نویسنده: عارف حسین پور
// یکشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۰۰

دموی آنریل انجین 5 به اندازه عملکرد فورتنایت روی کنسول از توان GPU استفاده می‌کرد

کمپانی اپیک گیمز اعلام کرد که برای رندر دموی فنی آنریل انجین 5 از قدرت پردازش گرافیکی‌ که برای اجرای بازی Fortnite روی کنسول لازم است، استفاده شد.

حتی با وجود انتشار اخبار مهم و هیجان‌انگیز در چند وقت اخیر، کمتر کسی هست که نمایش زیبا و چشم‌نواز دموی فنی موتور گرافیکی آنریل انجین 5 را از یاد برده باشد. اپیک گیمز با نمایش این دمو به خوبی نشان داد که به دنبال نزدیک‌تر کردن گرافیک بازی‌ها به تصاویر دنیای واقعی و فیلم‌های سینمایی است. اما تاکنون در رابطه با توانی که از پردازشگر گرافیکی یا همان GPU برای اجرای این دمو گرفته شد، به صورت رسمی صحبت نشده بود. حالا یکی از مسئولین کمپانی اپیک گیمز در کمال تعجب اعلام کرده که پردازش گرافیکی دموی Unreal Engine 5 را می‌توان با بازی Fortnite مقایسه کرد.

نیک پنواردن، معاون بخش مهندسی شرکت اپیک گیمز در مصاحبه‌ای که اخیرا با وبسایت PCGamesN انجام داد، در همین رابطه گفت: «می‌توانم بگویم زمانی که GPU برای پردازش هندسی دموی UE5 صرف کرد برابر با توان مصرف شده برای پردازش هندسی بازی فورتنایت با کیفیت ۶۰ فریم بر ثانیه روی کنسول‌ها است.»

دموی موتور گرافیکی Unreal Engine 5

اما این اظهارات پنواردن به چه معناست؟ همانطور که می‌دانید Fortnite یک بازی کاملا بهینه‌شده است. به طور کلی همه بازی‌هایی که کاربری آنها به عنوان ورزش الکترونیکی (Esports) تعریف شده است، در بحث اجرا روی پلتفرم‌ها و سیستم‌های مختلف بهینه‌تر از سایر بازی‌ها هستند. برای مثال هم می‌توان به بازی‌هایی مثل League of Legends و CS:GO اشاره کرد. شما برای این بازی‌ها لزوما به یک سیستم فوق پیشرفته و به‌روز نیازی ندارید. یعنی لازم نیست حتما یک کارت گرافیک چندین میلیون تومانی یا CPU نسل دهم اینتل داشته باشید تا بتوانید یک بازی شبیه Fortnite را اجرا کنید. با توجه به این موضوع، وقتی پنواردن می‌گوید که برای اجرای دموی فنی UE5 از توان پردازشی برابر با اجرای فورتنایت به‌صورت ۶۰ فریم بر ثانیه روی کنسول‌ها استفاده شده است، واقعا باید هیجان‌زده شویم.

به زبان ساده‌تر می‌توانیم بگوییم که موتور گرافیکی آنریل انجین 5 باعث می‌شود تا بازی‌های ساخته شده به‌وسیله این موتور حتی روی بسیاری از سخت‌افزارهای قدیمی‌تر نیز قابل اجرا باشند. البته GPU تنها بخشی از سیستم نیست که در بحث رندر هندسی و اجرا بازی‌ها تاثیرگذار است، اما قطعا نقش بسیار مهم و برجسته‌ای در همین زمینه دارد.

به‌نظر می‌رسد که تکنولوژی جدید موتور آنریل انجین 5 به نام Nanite تاثیر زیادی در بحث کاهش حجم پردازش گرافیکی داشته باشد. این تکنولوژی باعث می‌شود تا با استفاده از میلیون‌ها و میلیاردها چندضلعی کوچک که اندازه هر کدام از آنها در حد یک پیکسل است، کل صحنه بازی شکل بگیرد. اما سپس با توجه به ویژگی‌های سخت‌افزاری دستگاهی که بازی روی آن اجرا می‌شود و همچنین موقعیت هر کدام از اشیاء، جزییات محیط کاهش پیدا می‌کنند. برای مثال هر چه بازیکن به یک جسم نزدیک‌تر شود، جزییات آن جسم افزایش پیدا می‌‌کنند و این کار بدون نیاز به برنامه‌نویسی سازندگان بازی یا اعمال تغییری از سوی آنها صورت می‌گیرد.

این ویژگی آنریل انجین 5 تحول بزرگی در زمینه ساخت و توسعه بازی‌های ویدیویی به وجود خواهد آورد. از گذشته و تا همین امروز، بازیسازها باید بخشی از تمرکز خود را روی این موضوع می‌گذاشتند که جزییات گرافیکی بازی آنها بیش از حد زیاد نشود تا روی اکثر کامپیوترها یا کنسول‌های بازی قابل اجرا نباشد. اما حالا موتور گرافیکی به صورت خودکار بازی را برای انواع دستگاه‌ها بهینه می‌کند.

به نظر می‌رسد که در سال‌های آینده، جنبه‌های نرم‌افزاری نیز به اندازه سخت‌افزار، در بحث اجرای بازی‌ها نقش داشته باشند. استفاده از تکنولوژی Nanite در آنریل انجین 5 یعنی بازی‌هایی که با این موتور گرافیکی ساخته می‌شوند، بدون آنکه فشار زیادی روی GPU یا سایر قطعات سیستم وارد کنند، می‌توانند جزییات بصری بالایی را به نمایش بگذارند. با در نظر گرفتن فناوری‌های پیشرفته‌ای که شاهد معرفی آنها هستند و همین‌طور با توجه به ویژگی‌های سخت‌افزاری هیجان‌انگیز کنسول‌های نسل بعدی، به نظر می‌رسد که بازیسازی و فرآیند توسعه بازی در حال قدم گذاشتن به یک سطح کاملا جدید است. سطحی که اجازه می‌دهد یک بازی با کیفیت گرافیکی در حد دموی فنی UE5 را روی همان سیستمی که با آن فروتنایت بازی می‌کنیم، به اجرا درآوریم.

اخیرا در اخبار بازی داشتیم که اپیک گیمز طراحی سیستمی کنسول پلی استیشن 5 را مورد تمجید قرار داد. همچنین این کمپانی اعلام کرد که روی کنسول‌های نسل بعدی، بازی‌هایی با کیفیت گرافیکی مشابه فیلم‌های سینمایی را خواهیم دید. نظر شما درباره پیشرفت گرافیک بازی‌ها در نسل آینده چیست؟


منبع Gaming Bolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده