نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۵۹

نرخ فریم Call of Duty Cold War با پشتیبانی از DLSS تا ۸۵٪ ارتقاء می‌یابد

Call of Duty: Black Ops Cold War با اضافه شدن به فهرست بازی‌های پشتیبانی کننده از تکنولوژی اختصاصی DLSS در کارت گرافیک‌های سری RTX انویدیا، تا ۸۵ درصد بهبود عملکرد را در رزولوشن 4K تجربه می‌کند.

انویدیا چهار اثر جدید را به فهرست بازی‌های پشتیبانی کننده از فناوری DLSS اضافه کرده که شامل Call of Duty: Black Ops - Cold War و War Thunder، Enlisted و Ready Or Not می‌شوند. این بازی‌ها به‌لطف بهینه‌سازی ویژه روی کارت گرافیک‌های جدید انویدیا بعضاً تا ۱۲۰ درصد بهبود عملکرد را در رزولوشن 4K تجربه می‌کنند. ضمن اینکه این شرکت اعلام کرده یک نقشه سفارشی با پشتیبانی از ویژگی‌های جدید RTX برای فورتنایت تدارک دیده که جلوه‌های گرافیکی خیره‌ کننده‌ای را با استفاده از تکنولوژی رهگیری پرتو به بازی اضافه می‌کند.

تکنولوژی DLSS یا Deep Learning Super Sampling یک روش اختصاصی در کارت گرافیک‌های سری NVIDIA RTX است که از قدرت هوش مصنوعی برای ارتقاء نرخ فریم تصاویر در بازی‌هایی با بار گرافیکی بالا استفاده می‌کند. گیمرها می‌توانند با استفاده از این روش تنظیمات گرافیکی بازی را در سطح بالاتری قرار داده و همزمان نرخ فریم بسیار خوبی را دریافت کنند. درواقع الگوریتم خاص هوش مصنوعی در این روش قادر است تا باوجود پایین‌ آوردن وضوح و رزولوشن تصاویر، با اسکیل آپ کردن جلوه‌های گرافیکی بازی، به طرز هوشمندانه‌ای تجربه کاربری بازی را بهبود ببخشد.

جلوه های گرافیکی بازی Call of Duty: Black Ops Cold War

نسل اول فناوری DLSS باوجود عملکرد قابل قبولی که ارائه می‌کرد، دچار یک سری نقص و کاستی‌ بود که این موارد در جدیدترین نسخه‌ی آن تاحد زیادی برطرف شده است. اصلاح این موارد موجب شده تا علاوه‌بر بهبود عملکرد، شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی در بحث پایبندی به جلوه‌های گرافیکی چشم‌نواز بازی‌ها باشیم.

از میان چهار بازی جدیدی که از تکنولوژی DLSS پشتیبانی می‌کنند، بازی AAA و بلاک باستر Call of Duty: Black Ops - Cold War توجهات بیشتری را به خود جلب می‌کند. انویدیا ادعا می‌کند که بهبود عملکرد این بازی تحت فناوری دی ال اس اس تا ۸۵ درصد پیشرفت را در کارت گرافیک‌های GeForce RTX نشان می‌دهد.

به‌عنوان مثال، این میزان پیشرفت در عمل به معنای این است که در زمان اجرای بازی در تنظیمات گرافیکی Ultra و رزولوشن 4K با استفاده از یک کارت گرافیک RTX 3070 شاهد جهش نرخ فریم تصاویر از 45FPS به ۸۵ فریم بر ثانیه خواهیم بود. این درحالی است که Ray Tracing نیز در اینجا فعال بوده باشد. Call of Duty: Black Ops Cold War علاوه‌بر پشتیبانی از DLSS، از دیگر روش‌ها و ویژگی‌های اختصاصی انویدیا از قبیل DXR Ray Tracing، Reflex، Ansel و Highlights نیز پشتیبانی می‌کند.

در ادامه می‌توانید نمودار بهبود عملکرد بازی Call of Duty: Black Ops Cold War روی کارت گرافیک‌های مختلف RTX را در شرایطی که DLSS فعال و غیرفعال بوده است مشاهده کنید:

عملکرد بازی Call of Duty: Black Ops Cold War تحت پشتیبانی از DLSS

اما گذشته از این بازی پرطرفدار، شوتر تاکتیکال Ready Or Not است که بیشتری بهبود عملکرد را با استفاده از این روش تجربه می‌کند. انویدیا ادعا کرده که اجرای این بازی با رزولوشن 4K تحت فناوری DLSS تا ۱۲۰ درصد بهتر و روانتر انجام می‌شود. این میزان برای کارت گرافیکی 3070 به‌معنی یک جهش بزرگ از نرخ ۲۹.۷ فریم بر ثانیه در حالت 4K Max به ۷۱.۴ فریم بر ثانیه در شرایطی که رهگیری پرتو فعال است خواهد بود.

دو بازی باقی مانده یعنی War Thunder و Enlisted نیز ارقاء متعادل‌تری را دریافت می‌کنند اما همچنان میزان پیشرفت آن‌ها فوق‌العاده چشم‌گیر است. به ادعای انویدیا این دو بازی نیز به ترتیب ۳۰ و ۵۵ درصد بهبود عملکرد را از خود نشان داده‌اند. در ادامه نمودار مربوط‌به نحوه عملکرد بازی Ready Or Not را تحت حالت‌های مختلف مشاهده می‌کنید:

عملکرد بازی Ready or Not تحت پشتیبانی از DLSS

اما همان‌طور که گفته شد، بازی Fortnite نیز از ویژگی‌های فناوری اختصاصی انویدیا بهره‌مند شده است. نقشه این بازی با استفاده از تکنولوژی سفارشی ray-tracing که RTX Deathrun نامیده شده، از نظر جلوه‌های گرافیکی پیشرفت قابل توجهی را به خود می‌بیند. اپیک اعلام کرده که امروز آپدیت جدیدی برای این بازی منتشر می‌شود که کاربران می‌توانند به مراجعه به بخش Creative Mode بازی به کد نقشه 2623-0157-9251 دسترسی داشته باشند.

براساس توضیحات انویدیا، «بازیکنان در حالت Deathrun ویژگی‌های جدید و متفاوتی را مبتنی بر فناوری رهگیری پرتو مشاهده خواهند کرد. شکست طبیعی پرتوهای نور در محیط بازی یکی از مواردی است که با واقعگرایانه‌تر کردن بازتاب پرتوهای نور، محیط بازی را طبیعی تر جلوه می‌کند. سایه‌های طبیعی ایجاد شده در Mystic Cave طبیعی‌تر از همیشه به نظر رسیده و به‌لطف نورپردازی بهتر محیط Military Base جزئیات بهتر و بیشتری در تصاویر قابل ارائه کردن است.»

این موارد جدید، مجموع کل بازی‌هایی که از تکنولوژی DLSS انویدیا استفاده می‌کنند را به ۲۵ بازی می‌رساند. انتظار می‌رود که در آینده این روش به‌صورت فراگیر در تمامی بازی‌هایی که با استفاده از کارت گرافیک‌های RTX انویدیا اجرا می‌شوند قابل استفاده باشد. انویدیا در اینباره می‌گوید:

«نسل اول تکنولوژی DLSS نیازمند بهینه‌سازی یک به یک بازی‌ها با شبکه هوش مصنوعی بوده و این درحالی است که DLSS 2.0 مستقل از محتوای بازی‌ها عمل کرده و یک شبکه هوشمند فراگیر را برای استفاده در تمامی بازی‌ها ارائه می‌کند.»

اما آنچه که هنوز در واقعیت مشاهده می‌شود، این است که DLSS همچنان نیازمند یک سری تنظیمات اختصاصی برای بازی‌های مختلف است که باید توسط توسعه‌دهندگان انجام گیرد. باید دید که در آینده چه پیشرفت‌هایی در این امر به‌دست خواهد آمد.


منبع pcgamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده