نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۱

بررسی بازی Fe از دید سایت‌های معتبر دنیا

Fe که یکی از بازی‌های مستقل موردانتظار امسال بود، نمره‌های نسبتا خوبی دریافت کرده که در این مطلب نگاهی به آن‌ها خواهیم داشت.

بازی‌های مستقل طی چند سال اخیر پا به پای آثار بزرگ حرکت کرده و رشد داشته‌اند و حتی برخی از آن‌ها در جذب نظر منتقدین و مخاطبین، از خیلی از بازی‌های بزرگ موفق‌تر عمل کرده‌اند. همین امر هم باعث شده تا این روز‌ها شاهد برنامه‌های ویژه‌ای از طرف شرکت‌های بزرگ برای پشتیبانی از بازی‌های مستقل باشیم و الکترونیک آرتز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ناشران بازی‌های ویدیویی، از این قاعده مستثنی نیست. این شرکت پیش از این هم با حمایت از بازی‌هایی چون Unravel پشتیبانی خود از آثار مستقل را نشان داده بود و در جریان نمایشگاه E3 2016، از یک کمپین ویژه با نام EA Originals رونمایی کرد که هدف از آن، پشتیبانی از بازی‌های مستقل است. اولین بازی‌ای که با حمایت این کمپین ساخته شده، اثری به نام Fe است. ساخت این بازی بر عهده استودیو زوئینک بوده و حال چند روزی است که Fe روی پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ و ویندوز منتشر شده است.

Fe یک بازی ماجراجویی اکشن است که در آن، گیمر کنترل روباهی با نام Fe را بر عهده می‌گیرد. داستان بازی از این قرار است که موجوداتی عجیب به دلایل ناشناخته به جنگل محل زندگی Fe حمله کرده‌اند و این مکان در آستانه نابودی است. حال وظیفه Fe است که با کمک دوستانش، جنگل و حیوانات آن را نجات دهند. قابلیت اصلی Fe، خواندن آواز است که از طریق آن، می‌توانید با دیگر موجودات یا حتی اشیا موجود در محیط بازی ارتباط برقرار کنید؛ برای مثال با آواز خواندن برای یک گل می‌توانید آن را به یک پلتفرم پرش تبدیل کرده و از طریق آن به نقاط مرتفع‌تر جنگل برسید یا با ارتباط برقرار کردن با سایر حیوانات، می‌توانید قابلیت‌های جدیدی از آن‌ها یاد بگیرید. 

Fe با اینکه نمره‌هایی در حد یک اثر عالی دریافت نکرده، اما شرایط بدی هم ندارد. در ادامه با زومجی همراه باشید تا نگاهی به بررسی بازی Fe از دید سایت‌های معتبر دنیا و نمره‌های آن داشته باشیم:

Fe

  • سازنده: استودیو Zoink
  • ناشر: الکترونیک آرتز
  • سبک: اکشن ماجراجویی
  • پلتفرم: پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان، نینتندو سوییچ و ویندوز
  • تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن (۱۶ فوریه)

Fe

گیم روولوشن: ۹۰ از ۱۰۰

Fe بازی‌ای است که شخصا مدت زیادی را با آن سرگرم خواهم بود؛ حتی با وجود این مساله که Fe در مجموع چالش خاصی پیش روی مخاطب قرار نمی‌دهد و نیمه اول آن هم به مراتب بهتر و سرگرم‌کننده‌تر از نیمه دومش است. با این حال چنین مواردی در مقایسه با ویژگی‌های مثبت بازی خیلی مهم نیستند و به همین دلیل هم تجربه این بازی را به همه پیشنهاد می‌دهم.

اتک آف فن بوی: ۸۰ از ۱۰۰

Fe مکانیسم‌های گیم‌پلی امتحان پس‌داده‌ای را با یک سری ایده‌های نو جدید به شکلی بسیار خوب ترکیب کرده و نتیجه، یک بازی سرگرم‌کننده است.

گیم‌اسپات: ۷۰ از ۱۰۰

با اینکه گیم‌پلی بازی حالتی یکنواخت دارد، اما ترکیب جلوه‌های بصری و صوتی منجر به خلق جهانی شده‌اند که همواره برای گشت و گذار در آن هیجان خواهید داشت. از طرف دیگر ارتباط برقرار کردن با دیگر حیوانات، هم حس خوشایندی به‌تان می‌دهد و هم با توجه به داستان بازی که قصد فاش کردن آن را نداریم، کمی ناراحت‌کننده است. البته بازی وقتی ناراحت‌کننده‌تر می‌شود که به ماهیت واقعی دشمنان پی ببرید. در پایان بازی، قطعا یاد خواهید گرفت که چطور با طبیعت ارتباط برقرار کنید و بازی باعث خواهد شد تا درک بهتری از جهان اطراف‌تان داشته باشید.

هاردکور گیمر: ۷۰ از ۱۰۰

استودیو سازنده بازی موفق شده تا یک تعادل خوب بین ماجراجویی، حل پازل و حتی مخفی‌کاری ایجاد و تجربه‌ای ارائه کند که بازی کردنش لذت خاص خودش را دارد. موفق شدن سازندگان در رسیدن به چنین تعادلی خود عاملی است که نباید آن را دست کم گرفت. 

گیمز رادار: ۷۰ از ۱۰۰

با وجود یک سری مشکلاتی که در بازی Fe دیده می‌شوند، حس و حال جالب بازی و ویژگی‌های جذابش باعث می‌شوند که بتوانیم بازی کردن آن را پیشنهاد کنیم. 

آی‌جی‌ان: ۶۵ از ۱۰۰

Fe یک بازی پلتفرمر نسبتا کوتاه است که تا حدودی موفق می‌شود تجربه خوشایندی ارائه کند. المان‌های پلتفرمر این بازی بد نیستند؛ با این حال یک سری از ویژگی‌ها و مکانیسم‌های مهم بازی مثل آواز خواندن یا پریدن از درختی به درخت دیگر آنطور که باید پرداخت نشده‌اند. از طرف دیگر، مخصوصا به لطف صداگذاری و موسیقی‌های خوب، بازی از بعد هنری هر از گاهی واقعا زیبا می‌شود، ولی در نقطه مقابل در برخی دقایق بازی هم لبه‌های بی‌کیفیت اجسام و مشکلات اینچنینی کاملا به چشم می‌آیند. 

گیم اینفورمر: ۵۵ از ۱۰۰

بازی Fe سعی می‌کند تا با جلوه‌های هنری منحصر‌به‌فرد، حس و حال خاص و داستان جالبش جایی برای خود در بین بازی‌های مستقل هنری دست و پا کند و با اینکه بازی قدم‌های درستی در این راستا برداشته، اما تقریبا در تمامی جنبه‌ها ضعف‌هایی دارد که مانع از رسیدن آن به جایگاهی عالی می‌شود. در نتیجه با اثری رو‌به‌رو هستیم که در بیش‌تر دقایقش معمولی و حتی گاهی خسته‌کننده است. 

در مجموع می‌توان گفت که بازی Fe موفق نشده به یکی از بهترین بازی‌های مستقل چند وقت اخیر تبدیل شود و انتظاری را که طرفداران از آن داشتند، برآورده کند. با این حال برخی جنبه‌های بازی مخصوصا ابعاد هنری آن توسط بیش‌تر منتقدین تحسین شده‌اند؛ پس اگر جزو افرادی هستید که علاقه زیادی به تجربه بازی‌های مستقل دارند، شاید از تجربه بازی Fe هم لذت ببرید. 

نمره های بازی Fe

نمره های بازی Fe


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده