نویسنده: آریا بهپور
// پنجشنبه, ۱۶ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۷

جان رومرو طراح Doom برنامه‌هایی برای تولید یک بازی شوتر کلاسیک دارد

طراح بازی‌های Doom و Quake قصد دارد در آینده بازی شوتر جدیدی با حال و هوای آثار کلاسیک تولید کند.

سال‌ها از دوران اوج فعالیت‌های جان رومرو می‌گذرد؛ بازی‌ساز بزرگی که روزگاری تعدادی از بهترین آثار شوتر صنعت بازی را با همکاری افرادی چون جان کارمک در استودیو اید سافتور (id Software) طراحی کرد. اکنون به‌نظر می‌رسد رومرو بعد از مدت‌ها قصد تولید بازی شوتر جدیدی با حال و هوای کلاسیک را دارد و شاید بتواند یک‌بار دیگر طرفداران خود را ذوق‌زده کند.

رومرو که در دهه‌ی ۱۹۹۰ نقشی کلیدی در طراحی بازی‌های Wolfenstein 3D و Doom داشت و کارگردانی Quake هم برعهده‌ی او بود، این روزها در استودیو Romero Games مشغول کار است که آن را چهار سال قبل همراه همسرش در ایرلند تأسیس کرد؛ استودیویی که در حال حاضر روی بازی Empire of Sin برای کامپیوتر، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و نینتندو سوییچ کار می‌کند؛ بازی‌ای که تفاوت‌های زیادی با آثار قبلی رومرو دارد ولی این قضیه باعث نشده است او از فکر تولید بازی‌های شوتر خارج شود. رومرو به‌تازگی در جریان جلسه‌ی پرسش و پاسخی در ردیت به سوالات هواداران خود پاسخ داد، از جمله سوالی در مورد نسخه‌ی ۲۰۱۶ بازی Doom که رومرو چنین جوابی به آن داد:

واقعاً نسخه‌ی جدید Doom را دوست داشتم و با توجه به چیزهایی که از Doom Eternal دیده‌ام، به نظر می‌رسد این نسخه هم بازی فوق‌العاده‌ای خواهد بود.

رومرو همچنین در پاسخ به این سوال که آیا می‌توانیم در آینده شاهد طراحی بازی اول شخص کلاسیکی به سبک Quake و سایر شوترهای دهه‌ی ۱۹۹۰ از طرف او باشیم هم گفت:

بله! من برنامه‌هایی برای طراحی یک بازی اول شخص با سبک و سیاق Doom و Quake دارم.

متأسفانه رومرو اطلاعات بیشتری از این پروژه نداده و در مورد زمان عرضه‌ی آن هم تنها به این قضیه اشاره کرده است که هر وقت کار روی بازی را به پایان برساند آن را خواهیم دید؛ جمله‌ای که نشان می‌دهد احتمالاً زمان زیادی تا عرضه یا حتی معرفی این بازی باقی مانده است.

پروژه‌ی موردنظر مطمئناً ارتباطی با Doom و Quake نخواهد داشت؛ چرا که حق امتیاز این دو مجموعه در اختیار اید سافتور قرار دارد. از طرف دیگر چند سال قبل شاهد معرفی بازی‌ای تحت عنوان Blackroom از طرف رومرو و آدرین کارمک (یکی دیگر از اعضای قدیمی اید سافتور) بودیم که برای جذب کمک‌های مردمی در کیک استارتر قرار گرفت، ولی رومرو بعد از مدتی کمپین کیک‌استارتر آن را متوقف کرد و بعدها هم خبری از این بازی نشد؛ پروژه‌ای که شاید ارتباطی با صحبت‌های اخیر رومرو داشته باشد.

جان کارمک و جان رومرو

جان کارمک و جان رومرو در دوران اوج خود در اید سافتور

همچنین بد نیست اشاره کنیم که این پروژه ارتباطی با Daikatana هم نخواهد داشت؛ بازی‌ای به کارگردانی رومرو که در سال ۲۰۰۰ بعد از هیاهوی بسیار عرضه شد و با بازخوردهای به‌شدت منفی و بدی همراه بود؛ به‌طوری‌که رومرو در این مورد می‌گوید:

با وجود گذشت ۲۰ سال از عرضه‌ی Daikatana، این بازی همچنان مثل یک لکه‌ی ننگ در کارنامه‌ی من به‌چشم می‌خورد و اثرات بد آن از بین نمی‌رود. البته افراد زیادی هستند که بازی را دوست داشته‌اند و هنوز هم بعد از این همه سال از من درخواست می‌کنند نسخه‌ی جدید آن را بسازم، ولی تا جایی که می‌دانم در حال حاضر هیچ ناشری دوست ندارد برای ساخت دنباله یا بازسازی Daikatana هزینه کند. ولی باید صبر کرد و دید که چه اتفاقی می‌افتد.

آخرین بار که اثری کلاسیک از رومرو را شاهد بودیم، نه یک بازی کامل بلکه مجموعه‌ای از مراحل مختلف بود که او برای بازی Doom طراحی کرد؛ مراحلی که مدتی قبل تحت عنوان Sigil منتشر شدند و ماجراهای بعد از اپیزود چهارم نسخه‌ی اول Doom را تا پیش از Doom II دنبال می‌کنند و برای تجربه‌ی آن‌ها باید نسخه‌ای از Doom را در اختیار داشته باشید.

این روزها سریال Masters of Doom هم در دست تولید است که داستان آن به زمان اوج فعالیت‌های اید سافتور و همکاری جان رومرو و جان کارمک در آن روزها مربوط می‌شود.


منبع DualShockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده