده از این دو بازی روی کامپیوتر، کاربران شاهد بهبود‌های بصری و اضافه شدن تعدادی ویژگی و قابلیت‌های جدید به آن‌ها بودند. می‌توان گفت که پروژه‌ی این گروه مادسازی موفقیت‌آمیز بود و می‌توانست سنگ بنایی باشد برای گسترش آن در زمینه‌هایی مانند ساخت‎ مادهای بیشتر، افزودن فناوری ری-تریسینگ و پورت بازی‌ها روی پلتفرم‌های جدید. برای مثال، این تیم پروژه‌ی re3 گسترش داده بودند تا بازی GTA 3 را برای کنسول‌های جدید مانند Wii، نینتندو سوییچ و پلی استیشن ویتا پورت کنند.

پروژه مهندسی معکوس بازی GTA Vice City به نام reVC

خالق اصلی reVC و re3 خبر متوقف شدن این پروژه را توسط DMCA امروز اعلام کرد. احتمال زیادی وجود دارد که شکایتی از جانب Take-Two، شرکت مادر راک‌استار گیمز باعث اقدام نهاد DMCA علیه این پروژه شده باشد. این نهاد با انتشار بیانیه‌ای در وب‌سایت GitHub در این خصوص ادعا می‌کند که این پروژه از محتوایی بهره می‌گرفته که در مالکیت تیک-تو قرار دارد و مشمول قانون کپی‌رایت محصولات دیجیتالی است. همچنین در این بیانیه عنوان می‌شود که استفاده‌ی این تیم از محتوای مذکور «غیرمجاز بوده و باید سریعا حذف می‌شد.» در همین راستا، تمام فایل‌های re3 و  reVC از وب‌سایت گیت‌هاب احتمالا به‌صورت خودکار حذف شده است.

از طرفی مدیر این پروژه که نام اینترنتی‌اش aap است، می‌گوید که مطمئن نیست مقصر جلوگیری از این پروژه تیک-تو بوده باشد. او می‌گوید: «این احتمال وجود دارد که شکایتی از طرف ترول‌های اینترنتی صورت گرفته باشد. البته خیلی سخت می‌توان گفت کار چه کسی بوده است.» aap در حال حاضر در وضعیت دشواری قرار گرفته است. او می‌تواند پرونده‌ی دیگری علیه شکایت اول تنظیم و ادعا کند که این فایل‌ها نباید حذف می‌شدند. بااین‌حال، او نگران است که چنین کاری ناگهان به یک دعوی حقوقی همه‌جانبه علیه او و تیمش تبدیل شود. به‌نظر می‌رسد که او قبلا از اینکه بخواهد قدم بعدی را بردارد، فعلا در حال بررسی ماهیت شکایتی است که علیه پروژه‌ی او شده است. او دراین‌باره می‌گوید: «هنوز نمی‌دانم چگونه می‌توان این پروژه را ادامه و گسترش داد. باید صبر کنیم و ببینیم.»

مادهای reVC و re3 برای اجرا شدن به فایل‌های بازی نیاز دارند و برای استفاده از آن‌ها حتما باید یک نسخه از دو بازی GTA 3 و GTA Vice City را روی سیستم خود نصب‌شده داشته باشید. aap حتی در گیت‌هاب بر این موضوع تاکید کرده بود که این کدها فقط باید برای مصارف آموزشی، مستندسازی و مادسازی مورد استفاده قرار گیرند. او در این خصوص در گیت‌هاب نوشته بود: «ما کاربران را به استفاده یا انتشار غیرقانونی محتوا تشویق نمی‌کنیم.»

پروژه مهندسی معکوس بازی GTA 3 به نام re3

تیک-تو و راک‌استار گیمز به سخت‌گیری علیه مادسازها و کسانی که قصد دارند کدهای بازی‌های آن‌ها دستکاری کنند، شهرت دارند. در همین راستا، از aap سؤال شد که آیا تیم او در زمان کار روی این پروژه نگران نبود که تیک-تو یا راک‌استار جلو کار آن‌ها بگیرد؟ او پاسخ می‌دهد: «بله اتفاقا خیلی نگران این موضوع بودیم و به‌دلیل سعی کردیم تا جایی که امکان دارد پروژه را بی‌سروصدا جلو ببریم.» «زمانی‌که پورت نینتندو سوییچ تمام شد، نظر خیلی‌ها به سمت ما جلب شد. بااین‌حال، واکنشی از طرف تیک-تو ندیدیم و به همین خاطر فکر می‌کردیم که پروژه‌ ما احتمالا برای آن‌ها اهمیتی ندشته باشد.»

aap این موضوع را که پروژه‌ی مهندسی معکوس بازی Super Mario 64 هنوز در وب‌سایت گیت‌هاب در دسترس است، به‌عنوان نشانه‌ای مثبت در نظر می‌گیرد، چراکه به‌گفته‌ی او «رویکرد نینتندو در این‌جور مسائل به اندازه‌ی تیک-تو تهاجمی است.» آینده‌ی پروژه‌ی جدید aap و تیم او در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. آن‌ها این‌بار قصد دارند بازی GTA Liberty City Stories را که در سال ۲۰۰۵ برای کنسول دستی PSP عرضه شد، با نام reLCS مهندسی معکوس کنند. کار روی این پروژه از ماه ژانویه ۲۰۲۱ شروع شده و اگر آن‌ها بتوانند آن را به سرانجام برسانند، این اولین‌بار خواهد بود که بازی GTA LCS یک پورت اساسی روی پی سی دریافت می‌کند.

نظر شما کاربران زومجی در این خصوص چیست؟ نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.


منبع eurogamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده