روند توسعه بازی Dragon Age 4 در سال ۲۰۱۷ بهطور کامل ریبوت شده است
با انتشار بازی Anthem حال نوبت به پروژهی بعدی BioWare یعنی Dragon Age 4 میرسد. چهارمین نسخه از مجموعه نقشآفرینی فانتزی توسط یک تیزر تریلر کوتاه در جریان رویداد The Games Awards 2018 معرفی شد و از آنجایی که این پروژه در مراحل اول توسعه قرار دارد، تاکنون اطلاعات خاصی از آن منتشر نشده است. اگرچه در سالهای گذشته BioWare در مقطعی کار روی چهارمین Dragon Age را آغاز کرده بود، اما بنا به دلایلی آن پروژه دچار دگرگونی شد.
در مطلبی که وبسایت کوتاکو منتشر کرده، مشخص شده است که بایوور پس از انتشار آخرین DLC بازی Dragon Age: Inquisition در سال ۲۰۱۵، کار روی نسخه بعدی این مجموعه را آغاز کرده بود و بهخاطر فشارهای کاری، آنها مجبور شده بودند پروژه را چندین مقطع متوقف کنند.
پس از انتشار Inquisition، بخشی از تیم توسعه کار روی بازی Mass Effect: Andromeda را آغاز کردند و بخشی دیگر به سرپرستی مارک دارا (Mark Darrah) و مایک لیدلاو (Mike Laidlaw) کار خود را روی پروژه بعدی Dragon Age که با نام مستعار Joplin شاخته میشد، شروع کردند.
متاسفانه در سال ۲۰۱۶ تیم دارا و لیدلاو که روی Joplin متمرکز بودند، کار خود را متوقف کردند و به تیم توسعه Mass Effect: Andromeda منتقل شدند تا روند توسعه آن بازی افزایش یابد. پس از انتشار این بازی در سال ۲۰۱۷، تیم Dragon Age باری دیگر کار خود را روی پروژه Joplin از سر گرفتند، اما این بار هم این روند طولی نکشید.
در اکتبر سال ۲۰۱۷ و چند ماه پس از بازگشت کیسی هادسون (Casey Hudson) به بایوور بهعنوان مدیر کل، این شرکت و الکترونیکآرتز تصمیم گرفتند تا Joplin را بهطور کل لغو کنند و اکثر تیم را روی پروژه انتم متمرکز کنند. پس از گذشت چند ماه از این اتفاق، لیدلاو از بایوور جدا شد و به شرکت یوبیسافت پیوست.
بعد از گذشت این اتفاقات، گروه کوچکی کار خود را روی پروژه جدید Dragon Age که حال با اسم رمز Morrison شناخته میشود، آغاز کردند و این همان پروژهای است که درواقع در جریان TGA 2018 معرفی شد. گفته میشود که Morrison در مقایسه با Joplin بیشتر از المانهای Live Service بهره میبرد و براساس ابزارها و کدهای انتم توسعه داده شده است.
تاکنون مشخص نیست که چهمقدار از ایدههای Joplin قرار است در Morrison استفاده شود و همچنین مشخص نیست که اینبازی تاچهحد قرار است آنلاین باشد. اما واضح است که دلیل کنسل شدن پروژه Joplin فشارهایی بوده که از جانب الکترونیک آرتز به بایوور وارد شده است. چرا که Jolpin یک پروژه کاملا داستانمحور بوده و در دراز مدت برای الکترونیکآرتز سودآوری نداشت. بههمین جهت الکترونیکآرتز ترجیح داده است تا این بازی بیشتر از المانهای آنلاین بهره ببرد و بتواند با پشتیبانی دراز مدت از Dragon Age 4، کاربران سالهای زیادی را مشغول تجربه آن باشند.
جدا از اینکه بازی Dragon Age 4 چه خواهد شد، امید است که این بازی مورد انتظار در مقایسه باز انتم و Mass Effect: Andromeda به موفقیت بیشتری دست پیدا کند. بازیهای بایوور درسالهای اخیر با نقدهای خوبی روبهرو نشده است و بازی Dragon Age 4 میتواند شکستهای گذشته این شرکت را جبران کند.