نویسنده: آریا بهپور
// جمعه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۳

یوبیسافت تغییر نام بازی Gods and Monsters به Immortals Fenyx Rising به خاطر مانستر انرژی را تکذیب کرد

طبق صحبت‌های یوبیسافت، تغییر نام بازی Gods and Monsters ارتباطی به نوشیدنی‌های مانستر انرژی نداشته است.

سرانجام پس از مدت‌ها انتظار و انتشار شایعات مختلف در مورد بازی Gods and Monsters، چند روز قبل نام این اثر یوبیسافت (Ubisoft) به‌طور رسمی تغییر کرد و به Immortals Fenyx Rising تبدیل شد؛ بازی‌ای با محوریت اساطیر یونان باستان در فضایی خوش آب و رنگ که قرار است اواخر امسال عرضه شود. چند روز قبل اخبار جدیدی پیرامون علت تغییر نام بازی منتشر شد که آن‌را به موضوعی حقوقی مرتبط می‌کرد و به‌تازگی یوبیسافت این قضیه را تکذیب کرده است.

بحث‌ها در مورد علت تغییر نام بازی از جایی شروع شد که ریچارد هوگ، وکیلی که کانال پرطرفداری را در یوتیوب مدیریت می‌کند، ویدیویی در این ارتباط منتشر کرد و از این گفت که یوبیسافت بعد از انتخاب نام Gods and Monsters برای محصول خود، در ثبت نهایی این نام به مشکل خورده و علت آن هم عدم توانایی در استفاده از نام هیولا یا مانستر در نشان تجاری این اثر بوده است؛ موضوعی که پای نوشیدنی‌های مانستر انرژی (Monster Energy) را به میان می‌آورد و گویا تولید کننده‌ی این نوشیدنی‌ها برای یوبیسافت مشکلاتی را ایجاد کرده است.

طبق مدارکی که هوگ در اختیار دارد، یوبیسافت نشان تجاری Gods and Monsters را در ماه ژوئن سال گذشته ثبت کرده بود، ولی تولید کننده‌ی مانستر انرژی در ماه آوریل امسال قصد شکایت از این قضیه را داشته و می‌خواسته جلوی استفاده‌ی یوبیسافت از عبارت مانستر را در این بازی بگیرد. بعد از آن نیز هرچند یوبیسافت در ماه می تلاش کرده مشکل را برطرف کند، ولی موفق به انجام این کار نشده و مدتی بعد از آن بود که یکی از اعضای ارشد یوبیسافت کِبِک خبر از تغییر نام بازی داد.

فینیکس در حال پرواز کردن در بازی Immortals Fenyx Rising

در مجموع طبق صحبت‌های این وکیل مطرح، مانستر انرژی از مدت‌ها قبل به‌نوعی دست به ثبت نشان تجاری خود در صنعت بازی زده که سایر شرکت‌ها نمی‌توانند به‌سادگی از عبارت مانستر در محصول خود استفاده کنند و این حق برای تولید کننده‌ی این نوشیدنی‌ها وجود دارد که از سایر شرکت‌ها در این زمینه شکایت کند. آن‌ها در سال‌های اخیر تلاش زیادی برای نفوذ هرچه بیشتر در صنعت بازی داشته‌اند و انواع و اقسام تبلیغات (از جمله درون بازی Death Stranding) را درکنار محصولاتی مثل لباس و سایر تجهیزات با لوگوی این نوشیدنی شاهد بوده‌ایم و درعین‌حال آن‌ها اسپانسر رقابت‌های مربوط‌به ورزش های الکترونیک (Esports) نیز هستند و حتی بازی Monster Energy Supercross هم با تبلیغات وسیع این نوشیدنی عرضه شده است.

البته به‌گفته‌ی هوگ، یوبیسافت احتمالاً می‌توانسته با صرف زمان و هزینه به مقابله با شکایت مانستر انرژی بپردازد و درنهایت بازی را با نام اولیه‌ی آن عرضه کند، ولی ترجیح داده خیلی هم درگیر این قضیه نشود و برای انتشار اثر خود در زمان موردنظر، نام آن را عوض کند.

بااین‌حال مدتی بعد از انتشار صحبت‌های هوگ، سخنگوی یوبیسافت در گفت‌وگو با یوروگیمر علت تغییر نام بازی را تصمیم تیم سازنده‌ی آن دانسته، نه مشکلات حقوقی: «تغییر نام بازی Gods and Monsters به Immortals Fenyx Rising با نظر تیم سازنده‌ی بازی انجام شده و تصمیمی هنری و مرتبط با ساختار بازی بوده، نه اینکه به خاطر مشکلات قانونی رخ داده باشد. همان‌طور که پیش از این نیز گفته‌ایم، طولانی شدن زمان تولید بازی به ما اجازه داده که از ایده‌های اولیه‌ی خود نیز فراتر برویم و مسیرهای جدیدی را در این پروژه دنبال کنیم. با پیشرفت تولید بازی و کامل‌تر شدن ایده‌های آن هم به این نتیجه رسیدیم که بهتر است نام جدیدی را برای بازی انتخاب کنیم که این تغییرات را به شکل مناسبی انعکاس دهد.»

در هر حال علت تغییر نام پروژه هرچه که بوده، بازی Immortals Fenyx Rising در تاریخ ۳ دسامبر (۱۳ آذر) برای کامپیوتر، پلی ‌استیشن 4، پلی ‌استیشن 5، ایکس ‌باکس وان، ایکس ‌باکس سری ایکس و ایکس ‌باکس سری اس، نینتندو سوییچ و گوگل استیدیا عرضه خواهد شد تا شاید به یکی دیگر از مجموعه بازی‌های بزرگ و پرطرفدار یوبیسافت در این سال‌ها تبدیل شود.


منبع Eurogamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده