نویسنده: آریا بهپور
// یکشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۱

۱۰ میلیون دلار برای انحصاری شدن Control روی فروشگاه اپیک گیمز هزینه شده است

بازی Control به‌عنوان یکی از جدیدترین آثار فروشگاه بازی اپیک، خرج زیادی روی دست اپیک گیمز گذاشته است.

فروشگاه بازی اپیک (Epic Games Store) از زمان راه‌اندازی خود در اواخر سال گذشته، دست به انحصاری‌کردن بازی‌های متعددی زده که یکی از آن‌ها هم بازی کنترل (Control) جدیدترین اثر استودیو رمدی (Remedy Entertainment) بوده است. تا امروز اطلاعات چندانی از هزینه‌ی انحصاری‌کردن این بازی‌ها نداشته‌ایم، ولی به‌تازگی و در جدیدترین اخبار بازی، مطلع شدیم که این هزینه در مورد بازی کنترل به بیش از ۱۰ میلیون دلار می‌رسد.

این موضوع زمانی مشخص شد که Digital Bros، شرکت مادر 505Games یعنی ناشر بازی کنترل در گزارش مالی اخیر خود به آن اشاره کرده و از دریافت ۹.۴۹ میلیون یورو (معادل ۱۰.۵ میلیون دلار) از اپیک گیمز بابت انحصاری‌کردن نسخه‌ی کامپیوتر بازی کنترل برای این فروشگاه سخن گفته است؛ موضوعی که باعث حرف و حدیث‌های زیادی شد و عده‌ای نسبت به آن شک و تردید داشتند و فکر می‌کردند شاید این هزینه به سایر بازی‌های 505Games هم مرتبط باشد ولی درنهایت دنیل احمد، تحلیل‌گر مؤسسه‌ی Niko Partners به همه‌ی بحث‌ها پایان داد:

کل این مبلغ از طرف اپیک گیمز تنها برای بازی کنترل خرج شده است. از طرف دیگر سونی و مایکروسافت هیچ هزینه‌ای در مورد بازی کنترل نکرده‌اند.

البته هنوز مشخص نیست که این قرارداد تنها برای انحصاری‌کردن بازی کنترل بوده است یا شامل موارد دیگری هم در ارتباط با این بازی می‌شود.

دراین‌میان بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که از کل مبلغ دریافتی توسط Digital Bros، تقریباً نیمی از آن معادل ۵۵ درصد این مبلغ به 505Games اختصاص پیدا کرده است.

این اولین‌بار نیست که بحث پرداخت مبالغ کلان برای انحصاری‌کردن نسخه‌های کامپیوتر بازی‌های کوچک و بزرگ در فروشگاه بازی اپیک مطرح می‌شود، ولی تا امروز کمتر خبری از مبلغ دقیق این‌گونه قراردادها داشتیم. دراین‌میان نکته‌ی عجیب به موضوعی برمی‌گردد که مدتی قبل سازنده‌ی بازی DARQ در مورد آن صحبت کرد و از این گفت که اپیک گیمز دربرابر بازی‌های جمع و جور و کوچک‌تر عملکرد متفاوتی نسبت به بازی‌های بزرگ دارد و به سازندگان آن‌ها پیشنهاد‌ها مالی برای انحصاری‌کردن می‌دهد ولی اگر پیشنهاد را قبول نکنند، توانایی ارائه‌ی بازی خود به‌صورت مشترک روی فروشگاه‌های اپیک و استیم را نخواهند داشت. یعنی آن‌ها تنها می‌توانند پیشنهاد انحصاری‌شدن بازی خود را قبول کنند و در غیر این‌صورت باید از خیر انتشار اثرشان برای کاربران فروشگاه اپیک بگذرند.

بازی کنترل مدتی قبل برای پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان و کامپیوتر منتشر شد و با بازخوردهای خوبی همراه بود. در حال حاضر هم بسته‌های الحاقی متعددی برای بازی در نظر گرفته شده است که در آینده‌ای نزدیک منتشر می‌شوند.


منبع DualShockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده