نویسنده: علی گودرزی
// پنجشنبه, ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۳

کتاب جدید دنیای ارباب حلقه ها امسال منتشر خواهد شد

جدیدترین کتاب از مجموعه‌ی پرطرفدار ارباب حلقه‌ها، نوشته جی آر آر تالکین، امسال از راه خواهد رسید. این اثر تحت نام The Fall of Gondolin منتشر خواهد شد.

با استناد به اخبار منتشر شده از انتشارات هوتون میفلین هارکورت (Houghton Mifflin Harcourt)، ناشر مجموعه کتاب‌های جذاب و حماسی ارباب حلقه ها (The Lord of the Rings)، جدیدترین قسمت از این سری با نام «سقوط گوندولین» (The Fall of Gondolin)، به قلم جی آر آر تالکین، امسال در ماه آگوست (مرداد-شهریور) منتشر خواهد شد.

کریستوفر تالکین که اکنون ۹۳ ساله است، مدت‌ها است که مشغول ویرایش و انتشار آثاری همچون نوشته‌های پدرش، داستان‌های سرزمین‌ میانه (Middle-earth)، بیوولف و ترجمه کتاب‌های مختلف است. خبر انتشار کتاب The Fall of Gondolin تقریبا تمام هواداران این نویسنده مشهور را شوکه کرده است؛ چون او گفته بود که کتاب Beren and Lúthien، که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، احتمالا آخرین کتاب و در واقع ویرایشی است که تالکین روی آثار پدرش انجام می‌دهد. حال متوجه می‌شویم که چرا او از واژه «احتمالا» استفاده کرده است.

گوندولین، شهر الف‌ها و نابود شدنش توسط مورگوت، لرد سیاه، «اولین داستان واقعی» از مجموعه داستان‌های سرزمین‌ میانه بود. جی آر آر تالکین این کتاب را در دوران جنگ جهانی، زمانی که در بیمارستان بود و مراحل ریکاوری بعد از جراحتش در جنگ را طی می‌کرد، نوشت. این مصدومیت برای تالکین در جریان نبرد سُم (Somme)، یکی از خونین‌ترین نبردهای تاریخ جنگ جهانی اول، پیش آمده بود.

جان گارث، نویسنده کتاب «تالکین و جنگ بزرگ»، در مصاحبه با نشریه‌ی گاردین گفت:

این کتاب درباره شخصی است که به طور ناخواسته، به یک قهرمان واقعی تبدیل می‌شود.

این کتاب، به نوعی قالب داستان‌های بعدی را که تالکین نوشت مشخص کرده است. در داستان یک لرد سیاه وجود دارد و برای اولین‌بار، با ارک‌ها و بالروگ‌ها مواجه می‌شویم. تالکین در این کتاب تقریبا برای‌مان مشخص کرده که قرار است در آینده با چه چیزهایی روبه‌رو شویم.

کتاب Fall of Gondolin مقدمه‌ای است برای اتفاقاتی که در فیلم‌ها و کتاب‌های «ارباب حلقه‌ها» رخ خواهد داد؛ اگرچه به این اتفاقات در آثاری همچون هابیت نیز اشاره شده بود. Orcrist ،Glamdring و Sting، سه شمشیری که گاندلف و بیلبو آن‌ها را در ذخایر ارک‌ها یافتند، در کتاب به عنوان سلاح‌هایی باستانی شناخته می‌شوند؛ چون از این سه شمشیر برای کشتن ارک‌ها استفاده می‌شد.

موقعیت شهر گوندولین، توسط تورگون، یکی از پادشاهان الف، در عصر اول سرزمین میانه کشف شد. (لازم به ذکر است که ماجراهای ارباب حلقه‌ها هزاران سال پس از عصر اول رخ می‌دهند. رویدادهای ارباب حلقه‌ها در پایان عصر سوم و آغاز عصر چهارم به وقوع می‌پیوندند) گوندولین شهری مخفی در میان رشته‌کوه‌هایی حلقوی بود که دسترسی به آن تنها به‌وسیله یک گذرگاه مخفی ممکن بود. تورگون به کمک اولمو، الهه آب‌ها در جهان الف‌ها، توانست وارد گوندولین شود. این شهر حدود ۴۰۰ سال قدمت داشت؛ تا اینکه مورگوت، کسی که سائورون به او خدمت می‌کرده، به‌وسیله برادرزاده تورگون، میگلین، توانست محل جغرافیایی این شهر را پیدا کند و با سپاهی از اورک‌ها، اژدهایان و بارلوگ‌ها به گوندولین حمله و نابودش کرد؛ تنها تعداد انگشت‌شماری از شهروندان توانستند از طریق گذرگاه مخفی شهر، از آن فرار کنند و جان سالم به در ببرند.

Fall of Gondolin

خارج از قصه‌های جنگ، Fall of Gondolin روایت‌گر داستان‌هایی از جنس عشق، حسادت و خیانت خواهد بود که به سبک تالکین برای مخاطبان بازگو می‌شوند. در این داستان می‌خوانیم که میگلین به ایدریل، عموزاده‌اش و به عبارتی فرزند تورگون، علاقه دارد و خود ایدریل عاشق توور، یک مرد از نژاد انسان‌ها است. مورگوت سوگند خورده که همراه با ایدریل، بر گوندولین حکومت کند؛ مورگوتی که میگلین را برای خیانت به مردمش شورانده است و ایدریل کسی است که با استفاده از توانایی پیش‌گویی خود‌، در پی ایجاد راهی مخفی برای فرار برمی‌آید. در این میان، از آنجا که توور و ایدریل پدربزرگ و مادربزرگ «الروند» به شمار می‌روند، این اتفاق مایه خوشحالی است.

به تمامی این ماجراها البته در کتاب The Silmarillion (سیلماریلیون)، نوشته تالکین که در سال ۱۹۷۷ منتشر شد، اشاره شده بود، اما قرار است در Fall of Gondolin به آن‌ها عمیق‌تر و رمان مآبانه‌تر پرداخته شود.

این خبر برای هواداران بدون شک خوشحال‌کننده است؛ چون با تایید شدن ساخت سریال ارباب حلقه‌ها و جریان داشتن داستانش در دنیای کتاب The Silmarillion، هواداران می‌توانند با خواندن کتاب Fall of Gondolin داستان این سریال را بهتر و کامل‌تر درک کنند.


منبع Polygon
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده