// پنجشنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۱

یک باگ در لانچر فروشگاه اپیک گیمز در برخی کامپیوترها باعث افزایش دمای پردازنده می‌شود

یک باگ در لانچر فروشگاه Epic Games پیدا شده که باعث استفاده‌ی غیرعادی از منابع پردازنده‌ و افزایش دمای آن در برخی کامپیوترها می‌شود. اپیک گیمز یک پچ برای حل آن ارائه داده که البته به‌نظر می‌رسد مشکل را به‌صورت کامل حل نمی‌کند.

از چندوقت پیش گزارش‌هایی توسط کاربران درباره‌ی نرم‌افزار لانچر فروشگاه Epic Games در سطح اینترنت منتشر شده مبنی بر اینکه این نرم‌افزار درصد زیادی از منابع CPU کامپیوتر را به خود اختصاص می‌دهد و همین موضوع باعث افزایش دمای پردازنده‌ی پی سی برخی افراد شده است. در همین راستا، اپیک گیمز به‌تازگی یک پچ برای رفع این مشکل منتشر کرده است که البته یک «راه‌حل کامل و دائمی» نیست. به همین خاطر، کاربران پس از دریافت این به‌روزرسانی ممکن است حتی زمانی‌که لانچر اپیک استور روی حالت idle قرار دارد نیز با افزایش استفاده از پردازنده‌ی دستگاه و متعاقب آن، افزایش دمای آن روبه‌رو شوند.

این مسئله برای اولین‌بار توسط Neoncarbon، کاربر وب‌سایت ردیت پست شد و مورد توجه سایر افراد قرار گرفت. او در این پست ادعا می‌کند غیرفعال کردن لانچر فروشگاه اپیک گیمز تاثیر قابل‌توجه‌ای در دمای پردازنده‌ی AMD Ryzen 7 5800X او گذاشته است و باعث شده که دمای آن از ۵۰ درجه سانتی‌گراد به ۳۷ درجه کاهش پیدا کند. سایر کاربران نیز در زیر پست مذکور ادعاهای مشابه‌ای را مطرح کرده‌اند.

کاربر دیگری برای مثال می‌نویسد: «به پردازنده‌ی خودم که یک AMD Ryzen 9 5900X است، نگاهی انداختم. با اینکه فقط داشتم در سایت یوتیوب گشت می‌زدم، ولی دمای سی‌پی‌یو روی ۶۴ درجه سانتی‌گراد بود. لانچر اپیک گیمز را بستم و دمای پردازنده ۲۰ درجه کاهش پیدا کرد.»

تیم وب‌سایت HotHardware «فعالیت غیرعادی لانچر اپیک گیمز» را چند روز پیش در یک تست مرتبط با مجموعه‌ پردازنده‌های AMD Ryzen تشخیص دادند. پردازنده‌ی این تست یک Ryzen 9 5950X همراه یک سیستم خنک‌کنند‌ه‌ی مایع و کارت گرافیک آن یک Nvidia GeForce RTX 3080 بود. در یکی از تصاویری که اعضای هات‌هاردور دراین‌باره به اشتراک گذاشته‌اند، شاهد هستیم زمانی‌که لانچر فروشگاه اپیک گیمز در حال اجرا نیست، تسک منیجر ویندوز میزان استفاده از CPU را ۱ درصد نشان می‌دهد؛ در همان حال، نرم‌افزار Ryzen Master  دمای پردازنده را ۳۴.۲۸ درجه سانتی‌گراد گزارش می‌کند. برای بزرگ‌نمایی تصویر زیر اینجا کلیک کنید.میران استفاده و دمای پردازنده کامپیوتر در باگ لانچر فروشگاه Epic Games در زمانی که در حال اجرا نیست

سنجش میزان استفاده از پردازنده و دمای آن در زمانی‌که لانچر فروشگاه اپیک گیمز درحال اجرا نیست (دما در نرم‌افزار Ryzen Master اندازه‌گیری شده است)

در تصویر دوم نشان داده می‌شود زمانی‌که لانچر در پس‌زمینه در حال اجرا است، میزان استفاده از پردازنده به ۷ درصد می‌رسد و دمای آن نیز ناگهان به ۵۶.۷۸ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا می‎‌کند. تیم هات‌هاردور دراین‌خصوص اشاره می‌کنند: «پس از اینکه به تسک منیجر نگاه کردیم، متوجه شدیم که نرم‌افزار لانچر فروشگاه اپیک استور هسته‌های پردازنده را به کار می‌گیرد و حتی زمانی‌که هیچ فعالیت خاصی در لانچر جریان ندارد نیز به استفاده از بعضی هسته‌ها ادامه می‌دهد. درواقع در حالتی به استفاده از منابع سی‌پی‌یو ادامه می‌دهد که حتی هیچ بازی‌ای در پس‌زمینه در حال به‌روزرسانی نیست.» برای بزرگ‌نمایی تصویر زیر اینجا کلیک کنید.میزان استفاده و دمای پردازنده کامپیوتر در باگ لانچر فروشگاه Epic Games در زمانی که این لانچر در پس‌زمینه درحال اجرا است

سنجش میزان استفاده از پردازنده و دمای آن در زمانی‌که لانچر فروشگاه اپیک گیمز در پس‌زمینه درحال اجرا است (دما در نرم‌افزار Ryzen Master اندازه‌گیری شده است)

آن‌ها همچنین ادعا می‌کنند که لانچر Epic Games Store «در فواصل معینی داده‌هایی را به ۲۲ سرور مختلف می‌فرستد.» این قضیه در همه‌ی حالت‌های اجرای برنامه مانند اجرا در پس‌زمینه‌، اجرا روی صفحه‌ی دسکتاپ و در حالت مینیمایز شده نیز ادامه دارد.

چنین رفتاری (استفاده از منابع پردازنده و افزایش دمای آن) در فروشگاه‌های آنلاین گیم دیگر مانند استیم یا GOG مشاهده نشده است. سرگی گالیونکن، از فروشگاه اپیک گیمز می‌گوید که «این موضوع به‌خاطر یک باگ در لانچر به‌وجود آمده است.» در همین راستا، اپیک یک آپدیت تازه (11.0.2) منتشر کرده که گرچه مشکل را به‌صورت کامل برطرف نمی‌کند، اما احتمالا وضعیت آن را کمی بهبود می‌دهد. گالیونکن توضیح می‌دهد که آپدیت 11.0.2 که درحال‌حاضر در دسترس است، یک راه‌حل کامل و دائمی برای این مشکل نیست، «اما اوضاع را بهتر می‌کند.» برای دریافت این آپدیت باید به بخش تنظیمات لانچر رفته و در بالای صفحه آن را بیابید و دانلود کنید. راه دیگر این است که آخرین بیلد لانچر Epic Games را از اینجا دانلود کرده و نرم‌افزار را دوباره نصب کنید.

نظر شما کاربران زومجی دراین‌باره چیست؟ نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.


منبع pcgamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده