نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۰

نینتندو سوییچ پرفروش‌ترین و PS4 و PS5 دومین کنسول های پرفروش سال ۲۰۲۰

براساس آمار رسمی گروه آنالیز و تحقیق NPD، کنسول نینتندو سوییچ سال ۲۰۲۰ را با بیشترین آمار فروش در هردو حوزه دلاری و تعداد واحدهای فروخته شده به پایان رسانده و کنسول‌های سونی هم در جایگاه دوم قرار گرفته‌اند.

با ورود به سال جدید میلادی همواره آمارهای جالبی از عملکرد کنسول‌های بازی در سال گذشته ارائه می‌شود. همان‌طور که احتمالاً بارها در خلال اخبار ملاحظه کردید، چیزی که در طول سال ۲۰۲۰ مرتب به آن اشاره شد، قرار گرفتن کنسول نینتندو سوییچ در صدر جدول پرفروش‌ترین کنسول‌های بازی بود. صرف‌نظر از مناطق خاصی که ممکن است نسبت سایر کشورها آمار متفاوتی داشته باشند، باید گفت که کنسول محبوب سوییچ، شرکت نینتندو را به جایگاهی رسانده که از دوران موفقیت کنسول‌های Wii و DS دیده نشده بود. حالا به نظر می‌رسد که علاوه‌بر ژاپن و انگلستان، در ایالات متحده آمریکا نیز شرایط مشابهی حاکم بوده است؛ البته سونی هم به نوبه خود عملکرد درخشانی را به نمایش گذاشته است.

براساس گزارش جدیدی که ازطریق گروه آنالیز و تحقیقات NPD Group منتشر شده، نینتندو سوییچ به‌طور کلی به‌عنوان پرفروش‌ترین پلتفرم گیمینگ سال ۲۰۲۰ در ایالات متحده لقب گرفته است. این آمار شامل هردو زمینه فروش دلاری و تعداد واحدهای فروش رفته می‌شود. البته آمار فروش دلاری این کنسول دومین رکورد بالایی است که تاکنون توسط پلتفرم‌های نینتندو به ثبت رسیده است. میزان فروش کنسول Wii در سال ۲۰۰۸ تنها موردی است که از این حیث سوییچ را پشت سر می‌گذارد.

کنسول های پلی استیشن 5

شرکت سونی هم در هردوی این زمینه‌ها در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. به طوری که پلی استیشن 4 از نظر تعداد واحدهای به فروش رسیده جایگاه دوم را از آن خود کرده و کنسول جدید پلی استیشن 5 نیز از نظر میزان فروش دلاری در این رده قرار گرفته است. با درنظرگرفتن اینکه سال ۲۰۲۰ پایان نسل هشتم کنسول‌های بازی محسوب می‌شود، عملکرد PS4 بیشتر به چشم خواهد آمد.

این در حالی است که مایکروسافت اعلام کرده کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس بهترین عرضه یک کنسول ایکس باکس را در تاریخ عملکرد این شرکت به ثبت رسانده‌اند. البته اطلاعاتی درباره جایگاه کنسول‌های جدید ایکس باکس در این دو زمینه ارائه نشده است. در پایان باید به این مورد نیز اشاره کرد که فروش دلاری کل سخت افزارهای گیمینگ در سال گذشته به رقم ۵.۳ میلیارد دلار رسیده که ۳۵ درصد بالاتر از موعد مشابه سال ۲۰۱۹ است. این میزان بالاترین رکوردی است که از سال ۲۰۱۱ به این سمت به ثبت رسیده است.

کنسول پلی استیشن 4

همان‌طور که در بسیاری از گزارش‌های دیگر نیز به آن اشاره می‌شود، نکات قابل ملاحظه و البته واضحی نیز وجود دارد که بد نیست به آن توجه شود. به‌عنوان مثال، کنسول‌های پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان در پایان عمر مفید خود قرار داشته و کنسول‌های نسل جدید نیز با کمبود شدید موجودی مواجه هستند. بنابراین، ممکن است عرضه بیشتر کنسول‌های PS5 موجب بالا رفتن آمار فروش دلاری آن شده بود؛ البته باتوجه به اینکه هنوز هیچ داده‌ی رسمی در این زمینه ارائه نشده نمی‌توان به‌طور قطعی روی آن اظهارنظر کرد.

در کل، واضح است که کنسول نینتندو سوییچ در سالی که شاید برای خیلی‌ها به سختی گذشت عملکرد بسیار قوی و موفقیت آمیزی را پشت سر گذاشته است. از طرفی بسیاری از کارشناسان شناخته شده صنعت بازی عقیده دارند که روند موفقیت آمیز نینتندو در سال جدید میلادی نیز ادامه خواهد داشت. نظر شما درباره این آمار به چه شکل است؟


منبع gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده