// یکشنبه, ۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۴۰

نبودن ساختمان معروف کرایسلر در Spider-Man: Miles Morales به‌خاطر مشکل کپی‌رایت

اینسامنیاک گیمز نتوانست با مالکان جدید ساختمان کرایسلر برسر استفاده‌ی آن در بازی Spider-Man: Miles Morales به توافق برسد و درنتیجه، جای خالی آن در نسخه‌ی نیویورکِ بازی با یک ساختمان معمولی پر شد.

بازیکنانی که در چند روز اخیر در نقش مایلز مورالز درحال تاب خوردن در اطراف شهر نیویورکِ بازی Spider-Man Miles Morales بوده‌اند، متوجه شده‌اند که ساختمار مشهور Chrysler در بازی با یک آسخان‌خراش معمولی و بی‌هویت جایگزین شده است. با اینکه این ساختمان تاریخی و معروف در نسخه‌ی ۲۰۱۸ بازی Spider-Man و حتی سایر ساخته‌های مارول وجود داشت، به‌نظر می‌رسد مشکلاتی که به حق کپی‌رایت این آسمان‌خراش مربوط می‌شود، باعث شده استودیوی اینسامنیاک گیمز نتواند آن را در آخرین بازی ماجراجویی خود قرار دهد.

طبق گزارش وب‌سایت گیم اینفورمر، ساختمان کرایسلر از سال ۲۰۱۹ تحت مالکیت جدید قرار گرفته و سازندگان اسپایدرمن مایلز مورالز هیچ قرارداد جدیدی با صاحبان جدید این ساختمان برای استفاده‌ی آن در بازی‌شان منعقد نکردند. شورای سرمایه‌گذاری شهر ابوظبی که درواقع بازوی سرمایه‌گذاری دولت محلی امیرنشین ابوظبی در کشور امارات است، از سال ۲۰۰۸ مالک ۹۰ درصد کرایسلر و Tishman Speyer Properties، یک شرکت سرمایه‌گذاری مسکن مستقر در نیویورک ۱۰ درصد باقی‌مانده‌ی ساختمان و همچنین مدیریت آن را در اختیار داشتند.

تفاوت ساختمان کرایسلر در دو بازی Spider-Man و Miles Morales

در ماه ژانويه‌ی ۲۰۱۹، ساختمان کرایسلر به‌فروش گذاشته شد و درنهایت، گروه شرکت‌های SIGNA اتریش و هلدینگ سرمایه‌گذاری مسکن RGR مستقر در نیویورک، به‌طور مشترک آن را با مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار خریداری کردند. نکته‌ی جالب توجه این است که این مبلغ خریداری شده از مبلغ نهایی ۳۰۰ میلیون دلاری (۴۳۳ میلیون دلار امروز با احتساب نرخ تورم) خرید این ساختمان در سال ۲۰۰۱ پایین‌تر است؛ حتی از خرید ۸۰۰ میلیون دلاری (۹۵۷ میلون دلار امروز با احتساب نرخ تورم) شورای سرمایه‌گذاری ابوظبی در سال ۲۰۰۸ نیز به‌طرز قابل ملاحظه‌ای ارزان‌تر فروخته شده است. گفتنی است که شورای همکاری ابوظبی علاوه‌بر کسب مالکیت ۹۰ درصد این ساختمان در سال ۲۰۰۸، صاحب فضای تجاری و مغازه‌های اطراف برج هم شده بود.

ساختمان واقعی کرایسلر در نیویورک

مایکل لی، بنیان‌گذار مؤسسه حقوقی Lee Law طی مصاحبه‌ای با گیم اینفورمر توضیح داد که سازوکار کپی‌رایت دارایی‌هایی مانند ساختمان کرایسلر چگونه است. او می‌گوید: «اگر شما مالک یک ساختمان مکعب‌مانندی باشید که درواقع کاملا معمولی و غیرخاص است، نمی‌توانید به‌دنبال شکایت از معماری تقلیدی ساختمان‌های دیگر در منهتن (شبه‌جزیره‌ی مرکزی شهر نیویورک) بروید و به آن‌ها بگویید که «شما ایده‌ی طراحی ساختمان من را دزدیده‌اید.» شاید نتوانید از جنبه‌های عملکردی و فنی دارایی خود دربرابر تقلید و دزدی محافظت کنید، اما از جنبه‌های هنری آن چرا. به‌ همین دلیل، وقتی صحبت از برخی سبک‌های معماری خاص مانند ساختار مخروطی بالای ساختمان، شیشه‌های خمیده یا هر طرح دیگری که فکر می‌کنید منحصر‌به‌فرد و متفاوت است می‌شود، باید بدانید که آن ساختمان خاص قطعا تحت قانون کپی‌رایت قرار می‌گیرد. پس اگر می‌خواهید سبک معماری آن را در یک بنای دیگر بازتولید کنید یا از طرح آن در یک تی‌شرت، شی یا حتی بازی ویدیویی استفاده کنید، باید از صاحب کپی‌رایت مجوزی برای بازتولید ساختمان مشمول این قانون دریافت کنید. در این مثال، ساختمان مورد نظر ما همان آسمان‌خراش کرایسلر است.»

تفاوت نقشه‌های Spider-Man و Miles Morales درباره‌ی ساختمان کرایسلر

مقایسه‌‌ی وجود ساختمان کرایسلر در نقشه‌ی Spider-Man Remansterd و غیبت آن در Spider-Man: Miles Morales

لی همچنین اشاره می‌کند که اگر ساختمان کرایسلر یا هر بنای معروف دیگری به‌صورت گذرا در یک فیلم یا هر شکلی از رسانه نمایش داده شود، مشکلی پیش نخواهد آمد. اما برای یک بازی مانند Spider-Man: Miles Morales نمایش بی‌اجازه‌ی این ساختمان می‌توان به شکایت حقوقی علیه اینسامنیاک گیمز، سونی و حتی مارول بینجامد، چراکه در این بازی شما می‌توانید از ساختمان بالا روید و تک‌تک قسمت‌های آن را مشاهده و بررسی کنید.

بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد که اینسامنیاک گیمز تلاش کرده بود تا از ساختمان کرایسلر در اسپایدرمن مایلز مورالز نیز استفاده کند، اما نتوانستند با مالکان جدید ساختمان برسر قرارداد جدید به‌ توافق برسند. جیمز استیونسون، مدیر شبکه‌های اجتماعی اینسامنیاک در پاسخ به سؤال وب‌سایت گیم اینفورمر دراین‌باره می‌گوید: «وقتی که داشتیم نسخه‌ی خودمان را از نیویورک می‌ساختیم، می‌خواستیم که تا جای ممکن بیشتر بناهای اصلی و مشهور شهر را در آن بگنجانیم تا بازیکنان مسحور حال‌و‌هوای نیویورکی بازی شوند. مذاکراتی که با صاحبان برخی از این بناها و مکان‌ها داشتیم موفقیت‌آمیز نبود و ساختمان کرایسلر نیز جزو همان مواردی بود که نتوانستیم در Spider-Man: Miles Morales جای دهیم.»

نظر شما کاربران زومجی دراین‌خصوص چیست؟ نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.


منبع IGN
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده