نویسنده: فریده صالحی
// یکشنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۵

واکنش منتقدان به فیلم Gemini Man - جمینی من

فیلم جمینی من (Gemini Man) به تازگی به روی پرده سینماها رفته است و به نقل از منتقدان، بزرگ‌ترین نقاط مثبت این فیلم اکشن حضور ویل اسمیت و جلوه‌های ویژه بوده است.

فیلم Gemini Man یا «جمینی من» یکی از جدیدترین آثار اکشن، علمی، تخیلی، دلهره‌آور، جنایی و درام کمپانی پارامونت پیکچرز (Paramount Pictures) است که به‌دست انگ لی، کارگردان فیلم Billy Lynn's Long Halftime Walk (پیاده‌روی طولانی بیلی لین بین دو نیمه)، فیلم Life of Pi (زندگی پی)، فیلم Taking Woodstock، فیلم Brokeback Mountain (کوهستان بروکبک)، فیلم Hulk (هالک)، فیلم Crouching Tiger, Hidden Dragon (ببر خیزان، اژدهای پنهان)، فیلم Ride with the Devil (سواری با اهریمن) و فیلم The Ice Storm (طوفان یخ) ساخته شده است. در فیلم جمینی من، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی مانند ویل اسمیت در نقش هنری بروگن و همچنین جکسون بروگن، مری الیزابت وینستد در نقش دنی زاکاروسکی، کلایو اوون در نقش کلیتون وریس، بندیکت وانگ در نقش بارون، لیندا ایمند در نقش جنت لسیتر، تئودورا میران در نقش کیتی، داگلاس هاج در نقش جک ویلیس و ای. جی. بانیلا در نقش مارینو و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم جمینی من در تاریخ ۱ اکتبر ۲۰۱۹ (۹ مهر ۱۳۹۸) در فستیوال فیلم زوریخ (Zurich Film Festival)، به نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۳۹ را از بین ۴۶ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. لازم به ذکر است که این اثر برای اکران در تاریخ ۱۱ اکتبر ۲۰۱۹ (۱۹ مهر ۱۳۹۸) در ایالات متحده در نظر گرفته شده بود. به طور کلی می‌توان گفت که این اثر نقدها و امتیازات منفی زیادی را از منتقدان دریافت کرده است. بخش زیادی از منتقدان، جلوه‌های ویژه به کار رفته در این اثر و همچنین ایفای نقش‌ها را تحسین کرده‌اند؛ اما با این حال، طرح کلی داستان و فیلمنامه نوشته شده را تا حد زیادی مورد انتقاد قرار دادند. علاوه‌بر این، ایده جوان کردن ویل اسمیت و نرخ فریم بالا هم نظرات مختلفی را گرفت و انتقاد برخی‌ها را برانگیخت.

از آنجا که مدتی است که از نمایش فیلم Gemini Man در فستیوال فیلم زوریخ و همچنین اکران عمومی آن در ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Gemini Man از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

در داستان فیلم جمینی من، هنری بروگن (با بازی ویل اسمیت) که یک قاتل بسیار حرفه‌ای و نابغه محسوب می‌شود، ناگهان مورد هدف یک فرد مرموز قرار می‌گیرد. این عامل مرموز اما جوان، مدام در حال تعقیب هنری است و به نظر می‌رسد که می‌تواند تمام حرکات و اقدامات او را پیشبینی کند.

Gemini Man

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Gemini Man بیندازیم:

کانر اودانل | فیلم استیج

۸۳ از ۱۰۰

یک ایده ناب و اصیل، به همراه یک ستاره قدیمی و محبوب، در دستان یک فیلمساز تحسین شده که اسم او نولان نیست و همچنین موفقیت‌های جذاب از به کار بردن تکنولوژی‌های جدید؛ فیلم Gemini Man یک اثر سینمایی جدید نیست، بلکه یک معجزه است. این فیلم یک بیگ بنگ است؛ یک ترکیب و تلاقی عناصر و شرایط کاملا درست. این شرایط و عناصر به خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفتند تا چیزی شگفت‌انگیز را خلق کنند؛ چیزی که ممکن است هرگز دیگر اتفاق نیفتد.

ولدون بی. جانسون | آریزونا ریپابلیک

۷۰ از ۱۰۰

 اگر طرفدار فیلم‌های اکشن هستید یا ایده طبیعت مقابل طبیعت را در ذهن خود داشتید یا فکر کردید که اگر فرصتی به دست بیاورید و نسخه جوان‌تر خود را ببینید چه چیزهایی به او می‌گویید، قطعا از فیلم جمینی من لذت خواهید برد.

روزی نایت | آی جی ان

۶۹ از ۱۰۰

یک اثر نادرست اما جاه‌طلبانه. بازگشت انگ لی به دنیای فیلم‌های اکشن، آنطور که باید و شاید خوب نبود. اما با این حال، ویل اسمیت، بندیکت وانگ و مری الیزابت وینستد کاری کردند که این اثر عجیب و غریب، حس و حالی سرگرم کننده به خودش بگیرد؛ هرچند که فیلمنامه آن ضعف‌های بسیار زیادی داشت.

گری تامپسون | فیلادلفیا اینکوایرر

۵۰ از ۱۰۰

اگر روزی بخواهم دوباره ویل اسمیت را در دهه ۲۰ سالگی خود ببینم و به این پی ببرم که در جوانی چه شکلی بوده، همیشه می‌توانم به عقب بازگردم؛ زیرا خوشبختانه فیلم Men in Black (مردان سیاهپوش) وجود دارد.

Will Smith

برایان لوری | سی ان ان

۴۰ از ۱۰۰

فیلم جمینی من اثری است که بیشتر از هر چیزی روی جنبه‌های تجربی و همچنین سه بعدی خود تاکید می‌کند اما از هر طرف به آن نگاه می‌کنی، هیچ عمقی نمی‌بینی.

پیتر دبروژ | ورایتی

۳۰ از ۱۰۰

فیلم Gemini Man موردی است که باعث شده آن همه استعداد و تلاشی که برای ساخت آن خرج شده بود، تبدیل به یک اثر اکشن بسیار ضعیف و سست شود.

توماس فلوید | واشینگتون پست

۲۵ از ۱۰۰

کاملا مشخص است که فیلمنامه این اثر، چقدر سطحی نوشته شده است. داستانی تقریبا مربوط به دوره دهه ۹۰ که دوباره زنده شده و قرار است مقابل مخاطبانی به نمایش در بیاید که عمق بیشتری را از فیلم‌های اکشن خود انتظار دارند.

جو مورگنسترن | وال استریت ژورنال

۲۰ از ۱۰۰

یک ستاره که زمانی به خاطر آثار بسیار خوب و نقش‌آفرینی فوق‌العادش محبوبیت بسیار زیادی به دست آورده بود، دوباره در زندگی کاری‌اش، به یک بدشانسی بزرگ برخورد کرده است؛ بدشانسی‌ای که تماشا کردن آن خیلی سخت است.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Gemini Man نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای ضعیف و ناامید کننده بدانیم؛ اما اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

Gemini Man


منبع metacritic
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده