خالق Gears of War از بازی های دیگر استودیو خود سخن میگوید
کلیف بلزینسکی (Cliff Bleszinski)، طراح Gears of War، به تازگی استودیو بازیسازی خود یعنی باس کی (Boss Key) را تعطیل کرده است. بسته شدن دربهای این استودیو در پی عملکرد ناموفق دو بازی آن یعنی LawBreakers و Radical Heights انجام شد؛ از آنجا که بازیهای یاد شده نتوانستند تعداد بازیکنان مورد نیاز را برای ادامه یافتن پشتیبانی به خود جذب کنند. حال در جدیدترین اخبار بازی، بلزینسکی، در حالی که قصد دارد مدت زمان کوتاهی از این صنعت فاصله بگیرد، برخی از ایدههای بازی این استودیو را با طرفدارانش به اشتراک گذاشت.
در این راستا وی چند عکس از یکی از پروژههای دیگر این استودیو با نام بازی Donuts در توییتر منتشر کرد. این بازی در واقع جانشین معنوی بازی Toobin برای هدستهای واقعیت مجازی است؛ اثری که در سبک مسابقهای و آرکید در دست توسعه بود که در آن بازیکنان باید با استفاده از حیوانات مسابقه میدادند. به نقل از وی این بازی در واقع Mario Kart با حیوانات روی آب برای پلتفرم واقعیت مجازی بود. وی افزود:
شما میتوانستید با نوشیدن مایع زنجبیل، نوار سلامتی خود را پر کنید یا در آن سو با کوبیدن بطریها روی سر کاراکترتان یا تکان دادن آنها به قابلیتهای جدیدی برای حمله دست پیدا کنید. همچنین با دست زدن میتوانستید پرش کنید و در آن سو با روشن کردن شمعها لولهها را بترکانید.
بلزینسکی در ادامه گفت که وی این را تصور میکرد که کاربران با نشستن در لولههای واقعی و با استفاده از هدست واقعیت مجازی به تجربه بازی Donuts بپردازند.
یکی دیگر از پروژههایی که در استودیو باس کی در حال توسعه بود با نام DragonFlies شناخته میشد. در این بازی کاربران در جایگاه نینجا یا یک سامورایی قرار میگرفتند و در حالی که با اژدها پرواز میکردند در آن سو به نبرد با زامبیها میرفتند. در واقع این بازی قرار بود یک تجربه PvE (کاربر در مقابل محیط) را برای کاربران به ارمغان بیاورد که وقایع آن در دنیایی از جزیرههای معلق در هوا اتفاق میافتاد. کشتیهای هوایی نیز در این بازی قرار داشت که اژدهایان شما در آن جای میگرفتند.
همچنین در این بازی شما میتوانستید با استفاده از سلاحهای سرد و گرم به نبرد با دشمنان بروید و حتی میتوانستید اژدهای خود را شخصیسازی کنید. بلزینسکی گفت:
در واقع کارهایی که در Halo با وسیله نقلیه خود میکردید اینجا میتوانستید آنها را با اژدهای خود انجام دهید.
بلزینسکی گفت که آنها در این راستا با پرهیز از «اشتباهات» بازیهایی همچون Scalebound و Lair قصد داشتند که این پروژه را توسعه دهند. وی در توییتهای دیگری گفت که این ایده را به ناشرهای بزرگی همچون مایکروسافت، سونی، EA، 2K، اکتیویژن و برادران وارنر نیز پیشنهاد داده بودند که هیچکدام آنها را تایید نکردند.
سازندگان در آن سو روی پروژهای با نام بازی DogWalkers نیز کار میکردند که در واقع قصد داشت ترکیبی از World of Tanks و Tokyo Wars شود تا در آن بازیکنان با استفاده از ماشینهای بزرگ به نبرد با یکدیگر بروند. کلمه DOG در نام این بازی نشانگر Destructive Ordance Ground بود که به معنی «مهمات تخریبکننده روی زمین» است. وی درباره این ایده گفت:
هوای دنیای تخیلی این بازی به سمی آغشته شده بود که شما باید از آن دوری میکردید؛ طوری که در صورت برخورد آن با وسیله نقلیه باید بلافاصله ماسک را به صورت میزدید و وسیله نقلیه خود را تعمیر میکردید یا اینکه با انتقال وسایل تعمیر همچون آچار به دوستانتان نیز کمک میکردید.
یکی از دلایلی که این بازیها نتوانستند توسعه خود را ادامه دهند مربوط به واکنش ناشران میشد؛ طوری که به گفته ناشران این پروژهها پتانسیل کافی در اختیار نداشتند. همچنین در آن سو وی گفت که برای توسعه هر یک از این پروژهها این استودیو نیاز به بودجهای بالغ بر ۴۰ میلیون دلار داشت که در واقع « ارزان نبود.» وی در این باره گفت:
یکی از مشکلاتی که در کل با ناشران داریم این است که آنها با روبهرو شدن با پروژههای شما واکنشهای مشابهای نشان میدهند؛ همچون «این پروژه تکراری است» یا اینکه «این پروژه خیلی منحصربهفرد است و ما بودجه کافی برای آن نداریم.» من ارادت خاصی به آنها دارم، اما به عنوان یک طراح و خالق این موضوع برای من خیلی عذابآور و آزاردهنده است.
در ادامه میتوانید به دیگر تصاویر ایدههای وی نگاهی بیندازید.
سرورهای Radical Heights، بازی بتل رویال با المانهای دهه ۸۰، در حال حاضر فعال است، اما انتظار میرود که در آیندهای نهچندان دور از دسترس خارج شود. بلزینسکی پس از تعطیل کردن استودیو خود گفت که قصد دارد مدت زمانی را به خود اختصاص دهد. وی همچنین افزود که امیدوار است که به دنیای بازیهای ویدیویی برگردد تا بتواند «یک چیز جدید را دوباره» توسعه دهد.
بلزینسکی در سال ۲۰۱۲ استودیو اپیک گیمز (Epic Games) را ترک کرد و در سال ۲۰۱۴ استودیو خود را با نام باس کی تاسیس کرد. یکی از موارد جالبی که در انجمنهای بازیهای ویدیویی رخ داد این بود که در جریان مراسم Video Game Awards در سال ۲۰۱۱ خود بلزینسکی بود که بازی Fortnite را معرفی کرد.
نظرات خود را در مورد ایدههای بلزینسکی و بسته شدن استودیو وی با زومجی در میان بگذارید.