بازی Pillars of Eternity 3 در صورت تمایل آبسیدین ساخته خواهد شد
شماره اول مجموعه Pillars of Eternity یکی از مهمترین بازیهای استودیوی آبسیدین بود؛ نه فقط به این دلیل که نمرات خوبی گرفت و مورد پسند بازیکنها واقع شد، بلکه چون استودیو را از خطر ورشکستگی و تعطیلی نجات داد. این بازی یک موفقیت چشمگیر برای یک تیم مستقل و کوچک به شمار میآمد. شماره دوم این مجموعه اگرچه از نظر فروش ضعیفتر عمل کرد، اما باز هم یک نقشآفرینی باکیفیت و قابل دفاع بود. اکنون دو اتفاق مهم رخ دادهاند؛ اول آنکه کمپانی مایکروسافت استودیوی آبسیدین را خریداری کرده است. مورد بعدی هم معرفی بازی جدید این استودیو به نام Avowed است که گفته میشود این بازی در دنیای مجموعه Pillars of Eternity جریان دارد. به همین خاطر تردیدهایی درباره ساخته شدن قسمت سوم این سری به وجود آمده و طرفداران در همین باره سوالات زیادی را مطرح میکنند.
جاش ساویر، کارگردان هر دو قسمت Pillars of Eternity، اخیرا اعلام کرد که روی یک پروژه کاملا جدید مشغول به کار است. او همچنین گفت که ساخته شدن بازی Pillars of Eternity 3 به چند عامل مختلف بستگی دارد که مهمترینشان، شور و اشتیاق استودیوی آبسیدین برای این کار است. او با انتشار پستی در وبسایت Tumblr نوشت:
«فکر نمیکنم که لازم باشد طرفداران، چیزی را به من، استودیوی آبسیدین و شرکت مایکروسافت ثابت کنند. شما همیشه حمایت خودتان را نشان دادهاید و ما از این بابت سپاسگزار هستیم. فکر میکنم ما باید باور داشته باشیم که اگر مجددا یک بازی با همین استایل بسازیم، طرفداران فعلی و بازیکنهای جدید از آن لذت میبرند و هواداران قبلی که از شمارههای اول و دوم مجموعه Pillars of Eternity ناراضی بودند نیز، دوباره جذب میشوند. اما مهمتر از همه آن است که ما باید شور و اشتیاق کافی برای ساخت آن (Pillars of Eternity 3) را داشته باشیم.»
ساویر همچنین در بخش دیگری از صحبتهای خود اعلام کرد که تیم سازنده این مجموعه، بهخاطر کار مداوم روی دو شماره اول و همچنین محتواهای دانلودی بازی دوم، حسابی خسته و فرسوده شدهاند. او در این باره توضیح داد: «حتی آن دسته از بازیسازهایی که از کار کردن روی دنیای Pillars of Eternity لذت بردند، پس از پایان بازی Pillars of Eternity II: Deadfire حسابی خسته شدهاند؛ مخصوصا افرادی که روی محتواهای دانلودی این بازی هم کار کردهاند. در نهایت من فکر میکنم که این موضوع (ساخت بازی Pillars of Eternity 3)، بیش از آنکه به تایید بیرونی نیاز داشته باشد، مستلزم وجود عزم و اراده در داخل استودیو است.»
از صحبتهای ساویر کاملا مشخص است که بازیسازهای آبسیدین پس از کار چند ساله روی مجموعه Pillars of Eternity کاملا خسته شدهاند. وقتی به سابقه این استودیو نگاه میکنیم، نکتهای که خیلی جلب توجه میکند، تنوع بازیهای آن است. از بازی ناموفق Alpha Protocol گرفته تا شاهکاری مثل Fallout: New Vegas و بازی جذاب South Park: The Stick of Truth یا نمونههای جدیدتر مانند The Outer Worlds و Grounded؛ این همه تنوع در تم و موضوع را واقعا از کمتر استودیوی بازیسازی دیدهایم. با این وجود، جای تعجب ندارد که اعضای این استودیو از دنیای تکراری مجموعه Pillars of Eternity دلزده شده باشند. به هر حال باید ببینیم که این مجموعه چه مسیری را در آینده دنبال میکند و آیا شاهد بازی Pillars of Eternity 3 خواهیم بود یا خیر.
در نوامبر سال ۲۰۱۹ آبسیدین اعلام کرد که میزان فروش بازی Pillars of Eternity II: Deadfire کمتر از پیشبینی آنها بوده و اگر بخواهند ساخت این مجموعه را ادامه بدهند، لازم است که تغییرات کلی در ساختار آن بهوجود آورند.
استودیوی آبسیدین بهتازگی بازی Grounded را بهصورت دسترسی پیش از موعد (Early Access) عرضه کرد. این بازی در سال آینده میلادی به شکل کامل منتشر میشود. تاریخ انتشار دقیق بازی Avowed هم هنوز مشخص نیست. فقط میدانیم که این بازی در دنیای مجموعه Pillars of Eternity یعنی «ایورا» جریان دارد، اما به جای زاویه دوربین ایزومتریک، این بار قرار است بهصورت اولشخص به محیطهای زیبای این سرزمین نگاه کنیم. درباره گیمپلی این بازی هم اطلاعات زیادی در دست نیست، اما بهنظر میرسد که بازیکنها در هنگام مبارزات میتوانند از سلاحهایی مثل شمشیر و همچنین جادوهای مختلف استفاده کنند.
استودیوی آبسیدین در سال ۲۰۰۳، کمی قبل از تعطیلی استودیوی قدیمی و خوشنام بلک آیل (Black Isle Studios) و بهوسیله چند نفر از اعضای همین استودیو تاسیس شد. اگر بلک آیل را نمیشناسید باید بگوییم که این استودیو چندتا از برجستهترین شاهکارهای سبک نقشآفرینی مانند دو شماره اول مجموعه Fallout، مجموعههای افسانهای Icewind Dale و Baldur's Gate و همچنین بازی زیبای Planescape: Torment را تحویل گیمرها داده است.