نویسنده: آریا بهپور
// دوشنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۷

تحلیل‌گران از احتمال عرضه پلی استیشن 5 در سال 2019 می‌گویند

تحلیل‌گران ژاپنی از احتمال عرضه PS5 در سال ۲۰۱۹ صحبت می‌کنند؛ البته در صورتی که سازندگان با کمبود قطعات مواجه نشوند.

با گذشت حدود پنج سال از شروع نسل فعلی کنسول‌ها، گمانه‌زنی‌ها در مورد زمان آغاز نسل بعدی روز به روز بیشتر می‌شود و اخبار و شایعات مختلفی هم در مورد جانشین پلی استیشن 4 وجود دارد؛ از جمله برداشت اشتباهی که مدتی پیش از سخنان مسئولین سونی در مورد عدم عرضه پلی استیشن 5 تا سه سال بعد شده بود.

یکی از آخرین تحلیل‌ها در مورد زمان عرضه PS5 از طرف هیدکی یاسودا بوده که جزو کارشناسان موسسه ژاپنی معتبری به نام انستیتوی تحقیقاتی Ace Economic واقع در اوساکا است. او عقیده دارد این کنسول خیلی زودتر از این‌ها به دست طرفدارانش خواهد رسید. یاسودا و همکارانش در Ace Economic زمان عرضه احتمالی کنسول نسل جدید سونی را انتهای سال ۲۰۱۹ می‌دانند؛ البته اگر مشکلی از نظر تأمین قطعات و سخت‌افزار به وجود نیاید. این روزها نگرانی‌هایی از طرف مسئولین کمپانی‌هایی مثل «موراتا» (Murata Manufacturing) و TDK در مورد دشواری‌های تأمین نوعی از خازن‌ها تحت عنوان خازن‌های سرامیکی یکپارچه (Monolithic Ceramic Capacitor یا به اختصار MLCC) اعلام شده و این موضوع می‌تواند مشکلاتی را برای آینده سخت‌افزارها و تأمین آن‌ها به میزان مورد نیاز بازار ایجاد کند.

از طرفی تعداد ماشین‌هایی که از MLCCها به میزان بسیار زیاد استفاده می‌کنند روز به روز بیشتر می‌شود و از طرف دیگر هم نسل پنجم شبکه‌ تلفن‌های همراه (5G) باعث می‌شود تعداد تلفن‌های هوشمند بیش از قبل شود که آن‌ها هم به MLCC نیاز دارند. همین موضوع باعث شده تردیدهایی در مورد تأمین MLCCهای مورد نیاز برای کنسول‌های نسل بعد ایجاد شود که به گفته یاسودا می‌تواند باعث به تأخیر افتادن عرضه پلی‌استیشن 5 شود.

یکی دیگر از بخش‌های گزارش یاسودا به عملکرد برند پلی استیشن در ماه‌های گذشته مربوط می‌شود و Ace Economic اعتقاد دارد که موفقیت‌های پلی‌استیشن 4 فقط به خاطر بازی‌های انحصاری و First Party آن نبوده و عواملی مثل محبوبیت بالای Fortnite ساخته Epic Games هم در آن نقش دارد؛ به این شکل که افزایش روز افزون پرداخت‌های درون برنامه‌ای (Microtransactions) کار را به جایی رسانده که حتی روی سوددهی کمپانی‌های سازنده کنسول‌ها هم تأثیرگذار است.

در همین گزارش نگاهی هم به آینده بخش‌های بازی و سرویس‌های شبکه‌ای سونی شده و درآمد سالانه این کمپانی را ۲.۱۸ تریلیون ین و سود آن را ۲۵۰ میلیارد ین پیش‌بینی کرده‌اند؛ درآمدی که از عدد پیش‌بینی شده توسط خود سونی اندکی بالاتر است. این گزارش اعلام می‌کند که سونی نگرانی‌ای بابت تجارت کنسولی خود ندارد و برخلاف بحث‌هایی که پیش از این در مورد رشد سریع تلفن‌های هوشمند و سایه انداختن آن‌ها روی کنسول‌های خانگی می‌شد، این موضوع کمرنگ‌تر شده و عرضه موفقیت‌آمیز کنسول نینتندو یعنی سوییچ و حمایت شرکت‌های مختلف از آن هم تأییدی بر همین ادعا است.


منبع DualShockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده