نویسنده: محمد حیدری
// شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۹

تاثیرات بازی Fortnite روی سیاست‌های اکتیویژن از زبان مدیران این کمپانی

این‌گونه که به نظر می‌رسد موفقیت عظیم بازی Fortnite و دیگر بازی های سبک بتل‌ رویال، تاثیر بزرگی روی برخی سیاست‌های ناشر بازی Call of Duty یعنی اکتیویژن گذاشته است.

امروزه بازی Fortnite به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین بازی‌های جهان شناخته می‌شود و عظمت این موضوع در حدی است که حتی کمپانی‌های بزرگی همچون اکتیویژن را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است. در همین راستا به‌تازگی مدیران این کمپانی اعلام کرده‌اند که این بازی رایگان و محبوب و دیگر بازی‌های مشابه در سبک بتل رویال روی برخی از منافع این کمپانی (بازیکنان، درآمد و غیره) تاثیر گذاشته و بخشی از آن‌ها را طی مدتی کوتاه تصاحب کرده‌اند.

اخیرا یکی از مدیران اکتیویژن بلیزارد نیز طی پرسش و پاسخی مستقیم به این موضوع اعتراف کرده است:

ما طی مدتی کوتاه شاهد برخی تاثیر‌ها از [بازی‌های] بتل‌ رویال بوده‌ایم.

البته این ناشر به جزییات تاثیرات مذکور یا اینکه کدام یک از بازی‌های این کمپانی بیش از بقیه تحت‌تاثیر قرار گرفته‌اند اشاره‌ای نکرده است، اما همین موضوع که تیم مدیریتی یک کمپانی به چنین واقعیت و شکستی اقرار کند خود مطلبی بسیار مهم محسوب می‌شود.

همچنین بابی کوتیک (Bobby Kotick) مدیرعامل Activision Blizzard نیز اذعان کرده است که فورتنایت به محبوب‌تر شدن و گسترش صنعت بازی کمک شایان توجهی کرده است. کودی جانسون (Coddy Johnson)، رییس بخش انتشارات این کمپانی نیز تاثیرات بسیار مثبت سبک بتل رویال در بروز نوآوری درون این صنعت را ستایش کرده است و این اتفاق مثبت را عاملی در راستای تولد بازی‌های جدیدتر دانسته است. او همچنین عملکرد بسیار موفقیت‌آمیز بازی‌های بتل‌ رویال روی گوشی‌های موبایل را دلگرم‌کننده دانسته و از احتمال تاثیر این موضوع روی آینده‌ی بازی‌های موبایل این ناشر بزرگ خبر داده است.

با در نظر گرفتن همه‌ی این صحبت‌ها حرکت کمپانی‌ای همچون اکتیویژن بلیزارد به سمت ژانر بتل‌ رویال به هیچ عنوان دور از انتظار نیست. کوتیک در این‌باره افزوده است:

به هنگام مواجه شدن با نوآوری‌هایی این‌چنین جالب و تاثیرگذار، ما سریعا به بهترین راه‌های الهام‌گیری از آن‌ها پی می‌بریم. هنگام مشاهده‌ی چیز‌هایی که این‌گونه مخاطبان ما را به سمت خود جذب می‌کنند، ما به عالی‌ترین شکل ممکن از آن‌ها الهام خواهیم گرفت.

برخی بر این عقیده هستند که محبوبیت روز افزون بازی‌های رایگانی همچون فورتنایت به رکود بازار بازی‌های سنتی و ۶۰ ‌دلاری دامن خواهد زد، اما جانسون این موضوع را مردود دانسته و تاکید کرده است که بزرگی صنعت بازی راه را برای تمامی‌ مدل‌های اقتصادی عرضه‌ی بازی (اعم از رایگان یا ۶۰ دلاری) باز گذاشته است:

ما بر این عقیده هستیم که در صعنت در حال گسترش بازی، راه برای موفقیت و رشد مدل‌های مختلف کاری و اقتصادی به شکل موازی وجود دارد.

او همچنین به سیاست‌های این کمپانی در خصوص توجه یکسان به بازی‌های رایگان و پولی (چه از نظر فروش و چه از نظر محتوای اضافه‌شونده) اشاره کرده و وجود سایت‌های اشتراک‌گذاری ویدیوی رایگان و غیررایگانی همچون نتفلیکس و یوتیوب در کنار یک‌دیگر و موفقیت موازی آن‌ها را به عنوان شاهدی بر تداخل نداشتن این دو مساله ذکر کرده است:

و در نهایت ما فکر می‌کنیم که بازی‌های ۶۰ دلاری همچنان به عنوان بخشی قدرتمند از بازار در این معادله باقی خواهند ماند. مهم‌ترین مورد هنگام خلق یک محتوا اطمینان از این موضوع است که محصول نهایی از نظر ارزش در جایگاه قابل قبولی قرار دارد و می‌تواند خریدار را با رضایت تمام برای خرید به سمت خود جذب کند. این نقطه‌ی اتکا و اطمینان کمپانی اکتیویژن بلیزارد است.

یکی از بزرگ‌ترین ساخته‌های جدید اکتیویژن بلیزارد بازی Call of Duty: Black Ops 4 است که طبق پیش‌بینی‌ها در ماه مهر و برای پلتفرم‌های پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و کامپیوتر به بازار عرضه خواهد شد. شایعاتی از وجود یک حالت بتل رویال در این بازی نیز در فضای اینترنت به گوش می‌رسند که هنوز هیچ‌یک از آن‌ها توسط اکتیویژن تایید یا تکذیب نشده‌اند و باید برای روشن‌ شدن پاسخ این سوالات تا تاریخ ۲۷ اردیبهشت و رونمایی کامل از این بازی منتظر بمانیم.


منبع gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده