نویسنده: حسین صدری
// دوشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۲۵

مایکروسافت: ایکس باکس سری اس جلوی پیشرفت نسل را نمی‌گیرد بلکه آن را گسترش می‌دهد

با وجود گفت‌وگوهای فراوان درباره‌ی نحوه‌ی عملکرد کنسول ایکس باکس سری اس، از نظر معمار سیستم ایکس باکس این کنسول نه‌تنها قرار نیست نسل بعد را به عقب براند، بلکه حتی آن را گسترش می‌دهد.

از زمانی‌که مشخص شد مایکروسافت قصد دارد با دو کنسول به میدان رقابت نسل نهم بیاید، بحث‌ها و گفت‌وگوهای فراوانی پیرامون این مسئله شکل گرفت. مایکروسافت در ابتدا کنسول قدرتمند ایکس باکس سری ایکس را معرفی کرد که روی کاغذ برتری‌هایی هرچند جزئی نسبت به سخت‌افزار پلی استیشن 5 دارد. آن‌ها سپس نسخه‌ای ارزان‌قیمت‌تر و ضعیف‌تر را معرفی کردند که ایکس باکس سری اِس نام داشت و مسئله‌ی اصلی از همین‌جا شروع شد.

بسیاری معتقدند این کنسول با قیمت ارزان و سخت‌افزار ضعیفش (خصوصا در زمینه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی و حافظه) باعث می‌شود کیفیت بازی‌های این نسل قربانی این ضعف‌ها شوند و محدودیت‌ها دست‌وپای بازی‌سازان را ببندد. این محدودیت‌ها ممکن است برای بازی‌سازانی که برای هر دو کنسول بازی می‌سازند بسیار دست‌وپاگیر باشند. عده‌ای هم اعتقاد دارند این کنسول با قیمت ارزانش می‌تواند توجه عده‌ی بیشتری را جلب کند و صنعت بازی‌های ویدیویی را گسترش دهد.

با همه‌ی این‌ها، طبق گفته‌های اندرو گوسن، معمار سیستم ایکس باکس، از نظر آن‌ها این مسئله درست نیست. او در گفت‌وگویش با دیجیتال فاندری توضیح داده که ایکس باکس سری اس به‌گونه‌ای طراحی شده که از بسیاری از تکنولوژی‌های بسیار مهم نسل نهم پشتیبانی می‌کند. از پشتیبانی از قابلیت ری‌-تریسینگ گرفته تا پردازنده‌ای که بسیار قدرتمندتر از قطعات کنسول‌های قبلی است. بااین‌حال این کنسول با قیمت کمترش نه‌تنها قرار نیست باعث به عقب راندن نسل شود، بلکه حتی آن را گسترش هم خواهد داد.

«من سوالات زیادی را در این زمینه در اینترنت خوانده‌ام. مثلا اینکه «چرا مایکروسافت همان کنسول ایکس باکس وان ایکس را به‌عنوان سخت‌افزار دست‌پایینش در نظر نمی‌گیرد؟». یک مسئله‌ی مهم این است که مدت زمان زیادی را در پیش داریم تا به پایان این نسل برسیم. ما حس می‌کنیم که نسل بعدی کنسول‌ها با ویژگی‌های خاصی تعریف می‌شوند. ویژگی‌هایی چون معماری جدید Xbox Velocity و پیشرفت‌های گرافیکی همچون قابلیت ری-تریسینگ و قدرت پردازش چهار برابری پردازنده. ما همچنین به این فکر می‌کردیم که قطعا قرار است با قیمت‌گذاری صحیح، عده‌ی بسیاری وارد این نسل می‌شوند و در این صورت جامعه‌ی گیمرهای نسل نهم به‌جای اینکه به عقب رانده شود، گسترش پیدا می‌کند. من می‌شنوم که عده‌ای می‌گویند ایکس باکس سری اس قرار است جلوی پیشرفت بازی‌ها را بگیرد. درحالی‌که به‌نظر من این کنسول باعث پیشرفت بازی‌ها می‌شود. به این خاطر که با داشتن کنسولی همانند سری اس، ما بازی‌های بسیار بیشتری خواهیم داشت که با درنظر گرفتن ویژگی‌های اصلی نسل نهم ساخته می‌شوند.»

کنسول های ایکس باکس سری ایکس و سری اس

گوسن در ادامه‌ی صحبت‌هایش گفت که اینکه ایکس باکس سری ایکس ارزان‌قیمت‌تر از ایکس باکس وان ایکس است و درعین‌حال از همه‌ی قابلیت‌های مهم نسل بعد پشتیبانی می‌کند مسئله‌ی بسیار مهمی است و این مسئله باعث می‌شود که از نظر او گرفتن تصمیم ساختن کنسول ایکس باکس سری اس بسیار ساده است.

«مسئله‌ی جالب اینجا است که ما با بررسی کنسول ایکس باکس وان ایکس دیدیم که نمی‌توانیم تا آن اندازه‌ای که انتظار داریم قیمت آن را پایین بیاوریم. از طرفی با نگاهی به ایکس باکس سری اس می‌بینیم که این کنسول از ایکس باکس وان ایکس ارزان‌تر است. این کنسول در عین‌حال از بسیاری از قابلیت‌های نسل بعدی هم پشتیبانی می‌کند. وقتی بحث کارایی گرافیکی به میان می‌آید، شما هم این را می‌دانید که بهبودهای دوره‌ای باعث شده معماری جدید RDNA 2 حدود ۲۵ درصد بهتر از قبل باشد. اگر بخواهیم یک حساب‌وکتاب ساده انجام دهیم، ۴ ترافلاپ قدرت گرافیکی براساس این ویژگی به ۵ ترافلاپ خواهد رسید.»

«حتی براساس اطلاعاتی که درحال‌حاضر بررسی‌شان می‌کنیم، این میزان حتی بیشتر هم خواهد شد. زمانی‌که به دیگر ویژگی‌های نسل بعدی که به این کنسول اضافه کرده‌ایم فکر می‌کنیم، به نتایج بهتری هم می‌رسیم. ویژگی‌هایی نظیر نرخ سایه‌زنی متغیر و FP16 باعث می‌شوند ما بتوانیم حدود ۲۰ درصد دیگر هم کارایی دریافت کنیم و به این ترتیب می‌توانیم فاصله‌ای که برای رسیدن به استاندارد نسل نهم داریم را پشت سر بگذاریم. و این کنسول ارزان‌تر هم هست و همه‌ی قابلیت‌هایی که نسل جدید را تعریف می‌کنند را هم در خود دارد و لذا برای من این تصمیم بسیار آسانی است. باید برویم و آن را بسازیم.»

کنسول ایکس باکس سری اس و ایکس باکس سری ایکس درحال‌حاضر به‌صورت جهانی عرضه شده‌اند و می‌توانید به‌ترتیب آن‌ها را با قیمت ۲۹۹ و ۴۹۹ دلار آمریکا تهیه کنید.

نظر شما کاربران زومجی درباره‌ی کنسول سری اس و عملکردش چیست؟ به‌نظر شما این کنسول بازی‌سازان را با مشکل مواجه می‌کند؟ یا اینکه صنعت بازی را گسترش می‌دهد؟


منبع Gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده