MachineGames دو عضو سابق MachineGames در استودیوی جدید خود به فکر سلامت کارمندان خواهند بود
دو تن از اعضای سابق استودیو ماشین گیمز (MachineGames) که مدتی قبل از آن جدا شده بودند، بهتازگی استودیوی جدید خود را تحت عنوان Bad Yolk در شهر اوپسالا واقع در سوئد تأسیس کردهاند؛ استودیویی که قرار است فضایی سالم و به دور از فشارهای شدید کاری داشته باشد.
این روزها بحث کرانچ داغ است و هر روز اخباری در این مورد میشنویم؛ عبارتی بهمعنای کار بیش از حد و خارج از برنامه که فشار شدیدی به اعضای استودیوهای بازیسازی وارد میکند. همین قضیه هم باعث شده است مایکل پایشو و جوئل جانسون در صحبتهای اخیر خود پیرامون استودیوی جدیدی که تأسیس کردهاند، به کرانچ کردن اشاره داشته باشند. ایندو که در تولید بازیهای ولفنشتاین (Wolfenstein) در استودیو ماشینگیمز نقش داشتند و بهعنوان هنرمندان تکنیکی استودیو مشغول بهکار بودند، اکنون با تأسیس استودیو Bad Yolk در حال جمع کردن تیمی از بازیسازهای بااستعداد هستند و تا این لحظه ۱۰ بازیساز باتجربه را به تیم خود اضافه کردهاند، افرادی که پیش از این روی آثاری چون Gears of War، The Chronicles of Riddick و The Division کار کرده بودند. پایشو مدیرعامل اجرایی این استودیو محسوب میشود و جانسون هم کارگردان خلاق آن خواهد بود. پایشو در مورد استودیوی جدید خود میگوید:
بعد از سالها کار کردن با تعدادی از بهترین استعدادهای صنعت بازی و تولید پروژههایی بزرگ و خوشساخت، احساس کردیم زمان آن رسیده است که مسیر جدیدی را تجربه کنیم و استودیوی خود را تأسیس کردیم. هرچند بازی کردن آثار باکیفیت خیلی مفرح است، ولی ما عقیده داریم که تولید آنها هم باید پروسهای لذتبخش باشد و خلاقیت همواره در محیطهای کاری سالم و متعادل شکوفا میشود، چیزی که پایه و اساس استودیوی جدید ما را تشکیل خواهد داد.
هرچند هنوز مشخص نیست پروژه Bad Yolk چگونه بازیای خواهد بود، ولی در روزهای اخیر تصاویری از طرف این استودیو منتشر شده است که شاید حال و هوای بازی آنها را نمایش دهد:
تأسیس استودیو Bad Yolk خیلی هم راحت نبوده است و این دو بازیساز چالشهای زیادی در این زمینه داشتهاند. از جمله مشکلات قانونی و دعوای حقوقی که بین آنها و کمپانی مادر ماشینگیمز یعنی زنیمکس مدیا (ZeniMax Media) درگرفت و با مواردی چون قوانین کار سوئد در زمینه رفتار مناسب با کارمندان ارتباط داشت؛ اتفاقی که کار را به مهمترین دادگاه سوئد هم کشاند و در نهایت باعث شد تغییراتی در قانون کار این کشور ایجاد شود. پایشو ادامه میدهد:
من سالهای زیادی در استودیوهای بزرگ این صنعت کار کردهام و صادقانه بگویم، کمکم داشتم از این کار دلسرد و خسته میشدم. احساس میکردم نیاز به تغییراتی دارم و باید از محیطهای قبلی فاصله بگیرم که خیلی وقتها شرایط ناسالمی برای کار کردن داشتند. این موضوع انگیزهای شد برای من و جوئل که استودیو را ترک کنیم و بهسراغ محل کار جدیدی برای خود برویم. ما تصمیم گرفتیم بهتر از قبل کار کنیم و رفتار مناسبتری هم با کارمندان داشته باشیم و تصور میکنیم بتوانیم بازیهای خوبی تحت این شرایط بسازیم.
پایشو عقیده دارد استودیوهای بازیسازی باید شرایطی داشته باشند که کارمندان بتوانند از خستگی خود بابت کار زیاد صحبت کنند یا در مواقع لزوم به مرخصی بروند. روزهای کاری Bad Yolk شامل ۶ ساعت کار است نه ۸ ساعت، و این استودیو قصد دارد تمام تجربه خود از کار روی بازیهای عظیم و AAA را صرف تولید آثار باکیفیت ولی کوچکتری کند.
بزرگترین دلیلی که برای تأسیس این استودیو داشتهایم، تلاش برای تولید بازیهای متفاوت در این صنعت بوده است. وقتی که اینجا را تأسیس کردیم و دنبال سرمایهگذاری در آن بودیم، خیلی روی این قضیه تأکید داشتیم که سلامتی و روحیه خوب و پُرنشاط اعضای استودیو مهمترین عنصر برای ما خواهد بود و خود بازیها در درجه بعدی اهمیت قرار دارند؛ چرا که ما اعتقاد داریم وقتی اعضای استودیو حال خوبی داشته باشند و شاد و سرزنده باشند، پروژهها هم بهخوبی جلو میروند.