پیش نمایش بازی Call of Duty: Black Ops Cold War

پیش نمایش بازی Call of Duty: Black Ops Cold War

پنجشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۰۰

زمان زیادی تا انتشار Call of Duty: Black Ops Cold War، جدیدترین نسخه از سری محبوب کال آو دیوتی باقی نمانده است. با زومجی همراه باشید تا نگاهی به جزییات جذاب بازی داشته باشیم.

سری کال آو دیوتی بدون شک جزو محبوب‌ترین بازی‌های سبک شوتر اول‌شخص است که در طول دوره حیاتش، روز‌های پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. Modern Warfare یا همان نسخه سال گذشته، چه از حیث تجاری و چه از حیث کیفی، تجربه بسیار موفقی برای این سری و اکتیویژن بود و همین مساله امید‌ها را برای جدید‌ترین نسخه مجموعه یعنی Call of Duty: Black Ops Cold War افزایش داده که فردا رسما منتشر خواهد شد و به‌همین دلیل، تصمیم داریم نگاهی به اطلاعات موجود از آن داشته باشیم. 

وقتی اولین شایعه‌های نسخه جدیدی کالاف دیوتی منتشر شد، خبرها حاکی از کار کردن استودیو‌های اسلج‌همر و Raven روی بازی بودند. با این حال طبق گزارشی که در آن کوتاکو منتشر کرد، اختلاف‌نظر شدیدی بین این دو استودیو وجود داشت و کار حتی به جایی رسید که برخی منابع دیگر، بازی در دست توسعه را یک افتضاح تمام‌عیار دانستند. در نتیجه اکتیویژن تصمیم گرفت تا استودیو تری‌آرک را وارد معامله کند و به‌طور دقیق‌تر، وظیفه ساخت بازی به این استودیو محول شد و خب استودیو Raven هم با آن‌ها همکاری کرد و مخصوصا وظیفه کار روی بخش تک‌نفره و داستانی بازی به رِیوِن محول شده است. 

شخصیت بازی کالاف دیوتی کلد وار

بازی Call of Duty: Black Ops Cold War اولین بار آگوست ۲۰۲۰ رسما معرفی شد و پس از آن هم اطلاعات کلی بازی، از جمله اینکه بازی قرار است شامل بخش داستانی، چندنفره و زامبی باشد، منتشر شدند. در حالی که آخرین نسخه منتشر‌شده از سری Black Ops اثری صرفا چندنفره و بدون بخش داستانی بود، ولی خب خوشبختانه این تصمیم در Cold War ادامه پیدا نکرده؛ موردی که یکی از دلایل آن، می‌تواند موفقیت مدرن وارفر باشد که ثابت کرد هنوز فضای کافی برای داستان‌گویی در دنیای کالاف دیوتی وجود دارد و بازیکنان، این مجموعه را فقط برای نبرد‌های بخش چندنفره‌اش دوست ندارند. 

از حیث داستانی، وقایع بازی Call of Duty: Black Ops Cold War دنباله مستقیمی برای نسخه اول Black Ops هستند. همانطور که در مدرن وارفر هم شاهد برگشت یک سری چهره‌های آشنای سه‌گانه اصلی مدرن وارفر بودیم، در Cold War هم یک بار دیگر شخصیت‌های محبوب Black Ops را خواهیم دید؛ شخصیت‌هایی مثل الکس میسون، فرانک وودز و جیسون هادسون. اما داستان کلی بازی، برگرفته از یک دوره تاریخی واقعا یعنی جنگ سرد است و حتی در کلیت داستان بازی هم الهام‌هایی از اتفاقات واقعی گرفته شده است. در سال ۱۹۸۱، رونالد ریگان، رییس‌جمهور آمریکا، متوجه یک جاسوس ویژه روسی (شوروی) به اسم مستعار Perseus می‌شود که می‌تواند یک تهدید جدی باشد. در نتیجه وی تیمی به رهبری راسل آدلر، مامور CIA، تشکیل می‌دهد تا با نبرد با این جاسوس بروند و مانع از تحقق اهداف وی شوند. 

هلی کوپتر در بازی کالاف دیوتی کلد وار

طبق اعلام توسعه‌دهندگان بخش داستانی بازی در استودیو Raven، کلد وار قرار است از نظر فضاسازی کلی، هم برای مخاطبان قدیمی و هم برای کاربران جدید جذاب باشد. از این رو اولا شاهد فضای سیاسی و تاریکی خواهیم بود که جهان در دوران جنگ سرد تجربه می‌کرد و از طرف دیگر، تجربه سینمایی و حتی گاهی اغراق‌شده بازی‌های کال آو دیوتی در این نسخه هم حفظ شده است تا هم بازیکنان قدیمی و هم افرادی که برای اولین بار سراغ مجموعه می‌روند، بتوانند لحظات خوبی در آن داشته باشند. ماموریت‌های بازی، در محیط‌های مختلفی از آمستردام گرفته تا خودِ شوروی جریان خواهد داشت و حتی شاهد فلش‌بک‌هایی مثلا به جنگ ویتنام هم خواهیم بود.

یکی از نکات مهمی که سازندگان تاکید زیادی روی آن دارند، بحث پروتاگونیست و آنتاگونیست در کلد وار است. Perseus یک جاسوس روسی است که شایعه‌های مرتبط با او، خیلی خیلی بیش‌تر از حقایق هستند و همین هم باعث می‌شود تا با شخصیتی مرموز طرف باشیم که انگار مدام در سایه‌ها است و حتی برخی شک دارند که آیا اصلا وجود خارجی دارد یا خیر! در طرف دیگر چهره‌های آشنای قدیمی را که بالاتر اشاره کردیم و شخصیت اصلی بازی را داریم که سازندگان، در طراحی او به شما آزادی‌عمل داده‌اند و می‌توانید خودتان شخصیت قابل‌بازی را بسازید و حتی یک سری خصوصیات شخصیتی او و مهارت‌هایش را تعیین کنید. شخصیتی که می‌سازید در بازی همیشه Bell خطاب می‌شود و با اینکه کاراکتری صامت خواهد بود، اما یک سری حق انتخاب در دیالوگ‌ها خواهید داشت که از قضا، روی داستان بازی و پایان آن هم تاثیرگذار هستند. 

سربازها در بازی کالاف دیوتی کلد وار

بله، کلد وار، بازی با چند پایان مختلف است و تصمیماتی که در طول بازی می‌گیرید و انتخاب‌هایی که برای موارد مختلف دارید، شما را به سمت پایان‌های چندگانه بازی سوق می‌دهند. پیش از این هم در زیرمجموعه Black Ops شاهد نسخه‌هایی با پایان‌بندی‌های چندگانه بودیم و سازندگان کلد وار در استودیو رِیوِن هم به همین دلیل چنین تصمیمی در مورد آن گرفته‌اند. با این حال طبق گفته دَن وندراک از این استودیو، چنین تصمیمی برای این گرفته نشده که حتما اثری با چند پایان‌بندی مختلف داشته باشیم؛ بلکه تیم سازنده زمانی که اولین بار اقدام به پی‌ریزی طرح کلی داستان بازی کرده، پایان‌های مختلف و منطقی برای آن به ذهن‌شان رسیده و به این نتیجه رسیده‌اند که داشتن چند پایان می‌تواند تصمیم درستی برای این بازی باشد. جالب است بدانید در نوشتن داستان بازی، دیوید گویر، شخصی که او را با کار روی داستان سه‌گانه بتمن نولان می‌شناسیم و از نویسندگان نسخه اول Black Ops هم بود، همکاری داشته است. 

نبرد در دریا در بازی کالاف دیوتی کلد وار

اما کلد وار، فقط در بخش داستانی و تک‌نفره خلاصه نشده است و در آن شاهد قسمت‌های چندنفره و زامبی هم خواهیم بود که استودیو تری‌آرک وظیفه توسعه آن‌ها را برعهده داشته است. بازی‌های کالاف دیوتی، سبک خاصی از تجربه‌های چندنفره را دارند و این قسمتِ از آن‌ها بیش‌تر به‌عنوان تجربه‌ای سریع شناخته می‌شود. با این حال طی نسخه‌های اخیر، شاهد بودیم که سازندگان جدا از حفظ حالت‌های بازی معروف سری، حالت‌هایی با مقیاس بزرگ‌تر هم به بازی اضافه کرده‌اند؛ به‌عنوان مثال مدرن وارفر بخش گراند وار را داشت که حس و حالی شبیه به سری بتلفیلد را ارائه می‌کرد و با پشتیبانی از تعداد بالای بازیکنان همزمان و ارائه نقشه‌ای وسیع و همینطور امکان استفاده از ماشین‌های جنگی، تجربه‌ای وسیع بود. خب کلد وار هم حالت‌های بازی مخصوص به خودش را خواهد داشت و یکی از آن‌ها که قدمی در همین راستا است، Combined Arms نام دارد. این حالت، کماکان روی بحث تصرف نقاط مخصوص روی نقشه (مثل دامینیشن) و حفظ آن‌ها تمرکز دارد ولی خب مبارزاتش، در قالب دو تیم ۱۲ نفره صورت می‌گیرد و نقشه آن هم نسبتا وسعت زیادی دارد و مثلا در یکی از نمونه‌ها، شاهد نقشه‌ای هستیم که نقاط قابل‌تصرف آن، روی چند کشتی هستند و بازیکنان باید با استفاده از تجهیزاتی مثل زیپ‌لاین یا حتی جت اسکی و قایق، بین این نقاط حرکت و برای تصرف نقاط و کسب امتیاز تلاش کنند. 

تانک زرهی در بازی کالاف دیوتی کلد وار

یا حالت جالب دیگری که در بخش چندنفره بازی شاهد هستیم، VIP Escort نام دارد. در این حالت ۶ در برابر ۶، در ابتدای هر راند یک بازیکن به شکل تصادفی به‌عنوان VIP شناخته می‌شود و حال هم‌تیمی‌هایش، باید او را تا رسیدن به یکی از دو نقطه خروج نقشه همراهی کنند و تیم مقابل هم باید او را پیش از رسیدن به این نقطه، بکشد. بازیکن VIP به‌خاطر ظاهر غیرنظامی خودش و همینطور اینکه فقط یک کلت در اختیار دارد، راحت قابل شناسایی است و همین مساله لزوم همکاری تیمی برای محافظت از وی یا کشتن وی را بیش از پیش نشان می‌دهد. اما جدا از این حالت‌های نسبتا جدید، حالت‌های کلاسیک و معروف کالاف دیوتی هم در این نسخه برگشته‌اند و از دث‌مچ گرفته تا هاردپوینت و Kill Confirmed را کماکان شاهد خواهیم بود. 

یکی دیگر از موارد مهم در بخش چندنفره بازی، تنوع نقشه‌ها است که به‌نظر می‌رسد طبق اطلاعات ارائه‌شده توسط افرادی که بخش چندنفره بازی را تجربه کرده‌اند، از این حیث هم شاهد تنوع خوبی هستیم؛ از نقشه‌ای بیابانی که در آن غار‌های مختلفی هم وجود دارند گرفته تا نقشه مسکو و محیط‌های دیگر که هرکدام حال‌و‌هوای خودشان را دارند و برای نبرد‌های سریعِ معروف مجموعه هم گزینه‌های مناسبی به‌حساب می‌آیند. همچنین امکان شخصی‌سازی سلاح را هم در بخش چندنفره بازی خواهیم داشت و می‌توان انواع و اقسام افزونه‌ها را روی سلاح‌ها قرار داد و آن‌ها را به گزینه‌های مناسبی برای سبک بازی خود تبدیل کرد. یا حتی با استفاده از وایلدکارد‌ها قابلیتی پسیو برای شخصیت خود در نظر گرفت و با انواع پِرک‌ها، خصوصیات ویژه‌ای در اختیار او قرار داد. 

زامبی در بازی کالاف دیوتی کلد وار

در نهایت سومین بخش بازی Call of Duty: Black Ops Cold War هم چیزی نیست جز قسمت زامبی آن. بخش زامبی در کلد وار، یک خط داستانی به اسم Dark Aether دارد که به‌نوعی ادامه‌دهنده همان خط داستانی Aether است که در Black Ops 4 به پایان رسید. جدا از ارائه یک خط داستانی جدید، بخش زامبی بازی کلا یک سری ویژگی‌های جالب دارد؛ از ارتباط داشتن آن با قسمت داستانی اصلی بازی گرفته تا به‌اشتراک گذاشتن لود‌اوت اسلحه‌ها و همچنین امکان استفاده از کاراکتر‌های بخش چندنفره بازی. علاوه بر این، امسال یک حالت متفاوت هم در قسمت زامبی به اسم Zombies Onslaught وجود دارد که البته تقریبا تا یک سال در انحصار پلی‌استیشن است. در این حالت، نهایتا ۲ بازیکن به‌صورت همزمان به نبرد با زامبی‌ها می‌روند؛ با این تفاوت که این نبرد در نقشه‌های بخش چندنفره بازی صورت می‌گیرد و یک جسم گوی‌مانند هم در آن وجود دارد که با کشتن زامبی‌ها انرژی می‌گیرد و در نقشه حرکت می‌کند. 

راستی تا یادم نرفته، اجازه بدهید اشاره‌ای به Warzone هم بکنیم. تجربه بتل رویالی به‌عنوان یک سورپرایز منتشر شد و حال طبق آخرین آمار، بیش از ۸۰ میلیون کاربر دارد. به‌گفته اکتیویژن، فعلا هیچ برنامه‌ای برای تغییر موتور گرافیکی وارزون وجود ندارد و قرار هم نیست که با انتشار کلد وار، این تجربه بتل رویال فراموش شود؛ بلکه برعکس در گذر زمان، شاهد اضافه شدن محتویات مرتبط با کلد وار به وارزون خواهیم بود. 

نبردهای خیابانی در بازی کالاف دیوتی کلد وار

در نهایت در مورد کلد وار، نکات جالبی هم وجود دارند که اشاره به آن‌ها خالی از لطف نیست. برای مثال، بازی این امکان را برای بازیکنان فراهم می‌کند تا با خرید نسخه ۷۰ دلاری آن، امکان ارتقای بازی خودشان به نسخه نسل بعدی را داشته باشند. همچنین کلد وار از بازی بین پلتفرمی هم مثل مدرن وارفر پشتیبانی می‌کند و بدون وابستگی به پلتفرم خودتان، می‌توانید آن را همراه با بازیکنان سایر پلتفرم‌ها تجربه کنید. البته در کنار این ویژگی مثبت، اعتراضی هم به بحث مزایای نسخه پلی استیشن بازی می‌شود و برخی کاربران بر این باور هستند که امتیازاتی مثل پاداش XP دو برابری که بازی برای کاربران این پلتفرم در نظر گرفته، به‌نوعی باعث پیشرفت سریع‌تر آن‌ها در مقایسه با سایر پلتفرم‌ها می‌شود و عادلانه نیست. 

راستی اگر شما هم از بازیکنانی بودید که حسابی با حجم بالای مدرن وارفر و آپدیت‌هایش عذاب کشیدید، به‌نظر می‌رسد که کلد وار هم خیلی وضعیت بهتری از این حیث نداشته باشد و خبر‌ها، حاکی از حجمی بیش از ۱۵۰ گیگابایت هستند! همچنین صحبت از آپدیت شد و بد نیست اشاره کنیم که تمام محتوای پس از عرضه کلد وار رایگان خواهند بود و برای همه افرادی که بازی را خریداری کرده‌اند در دسترس قرار می‌گیرند و بازی از سیستم بتل‌پس مشابه مدرن وارفر هم بهره خواهد برد تا بتوانید با کسب امتیازات لازم، محتویات مختلفی را به‌دست بیاورید؛ هرچند که برای برخی از این محتویات باید بتل‌پس پولی را خریداری کرده باشید. 

تیراندازی از ماشین در کالاف دیوتی کلد وار

بازی Call of Duty: Black Ops Cold War فردا برای پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و پی سی منتشر می‌شود و به‌گفته سازندگانش در تعطیلات سال نو هم برای پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس در دسترس قرار خواهد گرفت. نظرات خود را در مورد این بازی با زومجی به‌اشتراک بگذارید. 

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده