نویسنده: آریا بهپور
// یکشنبه, ۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۱

سازمان بهداشت جهانی اختلال بازی‌های ویدیویی را به فهرست بیماری‌های خود اضافه کرد

در جدیدترین طبقه‌بندی بیماری‌ها، اختلال بازی‌های ویدیویی هم به چشم می‌خورد که می‌توان آن را نوعی اعتیاد به بازی‌ها در نظر گرفت.

سال گذشته خبری منتشر شد مبنی بر تصمیم سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای قرار دادن اختلال بازی (Gaming Disorder) در لیست بیماری‌های این سازمان. اکنون در تازه‌ترین اخبار بازی مطلع شدیم که این تصمیم نهایی شده است و از این پس مشکلات مربوط به بازی‌های ویدیویی جزو بیماری‌های جهانی محسوب می‌شوند.

این موضوع در جدیدترین طبقه‌بندی بین‌المللی آماری بیماری‌ها (ICD) به چشم می‌خورد و در ویرایش یازدهم این طبقه‌بندی (ICD-11)، شاهد قرارگیری اختلال بازی‌های ویدیویی بعد از اختلال قماربازی در بخش «اختلال‌های روانی، رفتاری و عصبی» هستیم و توضیحات مربوط به آن هم شباهت زیادی به اختلال قماربازی دارد. طبق بیانیه‌ی این سازمان، اختلال بازی به الگوهای رفتاری فرد مورد نظر برای توجه بیش از حد به بازی‌های ویدیویی مربوط می‌شود، آن هم در مورد انواع بازی آنلاین و آفلاین، یعنی تفاوتی ندارد که فرد بازی‌ها را به تنهایی تجربه کند یا با دوستان خود و در هر صورت اگر المان‌های رفتاری خاصی در او مشاهده شود، بیمار محسوب می‌شود.

چنین فردی دیگر کنترل کامل روی نحوه بازی کردن خود نخواهد داشت، آن را به سایر بخش‌های زندگی خود ترجیح می‌دهد و تأثیرات منفی بیش از حد بازی کردن را نادیده می‌گیرد و سلامتی خود را به خطر می‌اندازد. به‌عبارت دیگر می‌توان این قضیه را نوعی اعتیاد بازی در نظر گرفت که فرد مورد نظر در این حالت از سایر فعالیت‌های زندگی غافل می‌شود و زمان زیادی را صرف بازی کردن می‌کند و به همین دلیل هم‌رده با اعتیادهای دیگری مثل قماربازی در نظر گرفته شده است.

البته همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سازمان‌های زیادی مخالف این طرز تفکر در مورد بازی‌های ویدیویی هستند، از جمله انجمن نرم‌افزارهای سرگرمی (ESA) که قرار دادن اختلال بازی در ICD-11 را یک اقدام نامناسب می‌داند و آن را باعث بی‌اهمیت جلوه دادن بیماری‌های روحی روانی مهمی چون افسردگی و اختلال اضطراب اجتماعی می‌داند.

از طرف دیگر هم بحث‌هایی از طرف متخصصان بهداشت وجود دارد که این قضیه به خاطر فشار سیاسی دولت‌هایی چون چین و کره‌جنوبی مطرح شده است؛ کشورهایی که وسواس زیادی در زمینه اعتیاد بازی‌های ویدیویی دارند و شاید بدشان نمی‌آید که این موضوع را بیش از پیش پررنگ کنند. هرچند سازمان بهداشت جهانی تأثیر گرفتن از سیاست‌های این کشورها را انکار می‌کند.

در هر حال باید منتظر بمانیم و نتیجه این اقدام سازمان بهداشت جهانی را ببینیم. نظرات خود را در این زمینه با زومجی در میان بگذارید.


منبع Comicbook
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده