کمپین بازی Gears 5 دارای Co-Op سه نفره خواهد بود
استودیو کوالیشن قصد دارد تقریبا از همه نظر بازی Gears 5 را با اضافهکردن ویژگیهای جدید، به بزرگترین بازی مجموعه Gears of War تبدیل کند. کمپین، حالت بازیکن در مقابل بازیکن یا PvP و سایر بخشهای بازی، بنابه گفتهی کوالیشن قرار است بهنحوی باشند که بتوانند بازی Gears 5 را تبدیل به اثری جاهطلبانه کنند که نسخهی پیشین آن به این شکل نبوده است. اما در این بین تنها قسمتی که نسبت به سهگانهی این مجموعه عقبگرد داشته است، حالت همکاری چندنفرهی آن است.
پیشتر سهگانهی Gears of War که توسط استودیو اپیک گیمز ساخته شده بود، قابلیت انجام کمپین بازی توسط چهار نفر را در اختیار بازیکن قرار میداد؛ پس از آنکه این تعداد در بازی Gears of War 4 که توسط استودیو Coalition ساخته شده بود، به دو نفر کاهش پیدا کرد، حالا و بر اساس جدیدترین اخبار بازی مشخص شده که قرار است در بازی Gears 5 شاهد اضافه شدن یک نفر دیگر، یعنی در مجموع سه نفر در بخش کمپین بازی باشیم. مسالهای که جای تعجب دارد این است که چرا این عدد به همان چهار نفر ارتقا پیدا نمیکند؟ اخیرا در جریان رویداد کامیک کان شهر سن دیگو، این سوال از راد فرگوسن، سرپرست استودیو کوالیشن، پرسیده شد.
وی در پاسخ به این سوال گفت که این امر دو دلیل دارد. مورد اول به مسائل طراحی بازی مربوط میشود؛ به این معنی که حضور چهار بازیکن بهطور همزمان، نیازمند محیطی بزرگتر است و بهطور خلاصه بازی کردن در این محیط در حالت چهارنفره نوعی هرجومرج واقعی است. ادامهی صحبتهای وی را در زیر مطالعه میکنید:
من شخصا یک گیمر Co-Op (همکاری چندنفره) هستم و هر بازیای که انجام میدهم، مبتنیبر همکاری چندنفره است. مشکلی که در بازی Gears 5 برای بخش Co-Op با آن مواجه هستیم، نوعی هرجومرج است. بهعنوان مثال اگر شما این تجربه را در بازی Halo داشته باشید، احتمالا متوجه نخواهید شد که در یک زمان دقیقا چه اتفاقی رخ میدهد. مثلا ممکن است هنگامی که شما مهماتی را بر میدارید، شخصی دیگر کاری دیگر انجام دهد و همه چیز با هم قاطی میشود. یکی از مشکلات حضور چهار نفر در حالت همکاری چندنفره مربوط به کوچک بودن فضای حال حاضر است. با نگاهی به سهگانهی Gears of War میبینید که نسخه سوم دارای مراحل بزرگتری بود و شما میتوانستید برای تیم چهارنفرهی خود مکانهای مناسبی را برای پوشش گرفتن پیدا کنید؛ مکانهایی که به ازای تعداد نفرات بیشتر، طراحی سختتری در پی دارند.
از دید فرگوسن، حضور چهار بازیکن در بخش داستانی میتوانست به نوعی هرج و مرج منجر شود
اما این توضیحات تنها مربوط به اولین دلیلی است که بهگفتهی فرگوسن مانع از طراحی Co-Op چهارنفره شده است. دلیل دومی که مانع کار شده، مربوط به داستان بازی و نحوهی روایت شدن آن است. بنابه گفتهی فرگوسن، سهگانهی Gears of War با این مشکل روبهرو بودند که کاتسینهای حین بازی (ویدیوهای سینمایی کوتاه در حین بازی) باید با در نظر داشتن این موضوع طراحی میشد که چهار بازیکن ممکن است در بازی حضور داشته باشند و این بهنوعی به اثر آسیب میزد. از اینرو استودیو Coalition تصمیم گرفت که تعداد بازیکنان را کاهش دهد. ادامهی صحبتهای راد فرگوسن را در زیر مطالعه میکنید:
همچنین در نظر داشته باشید که روایت داستانی برای چهار نفر سختتر از سه نفر است. اگر به بازی Gears of War 3 و ویدیوهای سینمایی آن نگاهی کنید متوجه خواهید شد که هریک از شخصیتها نیازمند یک خط داستانی مختصبهخود هستند و نمیشود که تنها به یکی از شخصیتها به تنهایی پرداخته شود (از نظر داستانی). نیاز خواهد بود که همیشه چهار نفر در صحنه حضور داشته باشند و در ویدیوهای سینمایی بین بازی یا بهاصطلاح Cutscene همهی شخصیتها حضور داشته باشند و عقاید خود را ابراز کنند.
فرگوسن صحبتهای خود را اینگونه ادامه داد:
با توجه به توضیحات پیشین، تصمیم گرفتیم که در بازی Gears of War 4 تعداد بازیکنان حالت همکاری چندنفره را به دو نفر کاهش بدهیم؛ چراکه روایت داستانی مجزا برای هر شخصیت، کاری سخت و چالشبرانگیز است. در نسخه پنجم بازی تصمیم گرفتیم این تعداد را به سه نفر افزایش بدهیم؛ چراکه در حقیقت وجود چهارنفر در کمپین بازی بهنوعی داستان این اثر را آبکی میکرد. اگرچه در بازی Gears 5 خبری از کمپین چهارنفره نیست، اما کماکان موارد و حالتهای زیادی وجود دارند تا شما و دوستانتان بتوانید از آنها لذت هرچه بیشتر را ببرید؛ حالت Escape که در آن امکان بازی سهنفره وجود دارد و همچنین حالت Horde که در آن میتوانید بهصورت پنجنفره از بازی لذت ببرید.
دومین مانع مربوط به داستان بازی و روایت آن است
از آنجایی که وعده داده شده بازی Gears 5 دارای محیطهای آنچنان بزرگی خواهد بود که در سری Gears of War سابقه نداشته است، دلیل اول فرگوسن که گفته بود وجود چهار بازیکن نیازمند محیط بزرگی است، زیاد جدی بهنظر نمیرسد. اما دلایل دیگر وی از جمله اینکه حضور چهار شخصیت نیازمند خط داستانی مجزا برای هر یک است و همچنین به هرجومرج کشیده شدن داستان و محیط بازی، منطقی بهنظر میرسند. در نهایت اگرچه ممکن است بسیاری از طرفداران این سری از اینکه خبری از کمپین چهارنفره نیست، کمی ناامید شده باشند، اما کماکان موارد و ویژگیهای جدید و جذابی که وعده داده شده به این بازی اضافه شود، هیجانانگیز خواهد بود؛ اگر شما جزو کسانی هستید که به تجربهی بازی Gears 5 با سبک بتل رویال فکر میکردید، باید بدانید که این بازی دستکم در روز عرضه فاقد این سبک خواهد بود.
بازی Gears 5 قرار است در تاریخ ۱۰ ماه سپتامبر (۱۹ شهریور ماه) برای پی سی و ایکس باکس وان منتشر شود.