نویسنده: آرش عیاری
// سه شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۴۹

پلی‌استیشن 4 از نظر فروش از پلی استیشن 2 پیشی گرفت

اوایل هزاره سوم میلادی، سونی کنسول پلی‌استیشن 2 را به بازار عرضه کرد، کنسولی که با فروشی باورنکردنی به پرفروش‌ترین کنسول تاریخ بدل شد. حالا کنسول نسل هشتمی سونی جای پای پلی‌استیشن 2 گذاشته و در مقایسه نقطه به نقطه، توانسته این کنسول را از نقطه نظر فروش پشت سر بگذارد.

پلی‌استیشن 2 توانست با سخت‌افزاری قدرتمند و پشتیبانی فوق‌العاده توسعه‌‌دهندگان به یکی از مهم‌ترین عوامل ترقی و پیشرفت بازی‌های ویدیویی تبدیل شود. اگر به گذشته برگردیم، می‌بینیم که پلی‌استیشن 2 تقریبا بدون هیچ‌ رقیبی، حوزه بازی‌های ویدیویی را به جولان‌گاه خود تبدیل کرده بود. کنسول سگا یعنی دریمکست تنها رقیب واقعی این کنسول محسوب می‌شد و گیم‌کیوبِ شرکت نینتندو و همینطور اولین کنسول مایکروسافت یعنی ایکس‌باکس، ۱۸ ماه بعد از عرضه پلی‌استیشن 2 وارد بازار شدند. همین موضوع باعث شد تا پلی‌استیشن 2 تا پایان عمر خود به فروش رویایی بیشتر از ۱۵۵ میلیون واحد دست پیدا کند.

امروز تایید شد که پلی‌استیشن 4 توانسته در زمینه فروش نقطه به نقطه بهتر از برادر بزرگ‌تر خود عمل کند. پلی‌استیشن 4 توانسته تنها پس از گذشت ۱۸ ماه از عرضه خود، به فروش ۲ میلیون‌ واحدی در انگلستان دست پیدا کند که این موضوع نشانگر این است که پلی‌استیشن 4 توانسته کنسول نسل ششمی سونی را در زمینه فروش کنار بزند.  فروش ۲ میلیون واحدی این کنسول تا به این لحظه در انگلستان بدین معنا است که حالا ۳ درصد جمعیت این کشور این کنسول را خریداری کرده‌اند. به عبارتی دقیق‌تر کنسول نسل هشتمی سونی حالا مهمان ۷.۵ درصد از خانه‌های کشور انگلستان است.

در مقیاس جهانی، سونی اعلام کرد که فروش کلی این کنسول از زمان عرضه آن در تعطیلات کریسمس سال ۲۰۱۳ از رقم ۲۲.۳ میلیون واحد عبور کرده است. این در حالی است که رقیبان این کنسول نتوانسته‌اند چنین موفقیتی را کسب کنند. طبق گزارش‌ها، مایکروسافت  تا کنون موفق شده تا حدود ۱۴ میلیون دستگاه ایکس‌باکس وان را به فروش برساند. نینتندو نیز که نسل گذشته توانسته بود با کنسول نوآور خود در زمینه فروش موفق عمل کند، در این نسل تنها موفق به فروش ۹.۹ میلیون واحد نینتندو وی شده است.

پلی استیشن 2

البته این که پلی‌استیشن 4 حالا به عنوان پرطرفدارترین کنسول بازی در انگلستان شناخته می‌شود نکته تعجب‌برانگیزی نیست زیرا سونی در سال‌های گذشته توانسته با بازاریابی مناسب خود، قاره سبز را مانند سرزمین خود یعنی ژاپن به یکی از بهترین بازارهای برند پلی‌استیشن تبدیل کند. البته این موضوع در آمریکا کمی متفاوت است زیرا سونی در نسل گذشته قافیه را در این بازار به مایکروسافت باخته بود اما در این نسل به خاطر عملکرد ضعیف ایکس‌باکس وان در ماه‌های اولیه عرضه توانست بر این بازار نیز تسلط پیدا کند.

برداشت زومجی:

اگرچه سونی توانسته در این نسل از اشتباهات خود درس گرفته و عملکرد موفق‌تری در زمینه فروش و بازاریابی داشته باشد اما هنوز نمی‌توان نتیجه جنگ کنسول‌ها و رقابت سونی و مایکروسافت در این حوزه را پیش‌بینی کرد. هنوز بازی‌های انحصاری قدرتمند و قوی هر دو کنسول عرضه نشده اند و برای مشخص کردن برنده نسل هشتم، باید بیشتر از این صبر کرد. از طرفی تکنولوژی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده نیز می‌توانند تاثیر بسیاری روی نتیجه این جنگ داشته باشند. این‌که هولولنزِ مایکروسافت و پروژه مورفیوسِ سونی چطور عمل خواهند کرد و چطور می‌توانند روی فروش کنسول‌های میزبان خود تاثیر بگذارند موردی است که باید تا عرضه این دستگاه‌ها صبر کنیم.

اما در مقایسه فروش بین پلی‌استیشن 2 و پلی‌استیشن 4، نکته‌ای که حائز اهمیت است، عمر تخمینی کنسول‌های نسل هشتم است. اگرچه پلی‌استیشن 4 موفق شده در آمار نقطه به نقطه، موفق‌تر از پلی‌استیشن 2 عمل کند اما باید این نکته را نیز متصور شد که پلی‌استیشن 2 توانست سال‌های زیادی در عرصه کنسول‌های خانگی حکومت کند، حکومتی که رقیب جدی برای خود نمی‌دید اما در نسل هشتم این وضعیت فرق می‌کند و به واسطه رشد روز‌افزون تکنولوژی و توان پردازشی پردازنده‌ها، شاید پلی‌استیشن 4 نتواند به اندازه روزهای عمر پلی‌استیشن 2 زنده بماند.

نظر شما راجع به فروش پلی‌استیشن 4 و پشت سر گذاشته پلی‌استیشن 2 چیست؟ دیدگاه‌های خود را با زومجی در میان بگذارید.

منبع: Eteknix


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده