نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۳۱

نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه شاید استاندارد PS5 و Xbox Series X نباشد

سرگی اوگانسیان، از مدیران استودیوی سازنده The Sinking City عقیده دارد که باتوجه‌به دشوار بودن بهینه‌سازی بازی‌ها برای سخت‌افزار نسل جدید، احتمالاً بسیاری از بازی‌های مستقل نسل نهم، قادر به ارائه نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه به‌عنوان استاندارد حداقلی خود نخواهند بود.

کنسول‌های پلی‌ استیشن 5 و ایکس‌ باکس سری ایکس هردو از سخت‌افزار قدرتمند و قابل توجهی بهره‌مند هستند و به نظر می‌رسد که هریک از آن‌ها با اتکا به طراحی و رویکرد منحصر‌به‌فرد خود می‌توانند امکانات مورد نیاز برای یک جهش چشم‌گیر را برای تمامی توسعه‌دهندگان صنعت بازی‌های ویدیویی فراهم کنند.

در میان تمامی گمانه زنی‌هایی که در خصوص قابلیت‌ها و عملکرد کنسول‌های نسل نهمی سونی و مایکروسافت مطرح می‌شوند، بسیاری از صاحب نظران عقیده دارند که اجرای بازی‌ها در نرخ فریم‌های 60FPS به احتمال زیاد به استاندارد حداقلیِ این کنسول‌ها تبدیل شده و به‌عنوان یک ویژگی اساسی برای تمامی عناوین این نسل قابل دسترسی خواهد بود. بااین‌حال، به نظر می‌رسد که شماری دیگر از توسعه‌دهندگان و کارشناسان طراحی بازی عقیده دارند که نمی‌توان به‌طور قطع در این خصوص اظهارنظر کرد.

یکی از افرادی که اتفاقاً در دسته‌ی دوم قرار می‌گیرد، سرگی اوگانسیان (Sergey Oganesyan) از مدیران استودیوی Frogwares است که در مصاحبه اخیر خود با وبسایت Wccftech این موضوع را مطرح کرده است. وی در خلال صحبت‌های خود به مقایسه ویژگی‌های کلیدی PS5 و Xbox Series X پرداخته و در این بین، به اهمیت به کارگیری حافظه SSD در هردوی این کنسول‌ها نیز اشاره دارد. او بهره‌گیری از قابلیت‌های این تکنولوژی در کنسول‌های نسل جدید را «نجات‌بخش زندگی آن‌ها» توصیف کرده و اهمیت این موضوع را در بازی‌های جهان باز، دو چندان می‌داند.

سرگی اوگانسیان در ادامه‌ی صحبت‌های خود به عملکرد کنسول‌های جدید سونی و مایکروسافت پرداخته و سپس به این موضوع اشاره می‌کند که برخلاف انتظارات، ممکن است دستیابی به نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه به استاندارد تمامی بازی‌های صنعت گیم تبدیل نشود. اوگانسیان در توضیحات تکمیلی خود می‌گوید:

من فکر می‌کنم که بیشتر توسعه‌دهندگان، انتخاب میان رزولوشن بالاتر و فریم ریت تصاویر را به خود کاربران واگذار خواهند کرد. به شخصه امیدوارم که به جایی برسیم که نرخ فریم 60FPS به استاندارد تمامی بازی‌ها تبدیل شود اما بهینه‌سازی بازی‌ها به این سادگی‌ها نبوده و این موضوع درباره استودیوهای کوچکتر بیشتر صدق می‌کند.

به احتمال زیاد، در سال‌های ابتدایی این نسل، جهش چشم‌گیری را در عملکرد بازی‌ها مشاهده نخواهیم کرد

Xbox Series X

اوگانسیان در ادامه صحبت‌های خود به این نکته نیز اشاره داشته که به احتمال زیاد، در سال‌های ابتدایی این نسل، جهش چشم‌گیری را در عملکرد بازی‌ها مشاهده نخواهیم کرد. به‌خصوص در شرایطی که بسیاری از توسعه‌دهندگان و ناشران بازی‌های جدید، مسیر انتشار بازی‌های بین نسلی (cross-gen) را در پیش گرفته که اغلب در دوران عبور از یک نسل به نسل دیگر، امری طبیعی و قابل پیش‌بینی به شمار می‌رود.

با نگاهی کوتاه به اتفاقاتی که در ابتدای نسل فعلی بازی‌های ویدیویی شاهد آن بودیم، به احتمال زیادی در سال‌های نخست آغاز به کار کنسول‌های نسل نهم، نباید انتظار مشاهده تحولات خیره‌کننده و چشم‌گیر را داشته باشیم. چرا انتشار بازی‌های بین نسلی برای مدتی به رویکرد استاندارد ناشران و بازی‌سازان تبدیل خواهد شد.

من فکر نمی‌کنم که توسعه‌دهندگان قادر باشند تا به‌صورت لحظه‌ای پشتیبانی خود را از یک جامعه‌ی عظیم بازیکنان در نسل فعلی قطع کرده و به‌طور انحصاری به کنسول‌های جدید توجه کنند. مخاطبان نسل فعلی بازی‌ها، جوامعی هستند که در طول سال‌ها پیشرفت تکنولوژی و بازی‌های نسل کنونی رشد کرده و به حجمی که امروزه شاهد آن هستیم رسیده‌اند. مگر اینکه انگیزه‌ی بازی‌سازها نیز جبران کاهش فروش احتمالی کنسول‌های جدید در پی عدم تمایز قابل‌توجه آن‌ها در سال‌های ابتدایی عملکرد خود با نسل قبلی باشد.

دوال‌سنس کنترلر پلی استیشن 5 - PS5 Dualsense

اما به‌طور قطع می‌توان در یک سری زمینه‌ها از قبیل بهبود بافت تصاویر، ارتقاء نرخ فریم بازی‌ها، نورپردازی بهتر، زمان بارگذاری کوتاه‌تر، نقشه‌های بزرگتر، جزئیات محیطی بیشتر و... انتظار پیشرفت را داشت که البته پیشرفت بسیار خوب هم به شمار می‌رود.

ما همین الان هم بازی‌های فوق‌العاده‌ای مثل Red Dead Redemption 2 و Horizon: Zero Dawn را داریم که من به شخصه حتی نمی‌توانم تصور این را داشته باشم که این بازی‌ها روی سخت‌افزار نسل جدید چقدر بهتر به نظر خواهند رسید.

مطمئناً انتظار برای اینکه ببینیم آیا این ادعا به حقیقت خواهد پیوست یا خیر، بسیار جالب توجه خواهد بود. به‌خصوص در شرایطی  که مشخصات سخت‌افزاری کنسول‌های پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس نیز مدتی است به‌صورت عمومی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفته و حالا آن‌ها می‌دانند که باید محتوای تولیدی خود را در چه سطحی طراحی کنند.

PS5

ضمن اینکه باتوجه‌به کمبود اجتناب ناپذیر امکانات در استودیوهای توسعه‌دهنده بازی‌های مستقل (ایندی)، بهینه‌سازی بازی‌های تولید شده توسط این دسته از استودیوهای بازی‌سازی برای سخت‌افزار نسل جدید، می‌تواند نسبت به شرکت‌های بزرگتر به مراتب دشوارتر باشد. البته جا دارد یک بار دیگر به این نکته اشاره کنیم که طراحان کنسول‌های سونی و مایکروسافت همواره ترفندها و تکنیک‌های خاص خود را برای توسعه‌دهندگان مستقل بازی‌های پلتفرم خود ارائه می‌کنند تا این اختلاف امکانات را برای آن‌ها به حداقل برسانند.

گزارش‌ها جدیدی که اخیراً در رسانه‌ها منتشر شده، به احتمال برگزاری رویداد رونمایی کامل از هردو کنسول PS5 و Xbox Series X در ماه می اشاره دارند. لذا احتمالاً در هفته‌های پیش رو، اطلاعات بسیار زیادی از مشخصات هردو کنسول به دست ما خواهد رسید.

دراین‌میان، استودیوی Frogwares به‌تازگی اعلام کرده که در پی موفقیت بازی جدید این شرکت، یعنی The Sinking City، بازی بعدی آن‌ها نیز یک اثر داستان محور و در سبک ماجراجویی کارآگاهی خواهد بود.


منبع gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده