نرخ فریم Call of Duty Cold War با پشتیبانی از DLSS تا ۸۵٪ ارتقاء می‌یابد

چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
مطالعه 4 دقیقه
پوستر بازی Call of Duty: Black Ops Cold War
Call of Duty: Black Ops Cold War با اضافه شدن به فهرست بازی‌های پشتیبانی کننده از تکنولوژی اختصاصی DLSS در کارت گرافیک‌های سری RTX انویدیا، تا ۸۵ درصد بهبود عملکرد را در رزولوشن 4K تجربه می‌کند.
تبلیغات

انویدیا چهار اثر جدید را به فهرست بازی‌های پشتیبانی کننده از فناوری DLSSاضافه کرده که شامل Call of Duty: Black Ops - Cold War و War Thunder، Enlisted و Ready Or Notمی‌شوند. این بازی‌ها به‌لطف بهینه‌سازی ویژه روی کارت گرافیک‌های جدید انویدیا بعضاً تا ۱۲۰ درصد بهبود عملکرد را در رزولوشن 4Kتجربه می‌کنند. ضمن اینکه این شرکت اعلام کرده یک نقشه سفارشی با پشتیبانی از ویژگی‌های جدید RTX برای فورتنایت تدارک دیده که جلوه‌های گرافیکی خیره‌ کننده‌ای را با استفاده از تکنولوژی رهگیری پرتو به بازی اضافه می‌کند.

تکنولوژی DLSS یا Deep Learning Super Samplingیک روش اختصاصی در کارت گرافیک‌های سری NVIDIA RTX است که از قدرت هوش مصنوعی برای ارتقاء نرخ فریم تصاویر در بازی‌هایی با بار گرافیکی بالا استفاده می‌کند. گیمرها می‌توانند با استفاده از این روش تنظیمات گرافیکی بازی را در سطح بالاتری قرار داده و همزمان نرخ فریم بسیار خوبی را دریافت کنند. درواقع الگوریتم خاص هوش مصنوعی در این روش قادر است تا باوجود پایین‌ آوردن وضوح و رزولوشن تصاویر، با اسکیل آپ کردن جلوه‌های گرافیکی بازی، به طرز هوشمندانه‌ای تجربه کاربری بازی را بهبود ببخشد.

2020-11-nvidia-ofrece-un-fps-boost-del-85-gracias-a-dlss-en-call-of-duty-cold-war

نسل اول فناوری DLSSباوجود عملکرد قابل قبولی که ارائه می‌کرد، دچار یک سری نقص و کاستی‌ بود که این موارد در جدیدترین نسخه‌ی آن تاحد زیادی برطرف شده است. اصلاح این موارد موجب شده تا علاوه‌بر بهبود عملکرد، شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی در بحث پایبندی به جلوه‌های گرافیکی چشم‌نواز بازی‌ها باشیم.

از میان چهار بازی جدیدی که از تکنولوژی DLSS پشتیبانی می‌کنند، بازی AAA و بلاک باستر Call of Duty: Black Ops - Cold Warتوجهات بیشتری را به خود جلب می‌کند. انویدیا ادعا می‌کند که بهبود عملکرد این بازی تحت فناوری دی ال اس اس تا ۸۵ درصد پیشرفت را در کارت گرافیک‌های GeForce RTXنشان می‌دهد.

به‌عنوان مثال، این میزان پیشرفت در عمل به معنای این است که در زمان اجرای بازی در تنظیمات گرافیکی Ultra و رزولوشن 4K با استفاده از یک کارت گرافیک RTX 3070شاهد جهش نرخ فریم تصاویر از 45FPS به ۸۵ فریم بر ثانیه خواهیم بود. این درحالی است که Ray Tracing نیز در اینجا فعال بوده باشد. Call of Duty: Black Ops Cold Warعلاوه‌بر پشتیبانی از DLSS، از دیگر روش‌ها و ویژگی‌های اختصاصی انویدیا از قبیل DXR Ray Tracing، Reflex، Ansel و Highlights نیز پشتیبانی می‌کند.

در ادامه می‌توانید نمودار بهبود عملکرد بازی Call of Duty: Black Ops Cold Warروی کارت گرافیک‌های مختلف RTX را در شرایطی که DLSSفعال و غیرفعال بوده است مشاهده کنید:

2020-11-call-of-duty-black-ops-cold-war-dlss-november-2020-3840x2160-performancehd-740x458

اما گذشته از این بازی پرطرفدار، شوتر تاکتیکال Ready Or Notاست که بیشتری بهبود عملکرد را با استفاده از این روش تجربه می‌کند. انویدیا ادعا کرده که اجرای این بازی با رزولوشن 4Kتحت فناوری DLSSتا ۱۲۰ درصد بهتر و روانتر انجام می‌شود. این میزان برای کارت گرافیکی 3070 به‌معنی یک جهش بزرگ از نرخ ۲۹.۷ فریم بر ثانیه در حالت 4K Max به ۷۱.۴ فریم بر ثانیه در شرایطی که رهگیری پرتو فعال است خواهد بود.

دو بازی باقی مانده یعنی War Thunder و Enlisted نیز ارقاء متعادل‌تری را دریافت می‌کنند اما همچنان میزان پیشرفت آن‌ها فوق‌العاده چشم‌گیر است. به ادعای انویدیا این دو بازی نیز به ترتیب ۳۰ و ۵۵ درصد بهبود عملکرد را از خود نشان داده‌اند. در ادامه نمودار مربوط‌به نحوه عملکرد بازی Ready Or Notرا تحت حالت‌های مختلف مشاهده می‌کنید:

2020-11-ready-or-not-dlss-benchmarks

اما همان‌طور که گفته شد، بازی Fortnite نیز از ویژگی‌های فناوری اختصاصی انویدیا بهره‌مند شده است. نقشه این بازی با استفاده از تکنولوژی سفارشی ray-tracingکه RTX Deathrunنامیده شده، از نظر جلوه‌های گرافیکی پیشرفت قابل توجهی را به خود می‌بیند. اپیک اعلام کرده که امروز آپدیت جدیدی برای این بازی منتشر می‌شود که کاربران می‌توانند به مراجعه به بخش Creative Mode بازی به کد نقشه 2623-0157-9251 دسترسی داشته باشند.

براساس توضیحات انویدیا، «بازیکنان در حالت Deathrunویژگی‌های جدید و متفاوتی را مبتنی بر فناوری رهگیری پرتو مشاهده خواهند کرد. شکست طبیعی پرتوهای نور در محیط بازی یکی از مواردی است که با واقعگرایانه‌تر کردن بازتاب پرتوهای نور، محیط بازی را طبیعی تر جلوه می‌کند. سایه‌های طبیعی ایجاد شده در Mystic Caveطبیعی‌تر از همیشه به نظر رسیده و به‌لطف نورپردازی بهتر محیط Military Baseجزئیات بهتر و بیشتری در تصاویر قابل ارائه کردن است.»

این موارد جدید، مجموع کل بازی‌هایی که از تکنولوژی DLSS انویدیا استفاده می‌کنند را به ۲۵ بازی می‌رساند. انتظار می‌رود که در آینده این روش به‌صورت فراگیر در تمامی بازی‌هایی که با استفاده از کارت گرافیک‌های RTX انویدیا اجرا می‌شوند قابل استفاده باشد. انویدیا در اینباره می‌گوید:

«نسل اول تکنولوژی DLSSنیازمند بهینه‌سازی یک به یک بازی‌ها با شبکه هوش مصنوعی بوده و این درحالی است که DLSS 2.0مستقل از محتوای بازی‌ها عمل کرده و یک شبکه هوشمند فراگیر را برای استفاده در تمامی بازی‌ها ارائه می‌کند.»

اما آنچه که هنوز در واقعیت مشاهده می‌شود، این است که DLSS همچنان نیازمند یک سری تنظیمات اختصاصی برای بازی‌های مختلف است که باید توسط توسعه‌دهندگان انجام گیرد. باید دید که در آینده چه پیشرفت‌هایی در این امر به‌دست خواهد آمد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات