نویسنده: یونس بهرامی
// پنجشنبه, ۱ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۱

احتمال احیای استودیوی Lucasfilm Games

اگر شایعه‌ی از گور برگشتن استودیوی قدیمی Lucasfilm Games حقیقت داشته باشد، به نظر می‌رسد که قرار است شاهد نسخه‌های جدیدی از مجموعه‌ی Star Wars باشیم.

استودیوی لوکاس‌فیلم گیمز (Lucasfilm Games) که امروز نقش آن تغییر یافته و با نام لوکاس‌آرتز (LucasArts) جایگزین شده است، سازنده‌ی محبوب‌ترین بازی‌های اشاره و کلیک ماجراجویی و همچنین سری بازی‌های جنگ ستارگان (Star Wars) بود. اکنون با توجه به اخبار جدیدی که به دست آمده، به نظر می‌رسد که شرکت دیزنی (Disney) قصد دارد تا این استودیو را بعد از سال‌ها احیا کند. این شایعه با توجه به لیست استخدامی جدید این شرکت که شامل شغل‌هایی مثل تهیه‌کنندگی و Brand Art Coordinator می‌شود ایجاد شد و اولین بار وب‌سایت PCGamesN به آن اشاره کرد

با توجه به این لیست، استودیوی لوکاس‌فیلم گیمز روی «محصولات تعاملی مرتبط با آثار لوکاس‌فیلم، مانند سری فیلم‌های جنگ ستارگان و محصولات تلویزیونی آن» تمرکز خواهد کرد. این «محصولات تعاملی» طبق آن‌چه در لیست دیده می‌شود، برای همه‌ی پلتفرم‌های دیجیتالی شامل موبایل (iOS، اندروید، ویندوز)، کنسول (پلی‌استیشن از سونی، ایکس‌باکس از مایکروسافت، نینتندو سوییچپی‌سی/مک و پلتفرم‌های واقعیت مجازی (Virtual Reality)/واقعیت افزوده (Augmented Reality) در دسترس قرار خواهد گرفت. البته بازی‌ها تنها به این پلتفرم‌ها محدود نشده است و احتمال عرضه برای پلتفرم‌های دیگر هم وجود دارد. 

اشاره‌ی این لیست به سری جنگ ستارگان، قطعاً برای هوادارهای این مجموعه که علاقه‌مند هستند تا دوباره اثری در کهکشان دورافتاده ببینند هیجان‌انگیز است. البته وجود این لیست استخدامی، به‌طور قطعی ثابت نمی‌کند که استودیوی لوکاس‌فیلم گیمز در حال ساخت نسخه‌ی جدیدی از سری جنگ ستارگان باشد. حتی از آنجایی که شرکت الکترونیک آرتز (Electronic Arts) حق امتیاز این مجموعه را در اختیار گرفته است، تا حدودی هم بعید به نظر می‌رسد. اما نباید فراموش کرد که این شرکت از زمان معامله با دیزنی در سال ۲۰۱۳، در ساخت این مجموعه بسیار کم‌کار بوده و تنها دو نسخه تحت عنوان Battlefront را برای این مجموعه شاهد بودیم. به علاوه‌ی این‌که ساخت چندین نسخه هم نیمه‌کاره رها شد؛ مانند لغو شدن ساخت بازی Star Wars 1313 که دلیل آن را در این مقاله‌ در زومجی می‌توانید بخوانید. البته نباید فراموش کرد که این ناشر همچنان می‌گوید که به ساخت بازی‌‌های جنگ ستارگان ادامه خواهد داد

با وجود این‌که اقتباس ویدیو گیمی از بی‌شمار مجموعه‌های دیزنی اغلب اوقات با اقبال عمومی مواجه شده، اما این شرکت اخیراً در زمینه‌ی بازی‌های جنگ ستارگان موفقیت چشم‌‌گیری را کسب نکرده است. هیچ‌یک از دو نسخه‌ی سری بازی‌های Star Wars: Battlefront نتوانستند به استانداردهای نسخه‌های گذشته برسند و نسخه‌ی دوم هم به دلیل سیستم پرداخت درون برنامه‌ای ناعادلانه‌اش بسیار بحث‌برانگیز شد. با توجه به گزارش‌ها، به نظر می‌رسد که دیزنی بعد از دیدن نارضایتی طرفدارها، در حال رایزنی با الکترونیک آرتز برای حذف پرداخت‌های درون برنامه‌ای باشد. 

با این حال، اهدای حق امتیاز سری بازی‌های جنگ ستارگان به لوکاس‌فیلم گیمز می‌تواند معامله‌ای با سود دو جانبه برای الکترونیک آرتز و دیزنی باشد. اما همان‌طور که گفته شد، هنوز نمی‌دانیم که نسخه‌ی بعدی این مجموعه قرار است به دست چه استودیویی ساخته شود. 

تا زمانی که اخبار بیشتری به دست ما برسد، فعلاً می‌دانیم که الکترونیک آرتز یک نسخه دیگر از این مجموعه دارد که هنوز عرضه نشده است: بازی Jedi: Fallen Order، در سبک اکشن ماجراجویی که به دست استودیوی ریسپاون اینترتینمنت (Respawn Entertainment) ساخته می‌شود. باید صبر کنیم و ببینیم که آیا این بار ساخته‌ی ریسپاون می‌تواند ورق را برای الکترونیک آرتز برگرداند یا خیر. 

star wars 1313 - 5

استودیوی لوکاس‌فیلم گیمز در دهه‌ی هشتاد به دست جورج لوکاس برای وارد شدن به دنیای سرگرمی‌های تعاملی تأسیس شد. این استودیو، چند بازی اورجینال و غیراقتباسی هم برای کنسول‌های آتاری و کمودور 64 ساخت. جالب این است که آن زمان شرکت آتاری حق امتیاز و ساخت سری بازی‌های جنگ ستارگان را در اختیار داشت و بنابراین لوکاس‌فیلم گیمز هیچ نسخه‌ای از این مجموعه توسعه نداد. بازی Maniac Mansion و بازی The Secret of Monkey Island، آثاری در سبک ماجراجویی و اشاره و کلیک، همچنان از محبوب‌ترین بازی‌های این استودیو هستند. در سال ۱۹۹۰، این استودیو به نام لوکاس‌آرتز تغییر نام داد و در سال ۲۰۱۳ هم پیرو اخراج بسیاری از نیروها، از نقش توسعه‌دهنده بازی‌ها خارج شد و حالا تنها مجوزدهنده است.


منبع Den of Geek
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده