// پنجشنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۰

دانشگاه آکسفورد: بازی‌های ویدیویی روی سلامت عقل و اخلاق انسان تاثیر مثبت دارند

گروهی از محققین دانشگاه آکسفورد که به مطالعه‌ی آماری گسترده‌ی بازیکنان دو بازی نینتندو و الکترونیک آرتز پرداختند و از تاثیر مثبت بازی‌ها روی سلامت روانی انسان گفته‌اند.

هویت هیچ‌کدام از افراد حاضر در این تحقیقات فاش نشد و داده‌ها کاملا خالی از اشاره به شخصیت هرکدام از ۶۵۰۰ گیمر بودند

نتیجه‌ی انجام یک تحقیق بزرگ از سوی دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد که یک رابطه‌ی مثبت بین زمان صرف‌شده توسط انسان برای تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی و حفظ سلامت روان او وجود دارد. این تحقیق براساس مطالعه‌ی دقیق رفتارهای ۶۵۰۰ گیمر انجام شد که حدود ۳۰۰۰ تن از آن‌ها همه‌ی جزئیات لازم راجع به ساعات بازی کردن خود را در اختیار محققان قرار دادند. این داده‌ها از آن جهت قابل اعتنا هستند که با همکاری کامل دو شرکت الکترونیک آرتز و نینتندو به‌دست آمدند. درحالی‌که در اکثر مواقع برای چنین تحقیقاتی، دانشمندان سراغ نمونه‌های کاملا رندوم می‌روند و شاید نتوانند نظر جامعی راجع به رابطه‌ی اکثر گیمرها با بازی‌ها داشته باشند.

گیمرهای مورد مطالعه قرارگرفته به مدت دو هفته مشغول تجربه‌ی بازی‌های Animal Crossing: New Horizons نینتندو و Plants vs Zombies: Battle for Neighborville الکترونیک آرتز بودند. بیشتر از ۶۰۰۰ تست انجام شد و تقریبا ۲۷۰۰ پرونده‌ی اطلاعاتی لایق اعتنا به وجود آمد. بخش اعظمی از گیمرهای انتخاب‌شده نیز از بین دو بازی مایل به تجربه‌ی بازی Animal Crossing: New Horizons بودند.

دو شرکت الکترونیک آرتز و نینتندو موارد متفاوتی را با دانشمندها به اشتراک گذاشتند؛ از تعداد جلسات و ساعات تجربه‌ی هر بازی توسط هر گیمر تا تعداد بارهایی که مثلا او یک دشمن را کشت، آسیب دید یا به سراغ بخش خاصی از گیم‌پلی رفت.

بچه ها مشغول تجربه بازی های ویدیویی با نگه داشته دسته بازی و لبخند زدن

برخلاف تصور مردم محدود کردن ساعات بازی کردن انسان به‌جای آن که نفع ویژه‌ای داشته باشد، فرصت او برای کسب احساسات مثبت بیشتر و افزایش سلامت روان را کاهش می‌دهد - دانشگاه آکسفورد

تیم تحقیقاتی برای کسب اطمینان راجع به صحت داده‌ها، برداشت‌های خود را با نتایج نظرسنجی از گیمرها در پایان هر جلسه تطبیق داد. در این نظرسنجی‌ها نیز بازیکن باید با گزاره‌هایی همچون «من هنگام تجربه‌ی بازی احساس با لیاقت بودن کردم» مخالفت یا موافقت می‌کرد. گیمر همچنین می‌توانست تجربه‌ی خود از اثر را با یک جمله مثل «من هنگام بازی کردن Animal Crossing، آزادی فراوانی را لمس کردم»، توصیف کند.

این تحقیقات نشان دادند افرادی که ساعات بیشتری به تجربه‌ی بازی‌ها پرداختند، احساسات مثبت گسترده‌تری داشتند؛ چه راجع به خود آن بازی و چه راجع به سلامت روان، اخلاق خوب و حس‌وحال مثبت شخصی. تیم تحقیقاتی در این رابطه می‌گوید: «برخلاف ترسی که برخی از مردم راجع به سلامت عقل اندک یا اعتیاد روانی بازیکنان بازی‌های ویدیویی دارند، ما رابطه‌ی مثبت کوچکی را بین افزایش ساعات تجربه‌ی بازی‌ها و سلامت روان می‌بینیم. مردم فکر می‌کنند که باید ساعات تجربه‌ی بازی را محدود کرد تا شخصی آسیب نبیند. ولی تحقیقات ما نشان نمی‌دهند که ایجاد محدودیت زمانی برای تجربه‌ی بازی، نتیجه‌ی مثبتی روی انسان دارد. بلکه هرچه این زمان افزایش می‌یابد، رفتارهای خوب هم بیشتر می‌شوند. البته باید پذیرفت که تحقیقات ما هنوز با برخی محدودیت‌ها روبه‌رو هستند و نمی‌توانند به نتیجه‌ی قطعی برسند».

بخش های مختلف ذهن انسان که با تجربه بازی های ویدیویی پیشرفت می‌کنند

یکی از محدودیت‌های این تحقیقات از آن‌جایی ریشه می‌گیرد که برخی از گیمرها مایل به ارائه‌ی اطلاعات رسمی ثبت‌شده در دستگاه نبودند و می‌خواستند خودشان بگویند که در هر دور چند ساعت بازی کرده‌اند. این در حالی است که گروه تحقیقاتی متوجه شد که گاهی مدت‌زمان اعلام‌شده توسط یک گیمر راجع به وقتی که او برای تجربه‌ی بازی گذاشت، دو ساعت بیشتر از اعداد واقعی است. اتفاقی که شاید حاصل احساس خوب بازیکن نسبت به تجربه‌ی بازی باشد. ولی در هر حالت کمی آمار ارائه‌شده از سوی آن بازیکنان را غیر قابل جدی گرفتن خواهد کرد.

در همین حین دانشمندان می‌پذیرند که ممکن است عده‌ای بگویند که وقتی یک شخص حس‌وحال بهتری دارد، خود به خود بیشتر روی تجربه‌ی بازی‌ها وقت می‌گذارد. در نتیجه شاید سلامت روان بیشتر او حاصل تجربه‌ی طولانی‌تر بازی نباشد. بلکه علت تجربه‌ی طولانی‌تر بازی توسط وی باشد. پروفسور اندرو پرزبلیسکی که رئیس تیم تحقیقاتی یادشده است، با اطمینان می‌گوید: «وقتی شما روزانه ۴ ساعت مثلا به تجربه‌ی بازی Animal Crossing می‌پردازید، به احتمال زیاد می‌گویید که شادتر از شخصی هستید که چنین کاری را انجام نمی‌دهد. معنی صحبت هم این نیست که فقط خود بازی Animal Crossing شما را شاد کرد».

او باور دارد که پروسه‌ی تجربه‌ی بازی باعث شکل‌گیری این سلامت روان بیشتر و احساسات مثبت می‌شود. البته که بارها تحقیقات مختلف متمرکز روی سنجش میزان خطر تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی هستند و مثلا برای ممنوع ساختن لوت‌باکس‌ها و خریدهای درون‌برنامه‌ای، نتیجه‌ی مواجهه‌ی دائم با این المان‌های کم‌وبیش برداشته‌شده از قمار را می‌سنجند. ولی این تیم تحقیقاتی حرفه‌ای، به تاثیر مثبت کلی بازی‌های ویدیویی مطمئن است: «تحقیقات ما نشان می‌دهند که تجربه‌ی بازی می‌تواند افکار مثبت انسان را افزایش دهد و محدود کردن ساعات بازی کردن یک گیمر، فرصت او برای کسب احساسات مثبت بیشتر را کاهش می‌دهد».

تیم تحقیقاتی باور دارد که چنین پژوهش‌هایی می‌توانند در بالاترین سطوح آکادمیک و با رعایت کامل اصول اخلاقی و شفافیت انجام شوند. دانشگاه آکسفورد شرکت‌های بیشتری را به همکاری برای گسترش این تحقیقات دعوت می‌کند

مردم در حال لذت بردن از تجربه بازی های ویدیویی در خانه

اعضای تیم تحقیقاتی دانشگاه آکسفورد می‌گویند که تحقیق آن‌ها بر پایه‌ی مطالعه‌ی گیمرهای دو بازی از دو شرکت بازی‌سازی است. در نتیجه هنوز نمی‌توانند به نتیجه‌گیری قطعی راجع به کل تاثیر بازی کردن طولانی‌مدت روی سلامت روان برسند. ولی باور دارند که اکنون پایه‌های لازم برای یافتن نتیجه‌ی قطعی تحقیقی بزرگ، بنا شده‌اند و حالا که ادعای آن‌ها منطقی‌تر و باورپذیرتر از قبل به نظر می‌رسد، زمان همکاری با شرکت‌های بیشتر با آن‌ها است؛ تا بازیکنان و بازی‌های پرتعدادی مورد مطالعه‌ی امن و حفاظت‌شده قرار بگیرند.

پروفسوری که وظیفه‌ی مدیریت این تیم تحقیقاتی را برعهده داشت، می‌گوید گسترش و اثبات این پژوهش می‌تواند تصویر بهتری از جهان بازی‌های ویدیویی در ذهن همگان ثبت کند. اما از آن‌جایی که نحوه‌ی بازی کردن بازیکنان و جنس واکنش نشان دادن مردم به آن‌ها هر روز در حال تغییر هستند، آکسفورد شرکت‌های بازی‌سازی را به همکاری فوری برای تکمیل تحقیقات دعوت خواهد کرد. این دانشمندان به مطالعه‌ی حساب‌شده راجع به تاثیر مثبت ویدیوگیم روی سلامت عقل، اخلاق خوب و حس‌وحال مثبت روزمره‌ی انسان ادامه می‌دهند.


منبع GamesIndustry
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده