// یکشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۰

اپیک گیمز: PS5 و Xbox Series X رویای ساخت بازی با کیفیت تصویر یک فیلم واقعی را ممکن می‌کنند

رئیس واحد تکنولوژی شرکت اپیک گیمز اعتقاد دارد دو کنسول نسل ۹ شرکت‌های سونی و مایکروسافت به او و دیگر بازی‌سازها اجازه می‌دهند که بالاخره بازی‌های ویدیویی با گرافیک یکسان با تصویر فیلم‌های لایواکشن بسازند!

برای آن دسته از بازی‌سازهایی که به تصویر واقع‌گرایانه‌ی اثر خود اهمیت می‌دهند و می‌خواهند انسان‌ها و محیط‌های آن به‌شدت شبیه دنیای ما باشند، نسل ۸ فرصت‌های زیادی را به ارمغان آورد. بازی‌های گوناگون از استودیوهای بزرگ متفاوت، مخصوصا طی چند سال اخیر توانستند از برخی جهات به گرافیک بسیار واقع‌گرایانه‌ای برسند؛ یک بازی در سال گذشته در طراحی کوه‌ها و جزئیاتی مانند چمن به تصاویر ثبت‌شده از طبیعت نزدیک شد، یک بازی در ارائه‌ی شخصیت‌هایی دارای ظاهر تقریبا یکسان با انسان‌های حقیقی موفق بود و یک بازی دیگر هم در نورپردازی و سایه‌زنی به شباهت زیاد با جهان واقعی رسید. اما هنوز ما در دنیای بازی‌های AAA با اثری مواجه نشده‌ایم که تقریبا از همه‌ی مناظر غیر قابل تشخیص از یک فیلم لایو-اکشن باشد و راستش را هم بخواهید، عده‌ای باور دارند چنین آثاری تنها از نسل ۱۰ خلق می‌شوند. اما کیم لیبری از اپیک گیمز یکی از آن افراد نیست.

او در این‌باره می‌گوید: «رسیدن به سطحی از گرافیک کامپیوتری که کوچک‌ترین تفاوتی با تصویر ضبط‌شده توسط یک دوربین فیلم‌برداری ندارد، برای من رویایی طولانی‌مدت است. من همیشه می‌خواستم بازی‌هایی که می‌خواهند، بتوانند با چنین کیفیت بصری عجیبی ساخته و اجرا شوند.

شما خوب می‌دانید که قدرت پردازشی و گرافیکی بالای کنسول‌های نسل ۹ سونی و مایکروسافت، صرفا جهان‌های بازی‌های گوناگون را درگیرکننده‌تر نخواهد کرد. بلکه طراحی مرحله، نورپردازی و آفرینش محیط‌های پویا را از پایه دچار تغییرات اساسی می‌کند. فیزیک اجسام گوناگون در بازی‌های مختلف پیشرفته‌تر خواهد شد، هوش مصنوعی کاراکترهای همراه و دشمنان تقویت می‌شود و حتی بازی‌های مولتی پلیر می‌توانند عمیق‌تر و شلوغ‌تر از قبل باشند. ولی همه‌چیز به این‌جا ختم نمی‌شود».

کوه و دشت و دمن سرسبز در بازی دث استرندینگ هیدئو کوجیما

کیم لیبری باور دارد که تکنولوژی‌هایی مانند The Nanite در موتور آنریل انجین 5، قواعد بازی‌سازی را دچار تغییر می‌کنند. در نگاه او طی چند سال بازی‌سازها به آوردن محتواهای آماده‌شده برای جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری پرخرج‌ترین فیلم‌های هالیوود به داخل موتور بازی‌سازی عادت می‌کنند. آن‌ها می‌بینند که اثری با میلیاردها پالیگان قابل انتقال به موتور بازی‌سازی است؛ موردی که همزمان پروسه‌ی ساخت بازی را از برخی جهات کوتاه‌تر و کیفیت بصری آن را بهتر خواهد کرد.

وی در مقام رئیس واحد تکنولوژی اپیک گیمز، مصاحبه‌ی خود با مجله‌ی رسمی پلی‌استیشن (OPM) را این‌گونه تکمیل کرد: «مسئله این است که امروز هالیوود هم به استفاده از موتورهای بازی‌سازی عادت دارد و مثلا سریال پرطرفدار «مندلورین» جان فاورو، از آنریل انجین برای تکمیل بسیاری از سکانس‌های خود استفاده می‌کند؛ سکانس‌هایی که خیلی از مخاطب‌ها عناصر واقعی و ساخته‌شده با کامپیوتر آن‌ها را از یکدیگر تشخیص نمی‌دهند. پس مسئله دیگر ساخت چنین تصاویری در دنیای بازی‌های ویدیویی نیست و بیشتر به این مربوط می‌شود که آیا ماشین‌ها توانایی اجرای محصولات روز را دارند؟ در سینما و تلویزیون، ابرکامپیوترها خروجی نهایی را آماده می‌کنند و نسخه‌ی قابل اجرا به‌دست مخاطب می‌رسد. اما در جهان هنر هشتم، آن خروجی باید توسط کنسول یا کامپیوتر شخصی گیمر ایجاد شود. خبر خوب هم آن است که پلی ‌استیشن 5 و ایکس ‌باکس سری ایکس توانایی خروجی دادن با چنین کیفیتی را دارند. گرافیک فوتورئالیستیک (Photorealistic) در نسل ۹ ممکن می‌شود. زیرا موتورهایی مانند آنریل انجین 5 می‌توانند بار آن‌ها را به دوش بکشند».

دنیای بازی‌های ویدیویی می‌تواند هر روز هیجان‌انگیزتر از روز قبل به‌نظر برسد. البته نباید انکار کرد که به احتمال زیاد، حداقل ۳ سال تا مواجهه با درصدی از قدرت واقعی نسل ۹ زمان می‌برد.


منبع VGC
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده