نویسنده: آرش عیاری
// یکشنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۰

آمار و ارقام فروش کنسول‌های بازی که از دیدن آن‌ها شگفت زده می‌شوید

آیا می‌دانستید که شرکت‌های نوکیا، فیلیپس و حتی اپل هم دست به تولید کنسول زدند یا آیا پلی‌استیشن 2 پرفروش‌ترین کنسول تاریخ است؟ با زومجی همراه باشید تا شما را با اطلاعات جالبی راجع به کنسول‌های بازی و فروش آن‌ها در ۴ دهه اخیر آشنا کنیم.
شرکت‌های بزرگی در حیطه بازی‌های ویدیویی و به خصوص ساخت و توسعه کنسول‌های خانگی فعالیت می‌کنند و آن‌هایی که امروز شاهد فعالیت‌شان هستیم همان‌هایی هستند که توانستند روزهای سخت را پشت سر بگذارند و اطمینان کاربران را جلب کنند. امروز در زومجی قصد داریم شما را با پر فروش‌ترین کنسول‌های چهار دهه اخیر آشنا کنیم.
پلی‌استیشن 2، پرفروش‌ترین کنسول‌ تاریخ بازی‌های ویدیویی
در جدول زیر کنسول‌هایی لحاظ شده‌اند که توانسته‌اند به فروشی برابر یک میلیون دستگاه یا بیشتر دست پیدا کنند، بنابراین دنبال کنسول‌هایی مانند کومودُر ۶۴ و سگا 32X نگردید. سونی با عرضه پلی‌استیشن 2 در سال ۲۰۰۰ توانست عصر جدیدی در گیم‌پلی و جلوه‌های بصری آغاز کند. پلی‌استیشن 2 توانست تا سال‌ها حاکم بلامنازع کنسول‌های خانگی باشد و تا ژانویه سال ۲۰۱۳ بیشتر از ۱۵۵ میلیون دستگاه در سرتاسر جهان به فروش رفت. شاید جالب باشد بدانید که آخرین بازی‌هایی که برای این کنسول به یاد ماندنی عرضه شد FIFA 14 بود. یک ماه پس از توفق تولید پلی‌استیشن 2 بود که سونی اقدام به معرفی پلی‌استیشن 4 کرد. Playstation نکته جالب‌تر اینجا است که تنها کنسولی که توانسته است به نزدیک‌ترین فاصله فروش با پلی‌استیشن 2 برسد، یک کنسول دستی است. نینتندو 3DS برای اولین بار نوامبر سال ۲۰۰۴ در ایالات متحده آمریکا عرضه شد. تا سال‌ها ظاهر این کنسول با عرضه مدل‌های نینتندو DS Lite، DSi و DSi XL به روز شد و توانست با ۱۵۴.۰۱ میلیون دستگاه به پرفروش‌ترین کنسول دستی تاریخ تبدیل شود و پس از پلی‌استیشن 2 به دومین کنسول پرفروش تاریخ بازی‌های ویدیویی تبدیل شود. پرفروش‌ترین بازی این کنسول هم New Super Mario Bros. به شمار می‌رود که تا پایان ماه مارس سال ۲۰۱۴ (اسفند ۱۳۹۲) موفق به فروش ۳۰.۷۵ میلیون دستگاه شده است. ولی وقتی به مقام سوم لیست پرفروش‌ترین کنسول‌های تاریخ نگاه می‌کنیم باز هم نام نینتندو را با کنسول گیم‌بوی (Game Boy) می‌بینیم و باز هم موفقیت نینتندو در ساخت و عرضه یک کنسول دستی با این تفاوت که گیم‌بوی اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۸ (اپریل ۱۹۸۹) عرضه شد و توانست در نسل چهارم بازی‌های ویدویی به این رقم دست یابد. ساخت این کنسول فروردین سال ۱۳۸۲ (مارس ۲۰۰۳)  متوفق شد و توانست در این سال‌ها به فروشی معادل ۱۱۸.۶۹ میلیون واحد دست پیدا کند. اما نوبت به اولین پلی‌استیشن تاریخ می‌رسد، جایی که سفر دور و دراز این برند آغاز شد و به عقیده من اگر پلی‌استیشن وجود نداشت، بازی‌های ویدیویی و رقابتی که امروز شاهد آن هستیم نیز به این شکل وجود نداشتند. اولین پلی‌استیشنِ تاریخ بازی‌های ویدیویی صبح روز سه‌شنبه ۱۲ آذر ماه ۱۳۷۳ (۳ دسامبر ۱۹۹۴) در ژاپن عرضه شد تا قصه پلی‌استیشن آغاز شود. تولید این کنسول ۱۱ فروردین ۱۳۸۵ (۳۱ مارس ۲۰۰۶) متوقف شد تا با فروشی معادل با ۱۰۲.۴۹ میلیون دستگاه به چهارمین کنسول پرفروش تاریخ بازی‌های ویدیویی تبدیل شود. پرفروش‌ترین بازی این کنسول نیز، سری مشهور Gran Turismo است که تا آپریل سال ۲۰۰۸ فروشی برابر با ۱۰.۸۵ میلیون دستگاه را به دست آورد.
آیا می‌دانستید شرکت‌هایی مانند نوکیا، فیلیپس و NEC  هم دست به ساخت کنسول‌ زده‌اند
نوبتی هم که باشد باز هم نوبت نینتندو است! نمی‌دانم چقدر با نینتندو آشنایی دارید ولی بدانید که از بین ۱۰ کنسول پرفروش تاریخ‌بازی‌های ویدویی ۵ مورد آن متعلق به نینتندو است! Wii همزمان با عرضه پلی‌استیشن 3 به بازار عرضه شد و توانست تا ۱۰ دی ۱۳۹۳ (۳۱ دسامبر ۲۰۱۴) فروشی برابر با ۱۰۱.۴۴ میلیون دستگاه را تجربه کند. آیا می‌دانستید که پرفروش‌ترین بازی این کنسول ۸۲.۵۴ میلیون واحد فروخته شده است؟ اگر این عدد برایتان معنای خاصی ندارد همین بس که فرض کنید تمام کسانی که پلی‌استیشن 3 خریده‌اند این بازی را نیز خریده باشند! nintendo-wii آیا می دانستید از ۱۰ کنسول پرفروش دنیا ۵ مورد آن محصول نینتندو، ۴ مورد آن محصول سونی و یک مورد آن محصول مایکروسافت است؟ آیا می‌دانستید مجموع فروش‌ کنسول‌های پلتفرم ایکس‌باکس از کنسول دستی گیم‌بوی که سال ۱۹۸۹ عرضه شده کمتر است؟‌ نکته جالب دیگر این است که مجموع فروش کنسول‌های سگا که در این لیست حضور دارند و شامل ۶ کنسول می‌شوند از تعداد نینتندو وی‌های فروخته شده کمتر است! سگا جنسیس موفق‌ترین کنسول سگا در زمینه فروش است که که این شرکت توانسته ۴۰ میلیون دستگاه از این کنسول را به فروش برساند. شاید خیلی از ما از خود می‌پرسیم که چرا سگا تجارت سخت‌افزار را کنار گذاشت و به تولید نرم‌افزار پرداخت. با نیم نگاهی به این لیست و اعداد و ارقام موجود در آن به پاسخ این سوال پی برد.اما شرکت نام‌آشنا و البته نوستالژیک آتاری چه جایگاهی در زمینه فروش کنسول دارد؟ پرفروش‌ترین کنسول این شرکت «آتاری ۲۶۰۰» با آن کنترلر به یادماندنی‌اش است که تا سال ۲۰۰۴ فروشی معادل ۳۰ میلیون دستگاه از این کنسول ثبت شده است. بدون شک این آمار و ارقام می‌تواند عدم ادامه راه توسط آتاری یا سگا را توجیه کرد. تا به اینجا هر چه گفتیم از شرکت‌های نام‌آشنا و معروف گفتیم اما باقی این لیست چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ آیا می‌دانستید شرکت NEC هم دست به تولید کنسول زد و حتی توانست ۱۰ میلیون دستگاه از آن را به فروش برساند؟ این کنسول با نام عجیب و غریب TurboGrafx-16 و در تاریخ ۸ آبان ۱۳۶۶ (۳۰ اکتبر ۱۹۸۷) به بازار عرضه شد. TurboGrafx-16 اولین کنسول عصر ۱۶-بیتی بود که به بازار عرضه شد و با وجود سخت‌افزار قدرتمندی که داشت در برابر رقبای بزرگی مانند نینتندو NES ،SNES و سگا جنسیس شکست خورد.
در فروش کلی، نینتندو بیش‌ از ۲۰۰ میلیون دستگاه از سونی بیشتر فروخته است و این رقم دو برابر کل کنسول‌های فروخته شده توسط مایکروسافت تا به امروز است!
اما NEC تنها شرکت معروفی نیست که شانس خود را در ساخت کنسول بازی امتحان کرده است. N-Gage نوکیا را به یاد دارید؟ همان موبایل/کنسول عجیب نوکیا که اگرچه نتوانست موفق ظاهر شود و با فروش ۳ میلیون دستگاه کار خود را به پایان رساند، اما در تب‌و‌تاب آن روزهای موبایل و ارتباطات وسیله جالبی به نظر می‌رسید. N-Gage تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۸۲ (۷ اکتبر ۲۰۰۳) عرضه شد. یاد آن سیمبین سری ۶۰ بخیر! آیا می‌دانستید شرکت باندای که اکنون با نام نامکوباندای و در زمینه ساخت و انتشار نرم‌افزار فعالیت می‌کند هم دست به ساخت کنسول زده بود؟ یا شرکت فیلیپس هم شانس خود را در این حوزه امتحان کرد؟ برای کسب اطلاعات جزییات بیشتر راجع به پرفروش‌ترین کنسول‌های تاریخ بازی‌های ویدویی که به فروشی معادل یا بیشتر از یک میلیون دستگاه رسیده‌اند، جدول زیر را مطالعه کنید. شرکت‌های سونی، آتاری، مایکروسافت  و سگا با زنگ‌های مختلف تفکیک شده‌اند. همچنین رنگ سبز نیز نشنگر کنسول‌های نسل حاضر است.  

لیست کنسول‌های با فروش ۱ میلیون یا بیشتر

 
ردیفپلتفرمشرکتسال عرضهتعداد دستگاه فروخته شده
۱پلی‌استیشن 2سونی۲۰۰۰بیشتر از ۱۵۵ میلیون
۲نینتندو DSنینتندو۲۰۰۴۱۵۴.۰۱ میلیون
۳گیم‌بوینینتندو۱۹۸۹۱۱۸.۶۹ میلیون
۴پلی‌استیشنسونی۱۹۹۴۱۰۲.۴۹ میلیون
۵Wiiنینتندو۲۰۰۶۱۰۱.۴۴ میلیون
۶ایکس‌باکس 360مایکروسافت۲۰۰۵۸۴ میلیون
۷پلی‌استیشن 3سونی۲۰۰۶بیشتر از ۸۲.۷ میلیون
۸PlayStation Portableسونی۲۰۰۴۸۲ میلیون
۹گیم‌بوی اَدوَنسنینتندو۲۰۰۱۸۱.۵۱ میلیون
۱۰نینتندو NESنینتندو۱۹۸۳۶۱.۹۱ میلیون
۱۱نینتندو 3DSنینتندو۲۰۱۱۵۰.۴۱ میلیون
۱۲نینتندو SNESنینتندو۱۹۹۰۴۹.۱۰ میلیون
۱۳سگا جنسیسسگا۱۹۸۸۴۰ میلیون
۱۴نینتندو 64نینتندو۱۹۹۶۳۲.۹۳ میلیون
۱۵آتاری ۲۶۰۰آتاری۱۹۷۷۳۰ میلیون
۱۶ایکس‌باکسمایکروسافت۲۰۰۱۲۴ میلیون
۱۷گیم‌کیوبنینتندو۲۰۰۱۲۱.۷۴ میلیون
۱۸پلی‌استیشن 4سونی۲۰۱۳۱۹.۹ میلیون
۱۹مَسترسیستمسگا۱۹۸۶۱۴.۸ میلیون
۲۰سگا گِیم‌گیِرسگا۱۹۹۰۱۱ میلیون
۲۱دریمکستسگا۱۹۹۸۱۰.۶ میلیون
۲۲TurboGrafx-16هادسون‌سافت/NEC۱۹۸۷۱۰ میلیون
۲۳ایکس‌باکس وانمایکروسافت۲۰۱۳۱۰ میلیون
۲۴سگا ساترنسگا۱۹۹۴۹.۵ میلیون
۲۵Wii Uنینتندو۲۰۱۲۹.۲۰ میلیون
۲۶پلی‌استیشن ویتاسونی۲۰۱۱بیشتر از ۴ میلیون
۲۷آتاری ۷۸۰۰آتاری۱۹۸۶بیشتر از ۳.۷۷ میلیون
۲۸سگا پیکوسگا۱۹۹۳بیشتر از ۳.۴ میلیون
۲۹WonderSwanباندای۱۹۹۹۳.۲ تا ۳.۵ میلیون
۳۰Color TV Gameنینتندو۱۹۷۷۳ میلیون
۳۱Intellivisionماتِل (Mattel)۱۹۸۰۳ میلیون
۳۲N-Gageنوکیا۲۰۰۳۳ میلیون
۳۳کولکو ویژنکولِکو (Coleco)۱۹۸۲بیشتر از ۲ میلیون
۳۴Magnavox Odyssey²Magnavox/Philips۱۹۷۸۲ میلیون
۳۵آتاری لینکسآتاری۱۹۸۹بیشتر از ۱ میلیون
۳۶فیلیپس سی‌دی-آیفیلیپس۱۹۹۱بیشتر از ۱ میلیون
۳۷تِل‌استارکولِکو (Coleco)۱۹۷۶بیشتر از ۱ میلیون
۳۸آتاری ۵۲۰۰آتاری۱۹۸۲۱ میلیون
اما می‌رسیم به فروش کلی دستگاه‌ها به تفکیک شرکت‌های تولید کننده که می‌تواند در نوع خود جالب باشد. همانطور که انتظار می‌رفت نینتندو با اختلافی بیش از ۲۰۰ میلیون دستگاه از رقیب دیرینه خود در صدر جدول ایستاده است. اختلافی که دو برابر کل کنسول‌های فروخته‌ شده توسط مایکروسافت است! برای اطلاعات بیشتر جدول زیر را مشاهده کنید:  

لیست فروش کنسول‌ها به تفکیک تولید کننده

 
تولید کنندهکنسول‌ خانگیکنسول دستیمجموع فروش
نینتندو۲۷۹.۳۲ میلیون۴۰۴.۶۲ میلیون۶۸۳.۹۴ میلیون
سونیبیشتر از ۳۵۵.۹۹ میلیونبیشتر از ۸۸ میلیونبیشتر از ۴۴۱.۹۹ میلیون
مایکروسافت۱۱۸ میلیون–---۱۱۸ میلیون
سگا۷۳.۱ - ۷۴.۹ میلیونبیشتر از ۱۴.۴ میلیونبیشتر از ۸۷.۵ میلیون
آتاریبیشتر از ۳۴.۷۷ میلیونبیشتر از ۱ میلیونبیشتر از ۳۵.۷۷ میلیون
هادسون سافت/ NEC۱۰ میلیون–---۱۰ میلیون
باندای–---۳.۵ - ۳.۲ میلیون۳.۵ - ۳.۲ میلیون
کولِکوبیشتر از ۳ میلیون–---بیشتر از ۳ میلیون
مَگنوواکس/فیلیپسبیشتر از ۳ میلیون---بیشتر از ۳ میلیون
ماتِل (Mattel)۳ میلیون–---۳ میلیون
نوکیا–---۳ میلیون۳ میلیون
نظر شما راجع به این آمار و ارقام چیست و به نظر شما آیا فروش بیشتر می‌تواند ملاکی برای انتخاب محصول باشد؟ دیدگاه‌های خود را با زومجی در میان بگذارید. اعداد و ارقام از ویکی‌پدیا


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده