نویسنده: فریده صالحی
// یکشنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۱

واکنش منتقدان به فیلم Birds of Prey - پرنده‌های شکاری

فیلم پرنده‌های شکاری (Birds of Prey) با بازی مارگو رابی به روی پرده سینماها رفت و توانست نمرات قابل قبولی را از منتقدان راتن تومیتوز و متاکریتیک دریافت کند.

فیلم Birds of Prey یا در زبان فارسی «پرندگان شکاری» یکی از جدیدترین آثار اکشن، ماجراجویی و جنایی شرکت وارنر براز پیکچرز (Warner Bros. Pictures) است که به‌دست کارگردان نسبتا تازه‌کاری به نام کتی یان، کارگردان و نویسنده فیلم Dead Pigs (خوک‌های مرده)، فیلم کوتاه According to My Mother (براساس گفته‌های مادرم)، فیلم کوتاه Down River (رودخانه داون) و فیلم کوتاه Last Night (شب گذشته) و غیره ساخته شده است. در فیلم پرندگان شکاری، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون مارگو رابی در نقش هارلین کوئینزل/هارلی کوئین، مری الیزابت وینستد در نقش هلنا برتینلی/هانترس، جورنی اسمولت بل در نقش دایانا لنس/قناری سیاه، روزی پرز در نقش رنه مونتویا، کریس مسینا در نقش ویکتور زز، الا جی باسکو در نقش کاساندرا کین، الی وانگ در نقش الن یی، ایوان مک‌گرگور پر نقش رومن سایونیس/بلک ماسک، استیو ویلیامز در نقش کاپیتان پاتریک اریکسون و دانا لی در نقش دکتر و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم پرندگان شکاری در تاریخ ۲۵ ژانویه (۵ بهمن ۱۳۹۸) در سینماهای مخصوص شهر مکزیکو سیتی برای اولین‌بار به‌نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۶۰ را از بین ۵۵ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. لازم به ذکر است که این فیلم برای اکران عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده، در تاریخ ۷ فوریه (۱۸ بهمن) تنظیم شده بود. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده کریستینا هادسون بوده است. داستان فیلمنامه این فیلم براساس کتاب‌های کمیکی که حول محور تیم پرنده‌های شکاری توسط چاک دیکسون و جوردن بی. گورفینکل و همچنین کتاب‌های کمیک خود شخصیت هارلی کویین که به دست پاول دینی و بروس تیم منتشر شده بود، نوشته شده است. خود مارگو رابی، برایان انکلس و سو کرول هم تهیه‌کنندگی این فیلم جنایی را برعهده داشتند. این فیلم به‌طور کلی نقدهای مختلف زیادی دریافت کرد که تعداد زیادی از آن‌ها متوسط و رو به بالا بودند. در مجموع منتقدانی که نقد خود را برای این فیلم ثبت کردند، از بازی و عملکرد بازیگران، کارگردانی خود یان و همچنین جلوه‌های بصری فیلم بسیار رضایت داشتند و آن را تحسین کردند. اما همین منتقدان نقد زیادی نسبت به فیلمنامه داشتند و معتقد بودند که می‌توانست بهتر از این باشد. از طرف دیگر هم ۸۲ درصد از منتقدان سایت راتن تومیتوز هم که این اثر اکشن را تماشا کرده بودند، آن را دوست داشتند و در نهایت از نگاه زومجی، این فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم های اکشن 2020 انتخاب شد.

از آن‌جا که مدتی است که از نمایش فیلم Birds of Prey به‌صورت عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Birds of Prey از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

شما تا به حال داستان مخصوص به آن پلیس، مرغ خواننده، فرد روانی و شاهزاده خانم مافیایی را شنیده‌اید؟ فیلم پرندگان شکاری (و رهایی فانتزی یک هارلی کویین) یک داستان پیچیده و پیچ خورده دارد که از زاویه دید خود هارلی برای مخاطب تعریف می‌شود؛ داستانی که فقط خود هارلی می‌تواند آن را تعریف کند. زمانی‌که بدترین و شرورترین شخصیت شرور شهر گاتهام یعنی رومن سایونیس و همچنین دست راست متعصب او یعنی ویکتور زز، دختر جوانی به نام کاس را مورد هدف قرار می‌دهند، داستان آغاز می‌شود. تمام شهر وارونه می‌شود و همه در تلاش هستند تا این دختر را پیدا کنند. مسیر هارلی، هانترس، قناری سیاه و رنه مونتویا با یکدیگر تلاقی می‌کند. این چهار نفر هم بعد از برخورد با یکدیگر، متوجه می‌شوند که هیچ راه دیگری به جز متحد شدن ندارند تا بتوانند رومن را زمین بزنند.

فیلم Birds of Prey

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Birds of Prey بیندازیم:

جو مورگنسترن | وال استریت ژورنال

۹۰ از ۱۰۰

بخش اعظم این فیلم که با درجه سنی بزرگسال اکران شده است، پر از هرج‌و‌مرج است. اما با وجود این شلوغی، رنگ‌های خیلی زیادی هم در آن وجود دارد، سراسر تحرک است، خشونت آن دوست‌داشتنی است و بی‌پروایی آن شاد و هوشمندانه است؛ اثری که یک زن پرقدرت و دوست‌داشتنی هم در مرکز آن قرار دارد.

سوزانا پولو | پولیگان

۸۵ از ۱۰۰

فیلم Birds of Prey یک اثر شلوغ، بسیار جذاب، دلگرم کننده و الهام‌بخش است که زمان خیلی خوبی را برایتان فراهم می‌کند.

ریچارد لاوسون | ونیتی فر

۷۵ از ۱۰۰

فیلم پرنده‌های شکاری یک اثر سینمایی آزاد است که البته نقص‌ها و خطاهای خودش را هم دارد. اما این فیلم به طرز شگفت‌انگیزی زنده است و به آرامی و سستی امکان جدید را به تصویر می‌کشد.

فیلم Birds of Prey

تارا بردی | آیریش تایمز

۴۰ از ۱۰۰

اگر هنگام تماشای فیلم Deadpool (ددپول) از درون جیغ می‌زنید که رایان رینولدز برای چند ثانیه سکوت کند، پس این روایت مسخره و بینهایت مارگو رابی از هارلی کویین احتمالا باعث می‌شود که بلافاصله بعد از، فکر می‌کنم، ۲۳ ثانیه، به سمت خروج اضطراری بدوید و خودتان را نجات دهید.

آنتونی لین | نیویورکر

۲۰ از ۱۰۰

فیلم پرنده‌های شکاری یک اثر بسیار آشفته‌ی نامقدس و سادیستی محسوب می‌شود.

مایک لاسل | سان فرانسیسکو کرونیکل

۰ از ۱۰۰

فیلم Birds of Prey: And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn یک چیزی فراتر از وحشتناک و افتضاح است. این فیلم نباید اصلا وجود داشته باشد. هیچ پولی اصلا نباید صرف ساخت آن می‌شد. فیلمنامه آن اصلا نباید فیلم‌برداری می‌شد. مارگو رابی نباید اصلا آن را تهیه و تولید می‌کرد. قطعا هم نباید در آن ایفای نقش می‌کرد. این فیلم یک اثر وحشتناک است که به مخاطب تحمیل می‌شود. البته این فیلم به هیچکس صدمه‌ای وارد نمی‌کند و فقط امیدوار است که اوقات خوبی را برای آن‌ها بسازد.

لازم به ذکر است که این فیلم اکشن و دلهره‌آور توانست رتبه ۳۸ را در فهرست بهترین آثار سینمایی و رتبه ۲ را در فهرست مورد بحث‌ترین آثار سینمایی سال ۲۰۲۰ به‌دست بیاورد. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Birds of Prey نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای خوب و بسیار جذاب و هیجان‌انگیز بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده