نویسنده: افشین پیروزی
// سه شنبه, ۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۲

معرفی بازی رومیزی The Lord of the Rings: The Card Game

The Lord of the Rings: The Card Game یک بازی رومیزی کارتی با محوریت سری ارباب حلقه‌ها است که در این مطلب بیش‌تر با آن آشنا خواهیم شد.

تا به امروز در سری مطالب معرفی بازی رومیزی زومجی، سراغ بازی‌هایی در سبک‌های مختلف رفته‌ایم؛ بازی‌هایی که برخی از آن‌ها برگرفته از محصول دیگری نبوده و ایده اورجینالی داشتند و برخی هم مثلا از سری جنگ ستارگان الهام گرفته بودند. حال در این قسمت از این سری مطالب، سراغ یک بازی رومیزی کارتی با نام The Lord of the Rings: The Card Game رفته‌ایم که بر اساس مجموعه محبوب ارباب حلقه‌ها ساخته شده و نسخه اصلی آن، در سال ۲۰۱۱ عرضه شده است.

در واقع تا به امروز، محصولات مختلفی بر اساس کتاب‌های ارباب حلقه‌های تالکین ساخته شده‌اند و شاهد فیلم‌ها و حتی بازی‌های ویدیویی و محصولات جانبی زیادی بوده‌ایم. در همین راستا تا به امروز چند بازی رومیزی هم بر اساس این مجموعه عرضه شده که اولین آن‌ها، یک بازی با نام Lord of the Rings بود که در سال ۲۰۰۰ عرضه شد و در آن، بازیکن‌ها در نقش هابیت‌ها قرار می‌گرفتند و باید برای از بین بردن حلقه با یکدیگر همکاری می‌کردند. این بازی با استقبال خوبی رو‌به‌رو شد و حتی در سال ۲۰۰۴، جایزه بهترین استفاده از یک اثر ادبی در یک بازی را دریافت کرد. اما بازی‌ای که امروز بیش‌تر به آن خواهیم پرداخت، The Lord of the Rings: The Card Game است که محصول کمپانی Fantasy Flight Games است و در سال ۲۰۱۱ عرضه شده است.

بازی رومیزی Lord of the Rings

سازندگان بازی رومیزی The Lord of the Rings: The Card Game از ابتدای عرضه آن محتویات زیادی را در قالب بسته‌های الحاقی به صورت ماهانه به آن اضافه کرده‌اند

اگر پیش از این بازی‌های ویدیویی مثل Hearthstone را بازی کرده باشید، با ساز و کار بازی‌های کارتی آشنا هستید. The Lord of the Rings: The Card Game هم در اصل یک بازی رومیزی کارتی است که نسخه اصلی آن را هم می‌توان به شکل تک‌نفره و هم دونفره بازی کرد. البته در این بازی، بازیکنان رو‌به‌روی هم قرار نمی‌گیرند و در اصل با همکاری یکدیگر، باید برای از بین بردن سائرون و خطری که سرزمین میانه را تهدید می‌کند، تلاش کنند. البته این امکان هم برای طرفداران بازی فراهم شده تا با خرید یک نسخه دیگر از بازی، بتوانند آن را نهایتا تا سقف چهار نفر نیز تجربه کنند.

نسخه اصلی بازی The Lord of the Rings: The Card Game که قیمتی معادل ۴۰ دلار دارد، شامل ۲۲۶ کارت مختلف می‌شود. سازندگان بازی بر اساس نوع کارت‌ها، چهار چینش کارت پیش‌فرض برای بازی در نظر گرفته‌اند که می‌توانید بازی را با آن‌ها تجربه کنید. با این حال بسیاری از بازیکنان حرفه‌ای این بازی، پس از اینکه چند نوبتی آن را تجربه کرده و با مکانیزم‌ها و نحوه عملکرد کارت‌هایش آشنا شدند، سراغ چینش دلخواه خودشان می‌روند و کارت‌های‌شان را به سبک خودشان انتخاب می‌کنند. به این ترتیب که ابتدا سه قهرمان خود را از بین ۱۲ قهرمان موجود در نسخه اصلی (که برگرفته از شخصیت‌های مشهور کتاب‌های تالکین هستند) انتخاب می‌کنند و سپس هر بازیکن، ۵۰ کارت مختلف نیز برای خودش انتخاب می‌کند. کارت‌های بازی هم خود در انواع مختلفی از قبیل نیرو‌ها، تجهیزات و رویداد‌ها دسته‌بندی می‌شوند. به‌علاوه کارت‌ها دسته‌بندی دیگری هم دارند و ممکن است مثلا از نوع کارت تاکتیک یا لیدرشیپ باشند که در ادامه به اهمیت این دسته‌بندی اشاره می‌کنیم.

بازی رومیزی Lord of the Rings

حال روند بازی به این شکل است که وقتی سه قهرمان و ۵۰ کارت خودتان را انتخاب کردید، باید از بین سه سناریو مختلفی که برای نسخه اصلی بازی در نظر گرفته شده‌اند، یکی را انتخاب کنید. سناریو‌ها در اصل ماموریت‌هایی هستند که شما باید به صورت انفرادی یا همراه با دوست‌تان، سعی کنید آن‌ها را انجام دهید. همچنین یک سناریو ممکن است خود شامل چندین مرحله باشد و مثلا یکی از سناریو‌های نسخه اصلی بازی که فرار از منطقه‌ای خاص است، خود شامل سه مرحله می‌شود و باید به ترتیب آن‌ها را انجام دهید تا برنده شوید. در قسمت بالای کارت‌های سناریو، توضیحاتی داستانی در مورد آن ارائه شده و در قسمت پایین هم تنظیماتی را که باید برای آن سناریو انجام دهید، مشاهده خواهید کرد. مثلا ممکن است یک سناریو به شما بگوید که سه کارت ماموریت و یک کارت شخصیت را هم از بین دشمنان به عنوان باس انتخاب کرده و روی میز قرار دهید که برای رسیدن به پیروزی، باید ماموریت‌ها را انجام داده و باس را شکست دهید.

همچنین در کنار کارت‌های شما و کارت‌های دشمن، چند نوع آیتم دیگر هم در جعبه بازی The Lord of the Rings: The Card Game وجود دارند. یکی از این آیتم‌ها، یک سری جسم سکه‌مانند با نام منابع (Resource) هستند که در اصل نقش مانا را در بازی‌ای مثل Hearthstone ایفا می‌کنند و شما در هر نوبت خودتان، برای هر یک از قهرمان‌تان یکی از این سکه‌ها را برمی‌دارید و در تنها در صورتی قادر به استفاده از کارت‌های دیگرتان خواهید بود که به اندازه موردنیاز آن منابع داشته باشید. پیش‌تر به دسته‌بندی کارت‌ها در شاخه‌هایی مثل تاکتیک یا لیدرشیپ اشاره کردیم و این دسته‌بندی‌ها، در همین نحوه استفاده از منابع اهمیت پیدا می‌کنند. قهرمانی که شما برای خودتان انتخاب می‌کنید، در یکی از این دسته‌بندی‌ها قرار می‌گیرد که با نشانی خاص در گوشه کارت وی مشخص شده است. برای مثال فرض کنید قهرمان شما، از نوع تاکتیک باشد. حال شما در طول بازی، ممکن است به یک کارت معمولی از نوع تاکتیک برسید که نیازمند دو Resource باشد و خب شما تنها در صورتی قادر به استفاده از این کارت معمولی تاکتیک خواهید بود که قهرمان تاکتیک شما حداقل دو سکه Resource داشته باشد. در این صورت دو سکه را برداشته و در واقع استفاده می‌کنید و از مزیت کارت معمولی تاکتیک‌تان بهره می‌برید. این مساله در چینش کارت‌ها هم نقش مهمی ایفا می‌کند و باید کارتی را انتخاب کنید که حداقل یک قهرمان از نوع آن داشته باشید تا بتوانید از مزایای این کارت بهره ببرید.

بازی رومیزی Lord of the Rings

آشنا شدن با اصول و قواعد بازی در ابتدا کمی سخت است اما در عوض بازی ارزش تکرار بسیار بالایی دارد

پس از آنکه با این مکانیزم‌های بازی آشنا شدید، باید سعی کنید با استفاده درست از کارت‌هایتان و بهره بردن اصولی از منابعی که در اختیار دارید، نیرو‌های دشمن را شکست داده یا اینکه ماموریت‌هایی را که باید، انجام دهید. توضیحات مربوط به چگونگی انجام ماموریت‌ها به صورت واضح روی کارت‌ها نوشته شده ولی در کل The Lord of the Rings: The Card Game بازی‌ای است که مخصوصا در دست‌های اول، باید زمان زیادی را صرف یاد گرفتن اصول و قواعدش کنید و با تاثیرات مختلف کارت‌ها و همچنین پیش‌نیاز‌های هر ماموریت آشنا شوید و نباید انتظار بازی خیلی ساده‌ای را داشته باشید. با این حال ارزش تکرار بالای بازی به سبب امکان انتخاب چینش‌های کارت مختلف و همچنین تصادفی بودن اتفاقاتی که ممکن است در مواجهه با دشمن تجربه کنید، باعث می‌شوند که این بازی رومیزی در طولانی مدت هم سرگرم‌کننده باشد.

علاوه بر سکه‌های Resource، در داخل جعبه بازی یک وسیله دیگر هم وجود دارد که میزان خطر یا تهدید شما از جانب سائرون را تعیین می‌کند. روی این وسیله یک عدد دیده می‌شود که اگر به ۵۰ برسد، شما بازنده بازی خواهید بود چرا که با رسیدن به این عدد، سائرون ظاهر شده و شما را شکست می‌دهد. اما چگونگی تعیین این عدد به این صورت است که در گوشه بالا و سمت چپ کارت‌های قهرمان شما، یک عدد به چشم می‌خورد که در اصل نشانگر قدرت آن قهرمان است. حال شما در ابتدای بازی، باید این اعداد سه قهرمان خودتان را جمع کنید و اگر مثلا جمع اعداد ۲۶ شد، عدد روی وسیله نمایانگر میزان تهدید را روی ۲۶ قرار دهید. حال در طول بازی و زمانی که کارت‌های مربوط به دشمن را برمی‌دارید، اگر در توضیحات کارت به واژه Doomed برخورد کنید، باید این عدد را یک واحد هم اضافه کنید و در صورتی که عدد به ۵۰ برسد، بازنده خواهید بود.

بازی رومیزی Lord of the Rings

در پایان بد نیست اشاره کنیم که The Lord of the Rings: The Card Game یک بازی از نوع Living Card Games است و این بدین معنی است که سازندگان این بازی رومیزی، از زمان عرضه آن در سال ۲۰۱۱ به صورت ماهیانه بسته‌های الحاقی و توسعه‌دهنده مختلفی هم برای آن عرضه کرده‌اند که کافی است سری به سایت شرکت سازنده بازی بزنید تا متوجه شوید که تا به امروز، بسته‌های الحاقی زیادی برای این بازی عرضه شده‌اند. یکی از این نوع بسته‌های الحاقی، Adventure Pack‌ها هستند که ۶۰ کارت مختلف و ماموریتی جدید را به بازی اضافه می‌کنند. یا در نقطه‌ای دیگر بسته‌های Deluxe را داریم که علاوه بر اضافه کردن کارت و ماموریت‌ها، بازیکنان را وارد یک خط داستانی کاملا متفاوت در نقطه دیگری از سرزمین میانه می‌کنند و در نهایت بسته‌های Saga هم بر اساس وقایع سری هابیت یا ارباب حلقه‌ها هستند و سراغ اتفاقاتی می‌روند که عینا در این کتاب‌ها توصیف شده‌اند.

در کل اگر به بازی‌های رومیزی کارتی علاقه داشته باشید، The Lord of the Rings: The Card Game که در سایت معتبر بورد گیم گیک هم نمره ۷.۶ را دریافت کرده و در رتبه ۹۸ قرار دارد، یکی از محصولات مطرح در این زمینه است که می‌توان برای طولانی‌مدت آن را با دوستان یا به صورت انفرادی تجربه کرد و لذت برد. با اینکه عادت کردن به اصول و قواعد بازی کمی زمان‌بر است، اما پس از مدتی با این موارد هم آشنا خواهید شد و می‌توانید لذت زیادی از بازی ببرید. هر دست این بازی چیزی در حدود نیم تا یک و نیم ساعت (بسته به شرایط و ماموریتی که انتخاب می‌کنید) طول می‌کشد و همچنین بازی برای افرادی بالای ۱۳ سال توصیه شده است. به‌علاوه اخیرا یک نسخه دیجیتالی از این بازی هم معرفی شده که قرار است در سال ۲۰۱۸ منتشر شود.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده