// یکشنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۵۶

تحقیقی در انگلستان تمایل افراد مسن به بازی‌های ویدیویی را نشان می‌دهد

یک تحقیق که به‌تازگی در کشور انگلستان انجام گرفته، افزایش تمایل افراد بالای ۶۵ سال به انجام بازی‌های ویدیویی را نشان می‌دهد.

یکی از زیبایی‌های بازی‌ های ویدیویی این است که هرکسی در هر سن و سالی می‌تواند به سمت آن جذب شود و از انجام آن لذت ببرد. در حقیقت این تفکر که بازی‌های ویدیویی تنها بخشی از دوران جوانی و نوجوانی یک فرد هستند و فقط باید در آن دوران انجام شوند دیگر حقیقت ندارد و در سالیان اخیر دستخوش تغییراتی شده است.

حال و بر اساس جدیدترین اخبار بازی و طبق یک تحقیق که در کشور انگلستان و از میان افراد مسن انجام گرفته، مشخص شده که در ۴۲ درصد از افراد ۵۵ تا ۶۴ سال و بالاتر، از هر چهار نفر یک نفر (۲۷ درصد افرادی که بالای ۶۵ سال سن دارند) در پنج سال گذشته‌ی عمر خود، از انجام بازی‌های ویدیویی لذت برده است. این تحقیق که روی بیش از ۲ هزار نفر انجام گرفته، بخشی از یک کمپین موسوم به Must Play May است که بزرگ‌ترین و بهترین بازی‌های روز بازار را صرف‌نظر از سن شخص، به وی پیشنهاد می‌دهد.

must play may

به نظر شما این لذت ناشی از بازی‌ها برای این افراد بالای ۶۰ سال چه چیزی می‌تواند باشد؟ این‌طور که مشخص است بیش از ۴۰ درصد این افراد تنها به این دلیل وارد یک بازی مثلا استراتژی می‌شوند تا ذهن خود را فعال نگه دارند و از فکر و هوش خود برای پیش‌برد اهداف بازی استفاده کنند و از این راه از استرس روزانه‌ی خود بکاهند؛ در حالی که ۲۰ درصد این اشخاص حالت چندنفره را دوست دارند؛ آن‌هم به این علت که در آن می‌توانند در کنار نوه‌های خود بازی کنند و نقش حمایتی داشته باشند و البته، مقداری نیز امتیاز و لوت به‌دست آورند!

نتایج این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که تقریبا چهار والد از هر دَه والد دائما در حال بازی کردن با فرزندان خود هستند. به نظر آن‌ها هیچ‌ چیزی به اندازه‌ی گذراندن وقت و اجرای بازی‌های ویدیویی سالم و مفرح در کنار فرزندان و همچنین رقابت با آنان نمی‌تواند عاشقانه باشد و حس دوستی و ارتباطات بین والدین فرزندی را تقویت کند و باعث ثبت لحظات به‌یاد‌ماندنی و خوب شود.

gamer granny

این تحقیق بار دیگر این واقعیت را ثابت می‌کند که با افزایش سن، علاقه‌ی افراد به بازی‌های کامپیوتری کاهش نمی‌یابد و این دو مورد هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند. حتی می‌توان گفت که نتایج تحقیق این امر را نشان می‌دهند که علاقه به انجام این بازی‌ها با افزایش سن فرد افزایش می‌یابد و فرد دوست دارد به سمت این تفریحات سوق پیدا کند. در یک کلام می‌توان گفت که جمله‌ی مشهور «کسی که زمانی گیمر بوده، برای همیشه نیز گیمر خواهد ماند» دیگر از این بیشتر نمی‌تواند نمود پیدا کند؛ به‌طوری که نتایج نشان می‌دهند که ۸۵ درصد افراد زیر ۳۵ سال و ۷۵ درصد افراد بین ۳۵ تا ۴۴ سال، غالبا کنترلر به‌دست می‌گیرند و در حال بازی کردن هستند. با توجه به این نتایج می‌توان به جرات گفت که این آمار در آینده افزایش نیز خواهد یافت؛ چراکه نسل حال حاضر نسلی‌ است که با بازی‌های ویدیویی بزرگ شده است.

جالب است بدانید گروهی پنج نفره وجود دارد که در حالی که افراد هم سن و سال آن‌ها مشغول تفریحاتی مانند بافتنی و باغبانی هستند، این اشخاص ۶۲ تا ۸۱ ساله در حال هدشات کردن دشمنان و تصرف چک‌پوینت‌ها در بازی‌های ویدیویی هستند. این گروه به گفته‌ی خودشان هیچ کاری را بیشتر از بازی کردن و هدشات کردن دشمنان در قالب گروه کوچک پنج نفره‌ی خود در بازی Counter-Strike: Global Offensive دوست ندارند. هدف آن‌ها این است که به دنیا نشان دهند بازی برای تمامی سنین و خصوصا سالخوردگی است.

gamer granny

حضور افراد مسن در بازی‌های ویدیویی تنها به این بازی ختم نمی‌شود. اگر از طرفداران بازی The Elder Scrolls V: Skyrim باشید، شاید اسم مادربزرگ ۸۲ ساله گیمری را شنیده باشید که با نام شرلی کوری (Shirley Curry) وارد بازی مورد علاقه‌ی خود یعنی The Elder Scrolls V: Skyrim می‌شود و حتی کانال یوتیوب مختص به خود را نیز دارد. در صحبت‌هایی نیز که وی به تازگی داشته، عنوان کرده که از هیچ‌کاری به این اندازه لذت نمی‌برد و اصلا هم حس خجالت‌زدگی یا حسی مشابه را به این علت که با بقیه‌ی گیمرها اختلاف سنی زیادی دارد، در خود نمی‌بیند.

نظرات خود را در رابطه با این خبر جالب و خوب با زومجی و سایر کاربران به اشتراک بگذارید و از عقیده‌ی خود درباره‌ی دو عامل سن و سال و بازی کردن بگویید.


منبع DualShockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده