// چهار شنبه, ۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۵

احتمال استفاده سونی از پردازنده های رایزن AMD در پلی استیشن 5

ظاهرا یکی از برنامه‌نویس‌های اصلی کمپانی سونی، با همکاری گروه Advanced Technology، در حال کار روی تکنولوژی پردازنده‌های رایزن کمپانی AMD است.

طبق جدیدترین اخبار کنسول‌های بازی، یکی از برنامه‌نویس‌های اصلی کمپانی سونی، با همکاری گروه Advanced Technology، در حال کار روی تکنولوژی پردازنده‌های رایزن کمپانی AMD هستند تا بتوانند معماری میکرو هسته ذن در راستای پشتیبانی از پک کامپایلر LLVM را بهبود بخشند. از آن‌جایی که دیگر شاهد کنسولی از خانواده پلی استیشن 4 نخواهیم بود و همچنین هیچ کدام از کنسول‌های خانواده PS4 از پردازنده رایزن پشتیبانی نمی‌کنند، مشخص است که کمپانی سونی در حال توسعه کنسول پلی استیشن 5 است.

طبق شواهد منتشر شده در سایت فونیکس، یک از برنامه‌نویسان بسیار معروف و سرشناس سونی در جریان هفته‌های گذشته، برای استفاده از LLVM تلاش‌های مختلفی داشته است. تمامی این تلاش‌ها به znver1 مربوط می‌شود که znver1، درواقع اسم رمز نسل اول پردازنده‌های رایزن کمپانی ای‌ام‌دی است. همچنین جدای از اطلاعات سایت فونیکس، اطلاعاتی در LinkedIn نیز منتشر شده است که نشان می‌دهد تمامی این موارد، در حوزه سخت‌افزار پلی استیشن انجام شده‌اند.

در حال حاضر هیچکدام از کنسول‌های فعلی بازار، از پردازنده‌های خانواده رایزن استفاده نمی‌کنند و از آن‌جایی که این پردازنده‌ها از زمان عرضه‌شان تا به امروز عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود به نمایش گذاشته‌اند، بسیار منطقی است که کمپانی مایکروسافت و سونی در پشت صحنه برای نسل‌ آینده خود به سمت این پردازنده‌ها بروند. نکته جالب دیگر این است که باتوجه به شواهد، سونی در حال کار روی نسل فعلی پردازنده‌های رایزن برای PS5 است و از آن‌جایی که احتمال می‌رود در سال ۲۰۲۰ شاهد عرضه پلی‌استیشن 5 باشیم، از آن طرف نیز زمان مناسبی است تا AMD نسل جدید رایزن را معرفی کند.

با تمام این تفاسیر، اینکه روی سخت‌افزار یک کنسول از چه پردازنده و چیپ‌هایی استفاده شود، بستگی به بازه زمانی‌ای دارد که کنسول مورد نظر می‌خواهد در آن عرضه شود. با تمام این گفته‌ها سوال اصلی اینجا است که آیا AMD همکار خوبی برای سونی است؟ مارک سرنی قبلا گفته بود کمپانی سونی همان روش سنتی در ساخت و توسعه کنسول را ترجیح می‌دهد که این مورد سبب می‌شود شاهد یک نسل کاملا جدید باشیم و در حال حاضر، هدف سونی این است که معماری پردازنده‌های X86 رایزن را با پردازنده‌های گرافیکی Radeon در یک چیپ واحد قرار بدهد. این کار از نظر اقتصادی بسیار به‌صرفه‌تر است و همچنین سادگی توسعه بالا می‌رود و یک سازگاری با سایر پلتفرم‌ها نیز به‌وجود می‌آورد.

با تمام این تفاسیر، خبر منتشر شده اولین خبری نیست که حول کنسول PS5 به‌گوش می‌رسد و تابه‌حال شایعات زیادی حول نسل بعدی و استفاده کمپانی‌ها از پردازنده‌های رایزن کمپانی AMD منتشر شده است. با این‌حال باید منتظر ماند و دید نسل بعد چه کنسول‌هایی با چه سخت‌افزارهایی را مشاهده خواهیم کرد و تا چه اندازه می‌توانند کاربران را راضی نگه دارند. در آخر نظر شما کاربران زومجی در مورد نسل بعد کنسول‌های بازی چیست؟ آیا مایکروسافت و سونی به سراغ نسل جدید یا فعلی پردازنده‌های رایزن خواهند رفت؟

این خبر در حالی است که چندی پیش، جان کودرا، مدیر بخش سرگرمی و تفریحات سونی، اعلام کرده بود که پلی استیشن 4 به انتهای چرخه حیات خود نزدیک شده است و گفته بود:

این بدین معنی نیست که سونی به این زودی‌ها دست از حمایت کردن از پلی‌استیشن 4 برمی‌دارد؛ بلکه به معنای آن است که تعداد بسیار زیادی از کنسول‌ها به فروش رفته است و از الان به بعد، به جای اینکه روی فروش کنسول‌های‌مان متمرکز باشیم، روی درگیر کردن کاربران تمرکز خواهیم کرد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده