گزارش باکس آفیس: ردهبندی فیلمهای «هری پاتر»؛ از کمدرآمدترین تا پُرفروشترین
هفتهی گذشته اکران مجددِ «هری پاتر و سنگ جادو» (Harry Potter and the Philosopher's Stone) در بازارِ چین آغاز شد و این فیلم برای نخستین بار با رزولوشنِ فورکی و در قالبِ سهبعدی روی پردهی سینماهای این کشور به نمایش درآمد. ساختهی کریس کلومبوس به افتتاحیهی جمعه تا یکشنبهی ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار دست یافت که گرچه مقداری کمتر از پیشبینی ۱۵ میلیون دلاری تحلیلگران است، اما کماکان آنقدر زیاد است که این فیلم را به راحتی در ردهی نخستِ بهترین افتتاحیههای بازار چین از زمانِ بازگشایی مجدد سینماهای این کشور در یک ماهِ اخیر قرار میدهد. این فیلم تاکنون ۱۸ میلیون و ۲۱۰ هزار دلار در این کشور فروخته است. رقمی که با عبور دادنِ «سنگ جادو» از مرز یک میلیارد دلار درآمدِ جهانی، آن را در کنار «جنگ ستارگان: تهدید شبح» در سال ۲۰۱۲ (۹۲۹ میلیون دلار در سال ۱۹۹۹) و «پارک ژوراسیک» در سال ۲۰۱۳ (۹۱۳ میلیون دلار در سال ۱۹۹۳) به سومین فیلمی تبدیل میکند که به لطفِ اکرانِ مجددش، یک میلیاردی میشود. اما حالا که ماجراهای اسرارآمیزِ مدرسهی هاگوارتز دوباره به سینماها بازگشته است، فرصتِ مناسبی است تا هر هشت فیلمِ مجموعهی «هری پاتر» را از کمدرآمدترین تا پُرفروشترین ردهبندی کنیم.
در جایگاهِ هشتم پُرفروشترین فیلمهای پسری که زنده ماند، «هری پاتر و زندانی آزکابان» (Harry Potter and the Prisoner of Azkaban) قرار دارد؛ بله، درست همانطور که تحسینشدهترین قسمتِ سهگانهی «جنگ ستارگان» همزمان کمدرآمدترینش نیز است، «زندانی آزکابان» هم به سرنوشتِ ناامیدکنندهی مشابهای دچار شده است. ساختهی آلفونسو کوآرون که هدایتِ این مجموعه را بعد از دو فیلمِ کریس کلومبوس برعهده گرفت، یک تکانِ اساسی به این سری وارد کرد؛ چه از لحاظ زبانِ بصری تیره و تاریکتر و نوآورانهتر و اتمسفریکترش و چه از نظر داستانگویی شخصیتمحورتر و جدیترش؛ نه تنها قهرمانانِ جوانِ داستان رفتارِ عادیتری دارند، بلکه کاراکترهای بزرگسال هم به چیزی فراتر از آموزگاران مدرسه صعود کردهاند. «زندانی آزکابان» در سال ۲۰۰۴، با کسب ۵ میلیون و ۳۰۰ پوند در روزِ دوشنبه، رکورد بزرگترین درآمدِ یک روز در تاریخِ باکس آفیسِ بریتانیا را شکست. این فیلم با کسب ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار پوند در بریتانیا (۳۶/۹ میلیون دلار)، رکوردِ بهترین افتتاحیهی یک هفتهای این کشور را شکست؛ رکوردی که تا زمانِ افتتاحیهی ۴۱ میلیون و ۷۰۰ پوندی «اسپکتر» (۶۳/۸ میلیون دلار) در سال ۲۰۱۵ دستنخورده باقی ماند.
«زندانی آزکابان» به ۹۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار درآمدِ افتتاحیه در آمریکای شمالی دست یافت که در آن زمان سومین افتتاحیهی بزرگِ تاریخ حساب میشد؛ همچنین این رقم رکورد بهترین افتتاحیهی تاریخ ماه ژوئن که در اختیار «هالک» (۶۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار)، ساختهی اَنگ لی بود را شکست و لقبِ بزرگترین افتتاحیهی این ماه را تصاحب کرد؛ «زندانی آزکابان» تا زمان اکرانِ «ترنسفورمرها: انتقامِ سقوطکرده» (۱۰۸ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار) در سال ۲۰۰۹، این رکورد را به مدتِ پنج سال حفظ کرد. «زندانی آزکابان» دو آخرهفتهی متوالی صدرنشینِ باکس آفیسِ آمریکای شمالی باقی ماند. «هری پاتر ۳» در نهایت به ۷۹۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار فروشِ جهانی دست یافت که آن را پشتسر «شرک ۲» (۹۲۸ میلیون دلار) در جایگاهِ دومِ پُرفروشترین فیلمهای سالِ ۲۰۰۴ قرار داد. این فیلم با کسب ۲۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در آمریکای شمالی، در ردهی ششم پُرفروشترین فیلمهای گیشهی خانگیِ آن سال قرار گرفت. با این وجود، «زندانی آزکابان» با کسب ۵۴۶ میلیون دلار در کشورهای خارجی، «شرک ۲» (۴۸۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار) را شکست داد و جایگاهِ نخستِ پُرفروشترین فیلمِ باکس آفیسِ بینالمللی را به چنگ آورد. اگرچه افت فروشِ سریعِ این فیلم در گیشهی خانگی باعث شده بود که صحبتهایی دربارهی عدمِ اطمینانِ برادران وارنر از آیندهی مجموعه شنیده شود، اما عملکردِ عالی «هری پاتر و جام آتش» به شکِ وارنر خاتمه داد و آنها را ملزم به اقتباسِ هر هفت کتابِ این مجموعه کرد.
اما در جایگاهِ هفتمِ پُرفروشترین فیلمهای سری «هری پاتر» به «هری پاتر و تالار اسرار» (Harry Potter and the Chamber of Secrets) برمیخوریم؛ فیلمی که به یکی از نمونههای نادرِ دنبالهی پُرخرجی که بودجهی کمتری (۱۰۰ میلیون دلار) در مقایسه با قسمتِ پُرخرجِ نخستِ مجموعه (۱۲۵ میلیون دلار) دارد تبدیل شد. «تالار اسرار» به لطفِ بازگشت کارگردان و تیم تولید قسمت اول و استفادهی مجدد از لوکیشنها و دکورهای فیلمِ قبلی، کماکان منهای دوگانهی «هری پاتر و یادگاران مرگبار» (که دو فیلم با بودجهی یک فیلم بودند)، سودآورترین قسمتِ کلِ دنیای جادوگری رولینگ حساب میشود. «تالار اسرار» در سال ۲۰۰۲ روی پرده رفت و بلافاصله چند رکورد در بدوِ اکرانش شکست. این فیلم کارش را با کسب ۸۸ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار افتتاحیه در گیشهی خانگی شروع کرد؛ رقمی که پشتسر «مرد عنکبوتی» (۱۱۴ میلیون و ۸۴۴ هزار دلار) و «هری پاتر و سنگ جادو» (۹۰ میلیون و ۲۹۰ هزار دلار)، سومین افتتاحیهی برتر تاریخِ گیشهی خانگی حساب میشد. «تالار اسرار» در بریتانیا تمام رکوردهای افتتاحیهی به جا مانده از «سنگ جادو» را زیر پا گذاشت؛ این فیلم ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار پوند به عنوان افتتاحیه (در مقایسه با افتتاحیهی ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار پوندی «سنگ جادو») کسب کرد و رفت تا به ۵۴ میلیون و ۸۰۰ هزار پوند فروشِ نهایی دست پیدا کند که در آن زمان پنجمینِ درآمدِ برتر تاریخِ این منطقه حساب می شد.
«یادگاران مرگبار ۲» در زمان اکرانش پایینتر از «تایتانیک» (یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸) و «آواتار» (۲ میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰)، پُرفروشترین فیلمِ تاریخِ باکس آفیس حساب میشد
«تالار اسرار» در نهایت به مجموعِ ۸۷۹ میلیون دلار فروشِ جهانی دست یافت؛ رقمی که آن را پشتسر «ارباب حلقهها: دو برج» (۹۳۶ میلیون دلار) در جایگاهِ دوم پُرفروشترین فیلمهای سالِ ۲۰۰۲ جای میداد. همچنین، این فیلم ۲۶۲ میلیون دلار در گیشهی خانگی فروخت و پایینتر از «مرد عنکبوتی» (۴۰۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار)، «دو برج» (۳۴۲ میلیون و ۵۴۸ هزار دلار) و «جنگ ستارگان: حملهی کلونها» (۳۱۰ میلیون و ۶۷۶ هزار دلار)، به ردهی چهارمِ گیشهی آمریکای شمالی رضایت داد. اما درست مثل «زندانی آزکابان»، «تالار اسرار» هم در خارج از آمریکای شمالی رقبایش را زمین زد و با کسب ۶۱۷ میلیون دلار (در مقایسه با درآمد ۵۸۴ میلیون دلاری «دو برج»)، تاجِ پادشاهی گیشهی خارجی را بر سر گذاشت. اما از «تالار اسرار» که بگذریم به «هری پاتر و جامِ آتش» (Harry Potter and the Goblet of Fire) میرسیم که در ردهی ششم پُرفروشترین فیلمهای این مجموعه قرار دارد. این فیلم در نوامبر سال ۲۰۰۵ با کسب ۱۰۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار به عنوانِ افتتاحیهی خانگی اکران شد؛ رقمی که نه تنها رکوردِ تازهای برای این مجموعه حساب میشد، بلکه بزرگترین افتتاحیهی تاریخِ ماه نوامبر هم بود که در سال ۲۰۰۹ توسط «گرگ و میش: ماه نو» (۱۴۲ میلیون و ۸۳۹ هزار دلار) شکسته شد. بعدا «هری پاتر و یادگاران مرگبار قسمت اول» در سال ۲۰۱۰، رکورد افتتاحیهی ثبتشده توسط «جام آتش» را با کسب ۱۲۵ میلیون دلار شکست.
«جام آتش» در زمان اکرانش پس از «مرد عنکبوتی»، «شرک ۲» و «جنگ ستارگان: انتقام سیث»، چهارمین فیلمِ تاریخ بود که به افتتاحیهای بیش از ۱۰۰ میلیون دلار دست پیدا کرده بود. «جام آتش» ۸۹۷ میلیون دلار در دنیا (یک پله بالاتر از درآمد ۸۴۸ میلیونی «انتقام سیث») و ۶۰۶ میلیون و ۴۷۹ هزار دلار در کشورهای خارجی (یک پله بالاتر از درآمد ۴۶۸ میلیونی «انتقام سیث») فروخت و ردهی اول این دو گیشه را تصاحب کرد. «جام آتش» در ژانویهی ۲۰۰۶ با عبور از درآمد «هری پاتر و تالار اسرار»، در ردهی هشتم پُرفروشترین فیلمهای تاریخِ دنیا قرار گرفت و به پُرفروشترین فیلم مجموعه پس از «سنگ جادو» تبدیل شد. این فیلم با وجودِ فرمانروایی بر باکس آفیسِ جهانی و خارجی، با کسب ۲۹۰ میلیون دلار در گیشهی خانگی، پشتسر «جنگ ستارگان: انتقام سیث» (۳۸۰ میلیون و ۲۷۰ هزار دلار) و «سرگذشت نارنیا: شیر، کمد و جادوگر» (۲۹۱ میلیون و ۷۱۰ هزار دلار)، در جایگاهِ سوم قرار گرفت. اما جایگاهِ پنجمِ پُرفروشترین فیلمهای این مجموعه به «هری پاتر و شاهزادهی دورگه» (Harry Potter and the Half-Blood Prince) تعلق دارد. تاریخِ اکرانِ ششمین فیلمِ «هری پاتر» از نوامبر ۲۰۰۸ به جولای ۲۰۰۹ تغییر کرد؛ یکی از دلایلش این بود که برادران وارنر آنقدر سرش گرمِ پارو کردنِ اسکناسهای «شوالیهی تاریکی» بود که برای اکرانِ بلاکباسترِ بعدیاش عجله نداشت.
اگرچه قسمت اول «گرگ و میش» برای نمایش در دسامبر ۲۰۰۸ برنامهریزی شده بود، اما پس از اینکه «شاهزادهی دورگه» به سالِ بعد کوچ کرد، «گرگ و میش» جای او را در نوامبر گرفت و با کسب رقمِ خیرهکنندهی ۶۹ میلیون دلار به عنوانِ افتتاحیه، آخرهفتهی پیش از عید شکرگزاری را بهطور غیررسمی به خانهی فرنچایزهای فانتزی نوجوانپسند تبدیل کرد. «شاهزادهی دورگه» برای شروع رکوردِ بهترین فروشِ پیشنمایشهای شبِ پنجشنبه را با کسب ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار شکست؛ رکوردی که چند ماه بعد توسط «گرگ و میش: ماه نو» (۲۶/۳ میلیون دلار) از چنگِ «شاهزادهی دورگه» خارج شد. این فیلم به افتتاحیهی سه روزهی ۷۷ میلیون و ۸۴۰ هزار دلار و افتتاحیهی چهارشنبه تا یکشنبهی ۱۵۸ میلیون دلار دست یافت. این فیلم در روز نخست اکرانش ۵۸ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار کسب کرد که کماکان پشتسر «ترنسفورمرها: انتقام سقوطکرده» و «گرگ و میش: خسوف»، سومینِ درآمدِ برتر روز چهارشنبه در تاریخ حساب میشود. این رقم بهعلاوهی ۴۶ میلیون دلاری که این فیلم در روزِ نخستِ اکرانش از کشورهای خارجی به دست آورد، به مجموعِ جهانی ۱۰۴ میلیون دلار منجر شد و رکوردِ بزرگترین درآمدِ جهانی یک روزه را که قبل از آن در اختیارِ «شوالیهی تاریکی» بود به نامِ خودش ثبت کرد.
این فیلم به درآمدِ پنج روزهی ۳۹۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار در دنیا دست یافت؛ رقمی که آن را بالاتر از «مرد عنکبوتی» (۳۸۱ میلیون دلار) به بهترین درآمدِ جهانی پنج روزه تبدیل کرد. «شاهزادهی دورگه» در نهایت به ۳۰۲ میلیون دلار فروشِ خانگی دست یافت که آن را پشتسر «هری پاتر و یادگاران مرگبار ۲» و «هری پاتر و سنگ جادو» به سومین فیلمِ پُرفروشِ این مجموعه در گیشهی آمریکای شمالی تبدیل میکند. همچنین، «شاهزادهی دورگه» پشتسر «آواتار» (۷۶۰ میلیون دلار) و «ترنسفورمرها: انتقام سقوطکرده» (۴۰۹ میلیون دلار) در جایگاهِ سوم پرفروشترین فیلمهای سال ۲۰۰۹ قرار گرفت. این فیلم ۶۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار هم در کشورهای خارجی فروخت؛ رقمی که آن را پایینتر از «آواتار» (۲ میلیارد دلار) و «عصر یخبندان: ظهورِ دایناسورها» (۶۹۰ میلیون دلار) در ردهی سوم پُرفروشترین فیلمهای گیشهی خارجی سالِ ۲۰۰۹ جای داد. ساختهی دیوید یِتس در مجموع ۹۳۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار فروخت و پشت سر «آواتار» در ردهی دوم بزرگترین فیلمهای گیشهی جهانی آن سال قرار گرفت. اما چهارمین فیلم پُردرآمدِ «هری پاتر»، نخستین فیلمی است که به آغازگرِ کارگردانیهای زنجیرهای دیوید یتس تبدیل شد: «هری پاتر و محفل ققنوس» (Harry Potter and the Order of the Phoenix).
این فیلم کارش را در سال ۲۰۰۷ با افتتاحیهی جهانی پنج روزهی ۳۳۳ میلیون دلار آغاز کرد که هماکنون بیست و پنجمین افتتاحیهی جهانی برترِ باکس آفیس حساب میشود. «محفل ققنوس» ۴۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار در روز اول اکرانش (چهارشنبه) فروخت؛ این رقم نه تنها رکوردِ «مرد عنکبوتی ۲» (۴۰ میلیون و ۴۰۰) را که از سال ۲۰۰۴ تا آن زمان دستنخورده باقی مانده بود شکست، بلکه آن را تا زمان رکورد «ترنسفورمرها: انتقام سقوطکرده» (۶۲ میلیون دلار) در سال ۲۰۰۹ دستنخورده باقی نگه داشت. همچنین این فیلم یک میلیون و ۹۰۰ هزار دلار از نمایش در ۹۱ سینمای آیمکس کسب کرد که با پشتسر گذاشتن «مرد عنکبوتی ۳» (یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار)، بزرگترین درآمد یک روزهی آیمکس حساب میشد. «محفل ققنوس» به ۲۹۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار فروشِ خانگی دست یافت که آن را پشتسر «مرد عنکبوتی ۳» (۳۳۶ میلیون و ۵۳۰ هزار دلار)، «شرک ۳» (۳۲۲ میلیون و ۷۱۹ هزار دلار)، «ترنسفورمرها» (۳۱۹ میلیون و ۲۴۶ هزار دلار) و «دزدان دریایی کاراییب: در آخر دنیا» (۳۰۹ میلیون و ۴۲۰ هزار دلار) در جایگاهِ پنجم پُرفروشترین فیلمهای گیشهی آمریکای شمالیِ سال ۲۰۰۷ قرار داد.
این فیلم ۶۴۸ میلیون دلار هم در کشورهای خارجی فروخت و یک پله پایینتر از درآمدِ خارجی ۶۵۴ میلیون دلاری «در آخر دنیا»، در ردهی دوم گیشهی بینالمللی جای گرفت. «محفل ققنوس» در نهایت به ۹۴۲ میلیون دلار فروشِ جهانی دست یافت و با فاصلهی نه چندان زیادی مجددا از «دزدان دریایی کاراییب: در آخر دنیا» (۹۶۳ میلیون دلار) شکست خورد؛ رقمی که این فیلم را در آن زمان در ردهی ششم پُرفروشترین فیلمهای تاریخِ باکس آفیس جای میداد. این فیلم که سکانسِ نبرد ارتشِ دامبلدور و ارتشِ وولدمورتِ پایانبندیاش در قالبِ آیمکس ضبط شده بود، در نهایت بیش از ۳۵ میلیون دلار از درآمدش را از سینماهای آیمکس به دست آورد که در آن زمان بزرگترین فیلمِ لایو اکشنِ تاریخ آیمکس حساب میشد. از «محفل ققنوس» که بگذریم، به «هری پاتر و یادگاران مرگبار قسمت اول» (Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 1) به عنوانِ سومین فیلمِ پُرفروشِ مجموعه میرسیم؛ این فیلم که به اقتباسِ نیمهی اولِ کتابِ آخر جی. کی. رولینگ اختصاص داشت، اکرانش را در سال ۲۰۱۰ با کسب ۲۴ میلیون دلار به عنوانِ پیشنمایشهای پنجشنبه آغاز کرد و رکورد ۲۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلاری «شاهزادهی دورگه» را پشت سر گذاشت؛ همچنین این رقم آن را پشتسر «گرگ و میش: خسوف» (۳۰ میلیون دلار) و «گرگ و میش: ماه نو» (۲۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار)، سومین درآمد پیشنمایشهای پنجشنبهی برترِ تاریخ حساب میشد.
«یادگاران مرگبار قسمت اول» به یک میلیون و ۴۰۰ هزار دلار درآمدِ پیشنمایشهای پنجشنبه از سینماهای آیمکس دست یافت که بهتر از «گرگ و میش: خسوف» (یک میلیون دلار)، رکورددار قبلی بود. هفتمین فیلمِ «هری پاتر» ۶۹۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار در اولین روز افتتاحیهاش کسب کرد که در آن زمان ششمین درآمدِ یک روزهی برتر تاریخِ باکس آفیس حساب میشد. این فیلم به ۱۲۵ میلیون دلار افتتاحیهی سه روزه دست پیدا کرد که پشتسر «گرگ و میش: ماه نو» (۱۴۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار)، بزرگترین افتتاحیهی تاریخِ ماه نوامبر، نهمین افتتاحیهی برتر تاریخِ باکس آفیسِ خانگی و پشتسر «مرد آهنی ۲» (۱۲۸ میلیون دلار)، بزرگترین افتتاحیهی برتر سال ۲۰۱۰ بود. «یادگاران مرگبار قسمت اول» به ۲۰۵ میلیون دلار افتتاحیهی خارجی دست پیدا کرد که ششمین افتتاحیهی خارجی برترِ تاریخ و بزرگترین افتتاحیهی خارجی برتر سال ۲۰۱۰ بود. این فیلم در مجموع به ۳۳۰ میلیون دلار افتتاحیهی جهانی دست پیدا کرد که در آن زمان هفتمین افتتاحیهی جهانی برترِ تاریخ باکس آفیس حساب میشد. این فیلم ۲۹۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در گیشهی آمریکای شمالی کسب کرد و یک پله بالاتر از «اینسپشن» (۲۹۲ میلیون دلار) و پنج پله پایینتر از «داستان اسباببازی ۳» (۴۱۵ میلیون دلار)، «آواتار» (۴۰۸ میلیون دلار، محصول ۲۰۰۹)، «آلیس در سرزمین عجایب» (۳۳۴ میلیون دلار)، «مرد آهنی ۲» (۳۱۲ میلیون دلار) و «گرگ و میش: خسوف» (۳۰۰ میلیون دلار) در جایگاه ششم پُرفروشترین فیلمهای ۲۰۱۰ قرار گرفت (که با حذف «آواتار» به جایگاه پنجم صعود میکند).
«یادگاران مرگبار قسمت اول» ۶۶۳ میلیون و ۸۳۱ هزار دلار هم در کشورهای خارجی فروخت؛ رقمی که آن را پایینتر از «داستان اسباببازی ۳» (۶۵۳ میلیون و ۸۷۴ هزار دلار) و «آلیس در سرزمین عجایب» (۶۹۱ میلیون دلار) در ردهی سوم فیلمهای برترِ گیشهی خارجی سال ۲۰۱۰ جای داد. این فیلم در مجموع ۹۷۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار در دنیا فروخت که آن را پشتسر «داستان اسباببازی ۳» (یک میلیارد و ۶۸ میلیون دلار) و «آلیس در سرزمین عجایب» (یک میلیارد و ۲۵ میلیون دلار) به سومین فیلمِ برتر گیشهی جهانیِ آن سال تبدیل کرد. اما از فیلمِ آغازگرِ سرانجامِ مجموعه که بگذریم، در جایگاهِ دوم پُرفروشترین فیلمهای «هری پاتر» با فیلمی که همهچیز را شروع کرد برخورد میکنیم: «هری پاتر و سنگ جادو». ساختهی کریس کلمبوس که در بدترین حالت لایقِ دریافتِ اسکار بهترین کستینگِ سال ۲۰۰۱ بود، ۳۰ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در اولین روز افتتاحیهاش کسب کرد و رکوردِ بهترین درآمد روز اول را که در اختیار «جنگ ستارگان: تهدید شبح» بود شکست. این فیلم در دومین روز اکرانش ۳۳ و نیم میلیون دلار دیگر کسب کرد و مجددا رکورد درآمدِ یک روزهی خودش را شکست.
این فیلم در مجموع به افتتاحیهی سه روزهی ۹۰ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار دست یافت و «دنیای گمشده»، رکورددار قبلی بهترین افتتاحیهی تاریخ با ۷۴ میلیون دلار در سال ۱۹۹۷ را پشت سر گذاشت. «سنگ جادو» این رکورد را تا ماه مِی سال بعد که «مرد عنکبوتی» به ۱۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار افتتاحیه دست یافت حفظ کرد. این فیلم به ۸۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار به عنوانِ درآمدِ پنج روزهی آخرهفتهی عید شکرگزاری دست یافت و این رکورد را به مدتِ ۱۲ سال تا زمانی که توسط «هانگر گیمز: آتش گرفتن» (۱۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار) و «فروزن» (۹۴ میلیون دلار) شکسته شد به نامِ خودش ثبت کرد. «سنگ جادو» ۳۱۷ میلیون و ۸۷۰ هزار دلار در گیشهی خانگی فروخت و بالاتر از سنگینوزنهایی مثل «ارباب حلقهها: یاران حلقه» (۳۱۵ میلیون و ۵۴۴ هزار دلار)، «شرکت هیولاها» (۲۸۹ میلیون و ۴۲۳ هزار دلار)، «شرک» (۲۶۷ میلیون دلار) و «ساعت شلوغی ۲» (۲۲۶ میلیون و ۱۶۴ هزار دلار) به صدرنشینِ باکس آفیسِ خانگی سال ۲۰۰۱ تبدیل شد. این فیلم در مجموع ۹۷۴ میلیون دلار در گیشهی جهانی فروخت و بالاتر از «ارباب حلقهها: یاران حلقه» (۸۸۳ میلیون و ۷۲۶ هزار دلار) به پُرفروشترین فیلمِ سال ۲۰۰۱ تبدیل شد.
اگرچه «هری پاتر» کارش را با فیلم اول در بالاترین ردهی گیشهی خانگی و جهانی آغاز کرد، اما از لحاظ تبلیغاتِ دهان به دهان و سروصدای رسانهای، تحتِ شعاعِ «ارباب حلقهها: یاران حلقه» که حدود یک ماه بعد از آن با نقدهای فوقالعاده مثبت و استقبالِ اُسکاری اکران شد قرار گرفت. تازه از فیلم چهارم یا پنجم بود که «هری پاتر» موفق شد از زیر سایهی «ارباب حلقهها»، پیشدرآمدهای «جنگ ستارگان» و سهگانهی «ماتریکس» خارج شود و خودش را به عنوانِ یکی از فتحکنندگانِ قلهی کوهِ فرهنگ عامه ثابت کند. اما بالاخره به «هری پاتر و یادگاران مرگبار قسمت دوم» (Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 2)، هشتمین و آخرین و پُرفروشترین فیلمِ مجموعه میرسیم که به لطفِ ماهیتش به عنوانِ نخستین فیلم سهبعدی مجموعه و جایگاهش به عنوانِ سرانجامِ بزرگترین حماسهی سینمایی یک نسل، تا آنجایی که میتوانست رکوردهای باکس آفیس را درنوردید؛ این فیلم قبل از اینکه هنوز «اونجرز» مُد نشده بود، بهطرز «اونجرز»گونهای گیشهها را زیر گرفت. این فیلم ۳۸۱ میلیون دلار در گیشهی خانگی و ۹۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در کشورهای خارجی فروخت و در مجموع به یک میلیارد و ۳۴۱ میلیون دلار در دنیا دست پیدا کرد.
رقمی که نه تنها آن را در ردهی سیزدهم پُرفروشترین فیلمهای گیشهی جهانی تاریخِ باکس آفیس قرار داد، بلکه پُرفروشترین فیلمِ سال ۲۰۱۱ نیز حساب میشد. این فیلم نه تنها با ۴۸۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار افتتاحیهی جهانیاش، رکوردشکنی کرد، بلکه با ۲۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار افتتاحیهی جهانیاش از سینماهای آیمکس نیز رکوردشکنی کرد. این فیلم در زمینهی گیشهی جهانی، سریعترین فیلم ۴۰۰ میلیونی (پنج روز)، سریعترین فیلم ۵۰۰ میلیونی (۶ روز)، سریعترین فیلم ۶۰۰ میلیونی (۸ روز)، سریعترین فیلم ۷۰۰ میلیونی (۱۰ روز)، سریعترین فیلم ۸۰۰ میلیونی (۱۲ روز)، سریعترین فیلم ۹۰۰ میلیونی (۱۵ روز) و در کنار «آواتار» سریعترین فیلمِ یک میلیاردی (۱۹ روز) تاریخ بود. جالب است بدانید در حال حاضر سریعترین یک میلیاردیهای تاریخ، «اونجرز: پایان بازی» (۵ روز)، «جنگ اینفینیتی» (۱۱ روز)، «نیرو برمیخیزد» (۱۲ روز)، «دنیای ژوراسیک» (۱۳ روز)، «خشن ۷» (۱۷ روز)، «سریع و خشن ۸» (۱۸ روز)، «آخرین جدای» (۱۹ روز) و قسمت اول «اونجرز» (۱۹ روز) هستند. «یادگاران مرگبار ۲» همچنین رکورد بهترین پیشنمایشهای پنجشنبه را با ۴۳ و نیم میلیون دلار و بهترین درآمدِ آیمکسِ پنجشنبه را با ۲ میلیون دلار شکست.
«یادگاران مرگبار ۲» درست در همان چارچوبِ زمانی جمعه تا یکشنبهای که «شوالیهی تاریکی» در سال ۲۰۰۸ به افتتاحیهی رکوردشکنانهی ۱۵۸ میلیون دلار دست یافته بود، رکوردِ بهترین افتتاحیه را با کسب ۱۶۹ میلیون دلار متلاشی کرد و رکورد بزرگترین افتتاحیهی آیمکس را با ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار منهدم کرد. این فیلم کماکان بالاتر از «بتمن علیه سوپرمن» (۱۶۶ میلیون دلار)، بزرگترین افتتاحیهی تاریخِ برادران وارنر حساب میشود. این فیلم نه تنها صدرِ گیشهی جهانی سال ۲۰۱۱ را بالاتر از «ترنسفورمرها: طرف تاریک ماه» (یک میلیارد و ۱۲۳ میلیون دلار)، «دزدان دریایی کاراییب: بر امواجِ غریبه» (یک میلیارد و ۴۵ میلیون دلار) و «ماموریت غیرممکن: پروتکل شبح» (۶۹۴ میلیون دلار) تصاحب کرد، بلکه در آن زمان پایینتر از «تایتانیک» (یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸) و «آواتار» (۲ میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰)، پُرفروشترین فیلمِ تاریخِ باکس آفیس هم حساب میشد. همچنین «یادگاران مرگبار ۲» همچنان بالاتر از «آکوآمن» (یک میلیارد و ۱۴۳ میلیون دلار)، «شوالیهی تاریکی برمیخیزد» (یک میلیارد و ۸۲ میلیون دلار) و «جوکر» (یک میلیارد و ۷۲ میلیون دلار)، پُرفروشترین فیلمِ تاریخِ شرکتِ برادران وارنر است.
- گزارش باکس آفیس: هیو جکمن چگونه با سری «افراد ایکس» به یک ستارهی منحصربهفرد تبدیل شد؟
- گزارش باکس آفیس: چرا Tenet حتی در شرایط ایدهآل هم درآمد Inception را تکرار نخواهد کرد؟
- گزارش باکس آفیس: از «آروارهها» تا «اونجرز ۴»؛ ردهبندی افتتاحیههای رکوردشکنِ تاریخ
- گزارش باکس آفیس: ردهبندی سودآورترین مجموعههای اکشنِ هالیوود
- گزارش باکس آفیس: در صورتِ تاخیر اکران Tenet، بهترین زمانِ جایگزین چه موقعی خواهد بود؟
- محاسبه سود و زیان خالص بزرگ ترین فیلمهای ۲۰۱۹
- گزارش باکس آفیس: چرا «اونجرز» و «جنگ ستارگان» سودآورترین مجموعههای هالیوود نیستند؟
- گزارش باکس آفیس: چرا کمپینِ طرفداران در انتشار نسخهی اسنایدر «جاستیس لیگ» بیتاثیر بود؟
- گزارش باکس آفیس: چگونه «مرد عنکبوتی» موفق به انجام کاری شد که «بتمن» در آن شکست خورده بود؟
- گزارش باکس آفیس: چرا سال ۲۰۲۰ حتی بدون شیوع کرونا هم درآمد ۲۰۱۹ را تکرار نمیکرد؟
از آنجایی که برادران وارنر قسمت اول و دوم «یادگاران مرگبار» را همزمان فیلمبرداری کرد، هر دو فیلم با مجموعِ بودجهی ۲۵۰ میلیون دلار ساخته شدند؛ در نتیجه، «یادگاران مرگبار ۲» با کسب درآمدی معادلِ ۱۰/۷۳ برابرِ بودجهی ۱۲۵ میلیون دلاریاش، سودآورترین فیلمِ مجموعهی «هری پاتر» نیز حساب میشود. اولین درسی که از مرورِ عملکردِ باکس آفیسی «هری پاتر» میگیریم این است که این مجموعه منهای «زندانی آزکابان» که بهطرز نامعمولی کمدرآمد و منهای «یادگاران مرگبار ۲» که بهطرز نامعمولی پُردرآمد بود، استانداردِ یکدست و متداومی را در طولِ عمر ۹ و نیم سالهاش حفظ کرده بود.
قسمتهای اول، دوم، چهارم، پنجم، ششم و هفتم به درآمدی بین ۸۷۹ میلیون تا ۹۶۱ میلیون دلار دست پیدا کردند که به معنی فقط ۱۰ درصد اختلافِ فروش است. آنها همه در مجموع به ۷ میلیارد و ۷۳۰ میلیون دلار فروشِ جهانی از مجموعِ یک میلیارد و ۱۵۵ میلیون دلار بودجه دست پیدا کردند که به معنی فروشی ۶/۷ برابرِ بودجهشان است که آمارِ خارقالعادهای برای یک فرنچایزِ درجهیک حساب میشود. تا اینجا فیلمها را براساسِ درآمدِ خامشان ردهبندی کردیم، اما ردهبندی مجموعه با احتساب نرخ تورم به این صورت خواهد بود: «سنگ جادو» (۵۲۶ میلیون دلار)، «یادگاران مرگبار ۲» (۴۵۱ میلیون دلار)، «جام آتش» (۴۲۶ میلیون دلار)، «تالار اسرار» (۴۲۳ میلیون دلار)، «محفل ققنوس» (۴۰۰ میلیون دلار)، «شاهزادهی دورگه» (۳۸۱ میلیون دلار)، «زندانی آزکابان» (۳۷۹ میلیون دلار) و «یادگاران مرگبار قسمت اول» (۳۴۹ میلیون دلار).
همچنین درآمدِ جهانی تکتک هشت فیلم مجموعه با احتساب نرخ تورم، یک میلیاردی حساب میشوند. اگرچه ۹ سالِ آزگار از به سرانجام رسیدنِ مجموعه با «یادگاران مرگبار ۲» گذشته است، اما این فیلم همچنان بهطرز شوکهکنندهای در جایگاه دوازدهمِ پُرفروشترین فیلمهای دنیا قرار دارد و پشتسر «تایتانیک» (سال ۱۹۹۷) در ردهی سوم، «ارباب حلقهها: بازگشت پادشاه» (سال ۲۰۰۳) در ردهی بیست و چهارم و «آواتار» (سال ۲۰۰۹) در ردهی دوم، در جایگاه چهارم پیرترین فیلمهای فهرستِ ۲۵ فیلمِ پُرفروشِ تاریخ گیشهی دنیا قرار میگیرد. در توصیفِ عظمتِ بزرگترین فرنچایزِ برادران وارنر همین و بس که تا قبل از اکران «اونجرز» در ماه می سال ۲۰۱۲، ۲۵ درصد از مجموع درآمد ۳۲ فیلم پُرفروشِ تاریخ به هشت فیلمِ این مجموعه تعلق داشت. در واقع، برندِ «هری پاتر» آنقدر گسترده و بانفوذ بود که دنیای سینمایی مارول تازه پس از سرانجامِ این مجموعه بود که بر باکس آفیس چیره شد. حتی تا به امروز فقط ۹تا (از ۲۳تا) از فیلمهای مارول در بین ۳۲ فیلم پُرفروشِ دنیا قرار میگیرند و یکی از آنها («مرد عنکبوتی: دور از خانه») نیز به سونی تعلق دارد.