مربیان کژوال کمپ کافه بازار از اهمیت آموزش و تمرکز بر داده ها میگویند
رویداد کژوال کمپ، رویدادی سه ماهه بود که به همت کافه بازار و آواگیمز برگزار شد. در این رویداد، یازده مربی برای همراهی تیمها در نظر گرفته شدند. ابتکار کافه بازار برای در کنار هم قرار دادن تیمهای کژوال کمپ با یازده مدیر استودیوی بازیسازی با هدف انتقال تجربه از طرف باسابقههای عرصه بازیسازی به بازیسازان جوان صورت گرفت. اسامی سرشناسی از صنعت بازی در کنار تیمهای حاضر قرار گرفتند و به راهنمایی آنها پرداختند. خروجی این رویداد سه ماهه، تولید بیست و یک بازی بود.
شهریار ازهاریانفر، مدیر استودیو نردبان اندیشه، استودیو سازنده بازی آمیرزا، به عنوان یکی از مربیان رویداد کژوال کمپ، حضور داشت. ازهاریانفر در خصوص تجربه کار کردن با تیمها گفت:
در نگاه بچههایی که تازه وارد بازیسازی شدهاند، عموما دو رویکرد بسیار شایع است. یک رویکرد این است که افراد فکر میکنند با یک بازی میتوانند به سقف درآمدی برسند و راه صد ساله را در یک شب بروند. درحالی که این تصوری غلط و خطرناک است. بازیسازی، یک مسیر است که قسمتی از آن تولید بازی است. رویکرد دیگری نیز وجود دارد و آن این است که از طریق بازی نمیتوان درآمد داشت و افراد ساخت بازی را یک تفریح میدانند. هر دو این رویکردها، غلط است. همه سعی ما در کژوال کمپ این بود که نگاه تازه واردها را به سمت حرفهایتر شدن ببریم.
ازهاریانفر در خصوص اینکه مربیان کژوال کمپ چطور بازیسازهای جوان را از این رویکردهای غلط دور نگه میداشتند توضیح داد:
در رویداد کژوالکمپ، من همراه با بقیه منتورها با تاکید و اهمیت روی دادهها در ساخت بازی سعی میکردیم کاری کنیم تا افراد دچار این افتها نشوند و از مسیر منحرف نشوند. نکته این است که زبان مشترک همه باید "داده" باشد. هرکسی در صنعت بازی، چه تازه وارد و چه قدیمی، باید بر اساس "داده" تصمیم بگیرد. هر کس به دادهها استناد کند دچار چنین آفتهایی نمیشود و با یک نگاه واقعی به صنعت بازی نگاه میکند و مسیر حرفهای پی میگیرد.
ازهاریانفر با اشاره به اهمیت حرکت تیمی در بازیسازی گفت:
در کژوال کمپ به دنبال این بودیم تا بچهها رفتار تیمی داشته باشند. یک بازی ابعاد مختلفی دارد و جز رفتار تیمی نمیتوان همه ابعاد آن را ساخت و بازی را رشد داد. بازیسازهای تازهکار قبل از یادگیری هر چیز، باید رفتار تیمی یاد بگیرند. در غیر این صورت برای داشتن یک بازی موفق مجبورند مسیر بسیار سختی را پشت سر بگذارند؛ مسیری که شاید انتهای خوبی برای آن نباشد.
یکی دیگر از مربیهای کژوال کمپ که کافه بازار برای راهنمایی تیمها انتخاب کرد، محمد امینی مدیر استودیو مدریک، استودیو سازنده بازی خروس جنگی بود.
محمد امینی در پاسخ به این سوال که تیمهای بازیساز کژوال کمپ عموما چه مواردی را نمیدیدند گفت:
یک بازیساز باید بتواند از جنبههای مختلفی به بازی خود نگاه کند، خوب است که بازیسازها علاوه بر ساختار و عمق بازی، روی رابط کاربری و مسائل مارکتینگ هم اشراف و توجه داشته باشند. رشد یک بازی وقتی اتفاق میافتد که ابعاد مختلف بازی در ارتباط با یکدیگر رشد کنند. تیمهای کژوال کمپ کمتر به اهمیت رشد متوازن واقف بودند و ما سعی کردیم این نگاه را در آنها تقویت کنیم که بازی یک محصول چند بعدی است که در همه ابعاد باید رشد کند.
امینی در خصوص اقداماتی که برای رشد متوازن بازیها در کژوال کمپ دنبال شد گفت:
تیم بازیساز برای آنکه به رشد متوازن در بازی برسد باید روی دادهها کار کند تا بتواند تشخیص دهد که یک بازی از چه نظر دارای ضعف است. شناخت مشکل بدون استفاده از داده، بر پایه حدس و گمان پیش میرود و عموما این حدس و گمانها راه به جایی نخواهند برد. با شناخت داده، مشکلات آشکار و حل میشوند.
علی نادعلیزاده، مدیر استودیو تاد، بازی فودکرفت نیز یکی دیگر از افرادی است که به انتخاب کافه بازار در کنار تیم های رویداد کژوال کمپ حاضر بود و به این تیمها کمک میکرد.
نادعلیزاده در خصوص کیفیت بازیهای تولید شده در رویداد کژوال کمپ کافه بازار گفت:
کیفیت بازیها از نظرهای مختلف متفاوت بود. طی مدت ارائه خدمات منتورینگ به تیمها سعی بر این بود تا توجه تیمها را علاوه بر تجربه کاربر در هنگام بازی کردن و ساختار بازی به سمت استفاده از دادهها ببریم.
رویداد کژوال کمپ در ۱۰ بهمن خاتمه یافت ولی نتیجه این رویداد این بود که جامعه بازیسازی تشنه یادگیری است و با رویدادهای آموزشمحور چون کژوال کمپ به خوبی درگیر میشود.
حسین مزروعی مدیر مجموعه آواگیمز | امیرحسین ناطقی مدیرعامل کوییزآف کینگز بازی کوییزآفکینگز | میلاد زرین دخت مدیر استودیو گلیمگیمز بازی سفرهچی |
امید صادقوند مدیر استودیو پلاس ناین گیمز بازی فندق | حسین ابرار مدیر استودیو ارکا گیمز بازی دنده دو | طاها رسولی مربی مجموعه آواگیمز |
محمد زهتابی مدیر استودیو پاییزان بازی پسرخوانده | شروین رحیمی راد مدیر تولید و توسعه بازی مجموعه کافه بازار | شهریار ازهاریانفر نردبان اندیشه فردا |
علی نادعلیزاده استودیو تاد | محمد امینی استودیو مدریک |