نویسنده: آریا بهپور
// چهار شنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۱

پلیس به منزل قهرمان ۱۶ ساله Fortnite حمله کرد

Bugha زمانی که مشغول استریم‌کردن بازی خود در Fortnite بود، با حمله پلیس به منزلش مواجه شد.

همین چند روز قبل بود که خبر قهرمان‌شدن نوجوانی ۱۶ ساله در بازی فورتنایت (Fortnite) و کسب جایزه‌ی سه میلیون دلاری توسط او در بخش تک‌نفره‌ی جام جهانی فورتنایت منتشر شد؛ گیمری به‌نام کایل گیرزدورف ملقب به بوگا (Bugha) که این روزها به نفر اول این بازی بتل رویال محصول اپیک گیمز (Epic Games) تبدیل شده است. ولی به‌تازگی اتفاق عجیبی برای او رخ داده که یک‌بار دیگر نام او را سر زبان‌ها انداخته است؛ حادثه‌ای که پای نیروهای پلیس را به منزل او باز کرد.

ماجرا زمانی اتفاق افتاد که کایل در حال تجربه فورتنایت و استریم‌ کردن آن بود که ناگهان پدرش به‌سراغ او آمد و از حضور نیروهای پلیس جلوی در خانه خبر داد. بعد از آن کایل برای اطلاع از ماجرا بازی را رها کرد و ۱۰ دقیقه بعد در حالی به اتاق خود برگشت که با هیجان و استرس از حضور پلیس‌هایی همراه اسلحه در منزل خود صحبت می‌کرد.

البته کایل خوش‌شانس بود که یکی از نیروهای پلیس خیلی زود او را شناخت و ماجرا ختم به‌خیر شد و بدون هیچ مشکل خاصی به پایان رسید، ولی بقیه در این حد خوش‌شانس نیستند و تا امروز اتفاقات عجیبی را در این زمینه شاهد بوده‌ایم. به‌این صورت که افرادی مزاحم با پلیس تماس می‌گیرند و اطلاعاتی دروغین به آن‌ها می‌دهند که باعث می‌شود پلیس به منزل فرد مورد نظر هجوم ببرد؛ کاری که اصطلاح Swatting (برگرفته از SWAT یا نیروهای ویژه پلیس) برای آن به‌کار می‌رود و این روزها شاهد تکرار آن در مورد استریمرها هستیم و زیاد پیش می‌آید که وقتی استریمری در حال بازی‌کردن است، با حمله‌ی نیروهای پلیس مواجه می‌شود که به اشتباه او را مسئول حادثه‌ای خطرناک یا تروریستی می‌دانند.

Bugha

در حالی‌که خیلی از این حوادث پایان تلخی ندارند ولی دو سال قبل بود که در اثر یک تماس دروغین با پلیس، نیروهای ویژه به منزل فرد ۲۸ ساله‌ای حمله کردند و او را کشتند؛ اتفاق ناگواری که به خاطر یک دعوای ساده در بازی Call of Duty رخ داد و در نهایت هم منجر به صدور حکم زندان به مدت حداقل ۲۰ سال برای فرد خاطی شد. در همان سال اتفاق عجیب دیگری هم رخ داد و گیمر ۲۰ ساله‌ای اهل مریلند در حالی‌که مشغول بازی‌کردن بود، با حمله‌ی پلیس مواجه شد و آن‌ها به‌سمت صورت و قفسه‌ی سینه‌ی او تیراندازی کردند که البته شانس با او یار بود و گلوله‌ها از نوع لاستیکی و بی‌خطر بودند.

در مجموع مزاحمت‌هایی از این دست در سال‌های اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای در آمریکا داشته است، به‌طوری که اداره‌ی پلیس آمریکا در حال تصمیم‌گیری برای یافتن راه‌هایی جهت جلوگیری از این خراب‌کاری‌ها است و سال گذشته هم پلیس سیاتل از طرحی با عنوان Rave Facility رونمایی کرد که استریمرها به‌کمک آن می‌توانند نام و نشانی خود را ثبت کنند تا از مشکلات Swatting در امان بمانند. همچنین نمایندگان مجلس سنای کانزاس هم لایحه‌ای را برای مقابله با این اتفاقات به جریان انداخته‌اند که می‌تواند حبسی ۱۰ تا ۴۱ ساله را برای خراب‌کاران به‌دنبال داشته باشد.

یکی از عجیب‌ترین اتفاقات در این زمینه، ماجرایی بود که در سال ۲۰۱۶ رخ داد. در آن زمان کاترین کلارک، یکی از نمایندگان آمریکا مبارزات شدیدی با این اقدامات انجام می‌داد و طرح‌هایی را در این زمینه ارائه داد که Swatting را به یک جرم واقعی تبدیل کند. ولی در نهایت خود او هم قربانی این مسأله شد و در حالی‌که همراه همسرش مشغول تماشای تلویزیون بود، پلیس به‌خاطر اطلاع‌رسانی اشتباه یک مزاحم و با این تصور که یک تیرانداز در آنجا حضور دارد به منزل آن‌ها حمله کرد.

هرچند مزاحمت‌هایی از نوع تلفنی و موارد مشابه از سال‌ها قبل وجود داشته است ولی با رشد صنعت بازی و همه‌گیر شدن فضای استریم بازی‌ها، این نوع مزاحمت‌ها هم در حال گسترش هستند و به قول کایل گیرزدورف قهرمان فورتنایت، اینترنت واقعاً چیز دیوانه‌واری است!


منبع Eurogamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده