نویسنده: آریا بهپور
// پنجشنبه, ۷ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۱

استودیو تل تیل گیمز به زندگی بازمی‌گردد

کمپانی LCG Entertainment قرار است یک‌بار دیگر تل تیل گیمز را به صنعت بازی بازگرداند و البته تغییراتی در ساختار بازی‌های اپیزودی این استودیو ایجاد کند.

شهریورماه سال قبل بود که اخبار ناراحت‌کننده‌ای از مشکلات داخلی استودیو تل تیل گیمز (Telltale Games) منتشر شد؛ اخباری که حکایت از اخراج اعضای آن داشت و مدتی بعد هم کار استودیو به تعطیلی کشید. اکنون بعد از گذشت یک‌سال و در جدیدترین اخبار بازی، مطلع شدیم که این استودیوی دوست‌داشتنی قرار است یک‌بار دیگر به زندگی بازگردد و دوباره شاهد بازی‌های اپیزودی آن باشیم، البته با کمی تغییرات.

کمپانی LCG Entertainment احیای تل‌تیل را به‌دست گرفته است و قصد دارد در کنار تمرکز روی بازی‌هایی که حق ساخت آن‌ها از قبل در اختیار این استودیو بوده است، به‌سراغ تولید آثار جدیدی هم برود. استودیوی جدید تل‌تیل توسط جیمی اتیلیه و برایان ودل هدایت می‌شود و به گفته‌ی اتیلیه، با تعدادی از اعضای سابق تل‌تیل به‌عنوان کارمندان قراردادی توافق خواهد شد که روی بازی‌های استودیو کار کنند و شاید در آینده به کارمندان تمام‌وقت استودیو تبدیل شوند.

اتیلیه پیش از این بیشتر وقت خود را در صنعت بازی‌های موبایلی مشغول به‌کار بوده است و آخرین نقش مهم او در این صنعت هم تأسیس و مدیریت استودیو Galaxy Pest Control بود و روی تولید بازی‌هایی چون Duck Dynasty و Power Rangers نظارت داشت. ودل هم تا مدتی قبل به‌عنوان مسئول بازاریابی و فروش موتور فیزیک Havok مشغول به‌کار بود و در مجموع می‌توان گفت هیچ‌کدام از این دو پیش از این در تل‌تیل نقشی نداشته‌اند.

در گفتگویی که اتیلیه با سایت پالی‌گان انجام داده، مشخص شده است که تل‌تیل جدید در کنار کار روی بازی‌هایی که پیش از این حق استفاده از آن‌ها را در اختیار گرفته است (مثل The Wolf Among Us و بتمن)، روی آثار اوریجینال خود هم کار خواهد کرد، از جمله بازی Puzzle Agent. و البته تعدادی بازی دیگر هم هستند که حق استفاده از آن‌ها توسط تل‌تیل به پایان رسیده است و این استودیو برنامه‌هایی هم برای آن‌ها خواهد داشت. اتیلیه در بخشی از صحبت‌های خود به این موضوع اشاره می‌کند که احتمالاً تل‌تیل بعضی بازی‌های نیمه‌کاره‌ی خود را ادامه خواهد داد:

ما همچنان در حال ارزیابی شرایط هستیم، ولی بدون شک علاقه‌ی زیادی داریم که بعضی از داستان‌ها را ادامه دهیم.

البته این موضوع احتمالاً شامل بازی واکینگ دد (The Walking Dead) یا مردگان متحرک نخواهد شد، چرا که حقوق این بازی در اختیار Skybound Games (از زیرمجموعه‌های Skybound Entertainment) قرار گرفته است. همچنین وضعیت حقوق بازی‌های برگرفته از آثاری چون بوردرلندز (Borderlands)، بازی تاج و تخت (Game of Thrones)، نگهبانان کهکشان (Guardians of the Galaxy) و ماینکرفت (Minecraft) هم نامشخص است. و البته حقوق مربوط به بازی Stranger Things هم دوباره در اختیار خود نتفلیکس (Netflix) قرار گرفته است.

اتیلیه علت اصلی کار در تل‌تیل گیمز را اعتقاد به آینده‌ی درخشان بازی‌های ماجرایی می‌داند و می‌گوید:

صنعت بازی، صنعتی با پتانسیل‌های بالا برای رشد و گسترش است. ولی تل‌تیل به‌علت بعضی مشکلات به‌وجود آمده از شرایط بازار و تصمیمات اشتباه (از طرف مسئولان قبلی استودیو) به چنین حال و روزی دچار شد. من عاشق بازی‌هایی هستم که داستان خود را به این شکل روایت می‌کنند و فکر می‌کنم در این صنعت باید استودیویی داشته باشیم که متخصص تولید بازی‌هایی با این سبک از داستان‌گویی و نحوه‌ی روایت است. 

LCG Entertainment برای خریداری تل‌تیل کار ساده‌ای در پیش نداشت و باید به‌سراغ شرکتی می‌رفت که از طلبکاران قبلی تل‌تیل تشکیل شده و استودیو را تحت مالکیت خود درآورده بود. همین قضیه هم باعث شده بود مذاکرات بسیار پیچیده‌ای به‌مدت ۶ ماه جریان داشته باشد که البته هنوز هم اطلاعاتی از پول رد و بدل‌شده در این قرارداد نداریم.

در این میان ناشری به‌نام Athlon Games هم در ماجرای خریداری تل‌تیل شریک بوده و قرار است کارهای مربوط به بازاریابی و توزیع آثار استودیو را برعهده داشته باشد. همچنین افراد مختلفی با پشتیبانی مالی خود به این امر کمک کردند که عبارت‌اند از: کریس کینگزلی (Rebellion Developmentsلایل هال (Heavy Iron Studios) و توبیاس هوگرن (عضو سابق Starbreeze Studios).

استودیوی جدید تل‌تیل در مالیبو واقع در کالیفرنیا قرار دارد؛ استودیویی که با مکان قبلی یعنی سن‌رافائل حدود ۶۵۰ کیلومتر فاصله دارد. اتیلیه در مورد حال و هوای تل‌تیل جدید می‌گوید:

ما برای ۶ ماه اول به‌شکل استودیویی کوچک و جمع و جور کارها را پیش می‌بریم و تصمیم داریم ابزار تولید خود را نسبت به استودیوی اصلی تل‌تیل پیشرفته‌تر کنیم. در این مدت روی تکنولوژی‌ها و طراحی‌های داخلی استودیو تمرکز خواهیم کرد و در عین حال برای مواردی چون انیمیشن‌ها و موشن کپچر هم به‌سراغ همکاری با شرکت‌های مناسبی خواهیم رفت.

او در ادامه به نحوه‌ی انتشار اپیزودی بازی‌های تل‌تیل اشاره می‌کند و از تغییراتی در این زمینه حرف می‌زند:

احتمالاً همان ساز و کار اپیزودی را در بازی‌های جدید هم ادامه خواهیم داد، ولی با اعمال تغییراتی در این ساختار. دنیا در حال تغییر است و ما هم باید ببینیم خود مردم دوست دارند به چه شکلی سرگرم شوند. خود من که علاقه‌ی زیادی به BingeWatching دارم (این عبارت به‌معنای تماشای چند قسمت از یک سریال پشت سر هم است، چیزی شبیه نحوه‌ی پخش سریال‌های نتفلیکس که یک‌جا عرضه می‌شوند و خیلی از مخاطبان هم آن‌ها را پشت سر هم تماشا می‌کنند).

در نهایت هم صحبت‌های اتیلیه با اشاره به گذشته‌ی تل‌تیل به پایان می‌رسد:

اعضای تل‌تیل تعدادی از محبوب‌ترین داستان‌های من را در قالب بازی‌های ویدیویی ارائه کردند و باید از تلاش آن‌ها برای تأسیس چنین استودیویی قدردانی کرد و واقعاً حیف شد که سرنوشت تل‌تیل به اینجا رسید. ولی ما بدون شک تمام تلاش خود را خواهیم کرد که دوباره مرتکب اشتباهاتی مشابه این نشویم.

استودیو تل‌تیل‌گیمز از زمان تأسیس در سال ۲۰۰۴، بیش از هرچیز به‌دلیل مهارت بالای خود در زمینه‌ی استفاده‌ی خلاقانه از بازی‌های لیسانسی و ارائه‌ی تجربیاتی داستانی با شخصیت‌های جذاب معروف شده بود. استودیویی که در کنار عرضه‌ی بازی‌های موفقی چون واکینگ دد، با شکست‌هایی هم مواجه شده بود و در نهایت کار به جایی رسید که ۲۵۰ نفر از اعضای خود را اخراج کرد و بعد هم تعطیل شد. اما با وجود تعطیلی استودیو و احیای مجدد آن توسط LCG Entertainment، هنوز هم یک شکایت گروهی توسط اعضای سابق آن در دادگاه مطرح است که البته ارتباطی با استودیوی جدید نخواهد داشت و مسئولان قبلی را هدف قرار گرفته است.

در هر حال باید صبر کرد و دید که استودیوی جدید تل‌تیل به چه سمتی می‌رود و آیا می‌توانیم یک‌بار دیگر کیفیت مناسب بازی‌هایی چون واکینگ دد و The Wolf Among Us را در بازی‌های آن ببینیم یا خیر.


منبع Polygon
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده