نویسنده: فریده صالحی
// دوشنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۱

واکنش منتقدان The Call of the Wild - آوای وحش

فیلم اقتباسی آوای وحش (The Call of the Wild) با بازی هریسون فورد مدتی پیش به روی پرده سینماها رفت و توانست امتیازهای متوسطی را از منتقدان مطرح سرتاسر دنیا بگیرد.

فیلم The Call of the Wild یا در زبان فارسی «آوای وحش» یکی از جدیدترین آثار درام، ماجراجویی، انیمیشنی و خانوادگی شرکت فاکس قرن بیستم (20th Century Studios) است که به‌دست کارگردان هنرمند و بااستعدادی به‌نام کریس ساندرز، کارگردان و نویسنده انیمیشن The Croods (خانواده کرودها)، انیمیشن How to Train Your Dragon (چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم)، انیمیشن Lilo & Stitch (لیلو و استیچ)، انیمیشن Fantasia 2000 (فانتازیا ۲۰۰۰) و انیمیشن Mulan (مولان) و غیره ساخته شده است. در فیلم آوای وحش، بازیگران و هنرمندان بااستعدادی مانند هریسون فورد در نقش جان تورنتون، عمر سای در نقش پرالت، دن استیونز در نقش هال، کارن گیلان در نقش مرسدس، بردلی ویتفورد در نقش قاضی میلر، کالین وودل در نقش چارلز، کارا جی در نقش فرانسواز و اسکات مک‌دونالد در نقش داوسون و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم آوای وحش در تاریخ ۲۱ فوریه ۲۰۲۰ (۲ اسفند ۱۳۹۸) در سینماهای سرتاسر ایالات متحده، برای اولین‌بار به‌صورت عمومی به‌نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۴۷ را از بین ۴۳ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده مایکل گرین بوده است. این هنرمند فیلمنامه این اثر را براساس داستان The Call of the Wild که به قلم جک لاندن نوشته شده بود، نوشته است. اروین استاف و جیمز منگولد تهیه کنندگی این فیلم درام را برعهده داشتند. این فیلم به‌طور کلی نقدهای مختلف زیادی دریافت کرد که تعداد زیادی از آن‌ها در حد متوسط بودند. تعداد زیادی از منتقدان، صحنه‌های اکشن جذاب و سرگرم کننده و همچنین لحن بسیار جدی آن را دوست داشتند و مورد تحسین قرار دادند. اما این در حالی بود که تعداد بیشتری، نسبت به فناوری CGI که روی حیوانات انجام شده بود و شکلی بسیار غیرطبیعی داشت، انتقاد کردند. از طرف دیگر هم ۶۱ درصد از منتقدان سایت راتن تومیتوز هم که این اثر درام را تماشا کرده بودند، آن را دوست داشتند.

از آن‌جا که مدتی است که از نمایش فیلم The Call of the Wild به‌صورت عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم The Call of the Wild از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

باک یک سگ خوش قلب و مهربان محسوب می‌شود که زندگی اهلی و آرامی هم دارد. اما متاسفانه زمانی‌که از خانه خود در کالیفرنیا جدا می‌شود و به محیط بیگانه‌ی آلاسکا یوکان می‌رود، زندگی‌اش ازاین‌رو به آن رو می‌شود. داستان این فیلم در دهه ۱۸۹۰ که تب طلا به وجود آمده بود، جریان دارد. باک در ابتدا کار خود را به‌عنوان یکی از اعضای تازه‌کار تیم سگ‌های تحویل نامه که با سورتمه کارشان را انجام می‌دادند، آغاز کرد و بعدها هم تبدیل به رهبر آن‌ها شد. این سگ در طی این مدت به اندازه یک عمر ماجراجویی را تجربه کرد. او بالاخره در پایان ماجرا، مکان واقعی خودش را پیدا می‌کند و تبدیل به ارباب و استاد خودش می‌شود.

The Call of the Wild

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم The Call of the Wild بیندازیم:

رکس رید | آبزرور

۷۵ از ۱۰۰

باک برای همیشه یک موجود دوست‌داشتنی است. اگر شما فکر می‌کنید که به‌عنوان یک حیوان چهار پا، موجود عالی و بی‌نقصی است، دقیقا همین‌طور است. اگر شما فکر می‌کنید که او انسانی‌ترین سگ، بعد از لسی، بنجی و رین تین تین محسوب می‌شود، اینطور نیست. زیرا باک، همان‌طور که می‌بینید، یک موجود ساخته شده توسط کامپیوتر است. مهم نیست. من تضمین می‌کنم که شما درهرصورت او را دوست خواهید داشت.

آلن نگ | فیلم ترت

۷۰ از ۱۰۰

فیلم آوای وحش یک داستان واقعا خوب دارد و توانسته به‌عنوان یک فیلم هم عملکرد خوبی داشته باشد.

جیمز ماترام | توتال فیلم

۶۰ از ۱۰۰

فناوری CGI که تا حد زیادی در این فیلم استفاده شده، کمی حواس مخاطب را به خود پرت می‌کند. در همین حین، برخی اجراها هم ظاهری مسخره و کاریکاتوری به خود گرفته است. اما بااین‌حال، باز هم می‌توان این فیلم را یک اقتباس خوب و لذت‌بخش از داستان کلاسیک لاندن دانست.

رابرت دنیلز | کانسیکوئنس آو ساوند

۵۸ از ۱۰۰

فیلم The Call of the Wild احمقانه است و اصلا نمی‌تواند مخاطب را به‌صورت کامل به سمت خود جذب کند و CGI هم در آن خیلی بد اجرا شده است. اما بااین‌حال می‌توان گفت که حتی این اثر هم نقاط مثبت خود را دارد و ارزش تماشا کردن دارد.

The Call of the Wild

آلیسون شومیکر | ای وی کلاب

۵۰ از ۱۰۰

این فیلم نه رویایی است و نه فاجعه. صاف و مستقیم در جایی مثل «نسبتا ناامید کننده» قرار می‌گیرد.

تیم رابی | تلگراف

۴۰ از ۱۰۰

هریسون فورد اجرای بدی را ارائه نمی‌کند اما سگ این کار را انجام می‌دهد؛ عملکرد بسیار بد CGI باعث می‌شود تا این سگ زمانی‌که کنار دوست خود قرار دارد، ظاهر بسیار غیرواقعی‌تری نسبت به زمان‌های دیگر داشته باشد.

متیو دوورتی | آی جی ان

۳۰ از ۱۰۰

فناوری CGI بسیار بدی که در این فیلم انجام شده، منجر به این شده که همه چیز از ارتباط بین آن مرد و سگ گرفته شود و غیرواقعی به نظر برسد. این اثر به طرز بد و پر از نقصی داستان بسیار زیبا و کلاسیک جک لاندن را اقتباس کرده است. حتی جذابیت خیلی زیاد هریسون فورد هم نمی‌تواند این فیلم را از شکست احساسی‌اش نجات دهد.

جو مورگنسترن | وال استریت ژورنال

۰ از ۱۰۰

باک بسیار زودگذر است؛ یک موجود ساخته شده‌ی بسیار باهوش که هیچ چیزی از خودش در تصورات ما باقی نمی‌گذارد. باک یک ستاره‌ی بدون روح در این فیلم به حساب می‌آید که بلافاصله هم از ذهن ما پاک می‌شود.

لازم به ذکر است که این فیلم درام و ماجراجویی توانست رتبه ۱۰۰ را در فهرست بهترین آثار سینمایی و رتبه ۱۰ را در فهرست مورد بحث‌ترین آثار سینمایی سال ۲۰۲۰ به‌دست بیاورد. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم The Call of the Wild نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای متوسط و نسبتا سرگرم کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده