// سه شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۲۲

برتری نسبی ری تریسینگ AMD روی کنسول‌ها نسبت به کارت‌های گرافیک انویدیا

مدیر ارشد فنی استودیوی 4A Games، سازنده‌ی مجموعه بازی‌های Metro از برتری نسبی فناوری ری تریسینگ AMD روی کنسول‌های جدید نسبت به کارت‌های گرافیک RTX 30 Nvidia می‌گوید. با جزئیات خبر همراه زومجی باشید.

بازی‌های عرضه‌شده روی کامپیوتر مدت نه‌چندان کوتاهی است که از ویژگی Ray-Tracing استفاده می‌کنند. حال با پشتیبانی کنسول‌های پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس از این فناوری گرافیکی، بسیاری از اهالی صنعت ویدیوی گیم امیدوارند که ری-تریسینگ به‌ یک استاندارد در کل این صنعت بدل شود. درحالی که انویدیا شرکت پیش‌رو در زمینه‌ی نهادینه‌سازی و بهبود این فناوری گرافیکی روی پی سی محسوب می‌شود، AMD نیز بی‌کار ننشسته و مدتی است با فناوری ری-تریسینگ اختصاصی خود روی کنسول‌های نسل نهمی سونی و مایکروسافت، وارد گردونه‌ی رقابت با انویدیا شده است.

الکساندر شیشکوفسوف، مدیر ارشد فنی استودیوی 4A Games به‌تازگی در مصاحبه‌ای با وب‌سایت Wccftech درباره‌ی فناوری ری تریسینگ کارت‌های گرافیکی سری RTX 30 انویدیا صحبت و آن را با فناوری مشابه در پردازنده‌های گرافیکی AMD موجود در کنسول‌های نسل جدید مقایسه می‌کند. شیشکوفسوف می‌گوید بااینکه فناوری موجود در کارت‌های انویدیا «در دسته‌ی دیگری» نسبت به کنسول‌ها قرار می‌گیرند؛ بااین‌حال، شیوه‌ی استفاده‌ی AMD از ری تریسینگ انعطاف‌پذیری بیشتری دارد و استودیوی 4A Games با استفاده از فناوری اختصاصی AMD می‌تواند کارهایی روی نسخه‌ی کنسولی بازی‌ها انجام دهد که روی کامپیوتر امکان انجام‌شان وجود ندارد. گفتنی است که استودیوی 4A Games به‌خاطر ساخت مجموعه بازی‌های Metro شناخته شده است؛ بازی‌هایی که هر نسخه از آن‌ها در زمان عرضه بنچ‌مارک گرافیکی برای پی سی محسوب می‌شدند.

شیشکوفسوف در این خصوص توضیح می‌دهد: «کارت‌های سری ۳۰۰۰ انویدیا در زمینه‌ی عملکردشان در ری تریسینگ کاملا در دسته‌ی جداگانه‌ای قرار می‌گیرند و با کنسول‎‌ها قابل مقایسه نیستند. درواقع شیوه‌ی استفاده‌ی ترکیبی AMD از ری تریسینگ ذاتا ظرفیت‌ها و قابلیت‌های متفاوتی از انویدیا دارد. این موضوع مخصوصا در طراحی تشعشع‌های نوری واگرا (پخش‌شونده) خود را نشان می‌دهد. نقطه‌ی قوت فناوری AMD این است که نسبت به انویدیا انعطاف‌پذیرتر است و راه‌های زیادی را برای طراحی گرافیکی پیش‌ پای سازندگان می‌گذارد. این موضوع همیشه یک نکته‌ی مثبت در کنسول‌ها و درنهایت کنسول گیمرها‌ است. ما در حال حاضر کارهایی با استفاده از فناوری ری تریسینگ AMD انجام می‌دهیم که در پی سی امکان انجام‌شان وجود ندارد.»

در ادامه از شیشکوفسوف سؤال می‌شود که فکر می‌کند همینطور که به جلو حرکت می‌کنیم، آیا استفاده از فناوری ری تریسینگ در بازی‌ها به امری معمول تبدیل خواهد شد؟ او پاسخ می‌دهد که احتمالا همین اتفاق خواهد افتاد و اینکه از ری تریسینگ می‌توان در مواردی غیر از بهبود جلوه‌های بصری در بازی‌ها استفاده کرد. او در این مورد می‌گوید: «جواب کوتاه این است که بله؛ در بازه‌های آینده شاهد متداول شدن ری تریسینگ خواهیم بود. ضمنا این فناوری قرار نیست فقط برای گرافیک بازی‌ها مورد استفاده قرار گیرد.»

شیشکوفسوف در همین مصاحبه درباره‌ی سخت‌افزار ضعیف کنسول ایکس باکس سری اس و دردسری که برای سازندگان بازی در آینده ایجاد خواهد کرد، صحبت می‌کند. او همچنین می‌گوید که استودیوی 4A Games خود را با فرکانس متغیر پردازنده‌های اصلی و گرافیکی پلی استیشن 5 تطبیق داده است.

4A Games دیروز از بازی Metro Exodus: Enhanced Edition رونمایی کرد که نسخه‌ی پی سی آن قرار است در بهار ۲۰۲۱ منتشر شود. نسخه‌ی کنسول‌های نسل نهمی نیز در تاریخ نامشخصی از سال ۲۰۲۱ منتشر خواهد شد. آن‌ها همچنین جزئیاتی را از آپگرید‌های گرافیکی نسخه‌ی Enhanced Edition بازی برای پی سی و کنسول‌های نسل جدید ارائه دادند.

نظر شما کاربران زومجی در این خصوص چیست؟ نظرات خود را درصورت تمایل با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


منبع gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده