نویسنده: فریده صالحی
// سه شنبه, ۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۷

واکنش منتقدان به فیلم The Greatest Showman - برترین شومن

اگر از آن دسته افراد هستید که از فیلم لالالند و آثار موزیکال خوشتان می‌آید، پس اصلا نباید از فیلم The Greatest Showman با بازی هیو جکمن چشم‌پوشی کنید.

فیلم The Greatest Showman یا برترین شومن، یکی از جدیدترین آثار بیوگرافی، درام و موزیکال کمپانی فاکس قرن بیستم (20th Century Fox) بوده که به‌دست مایکل گریسی، کارگردان و تهیه‌کننده هالیوود ساخته شده است. در فیلم برترین شومن، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون هیو جکمن در نقش فینیاس تیلور بارنوم (یک شومن جاه‌طلب که در آینده موسس یک شرکت می‌شود)، رابین الیس در نقش جوانی‌های فینیاس تیلور بارنوم، زیو زایفمن صداپیشه خوانندگی جوانی‌های فینیاس تیلور بارنوم، زک افران در نقش فیلیپ کارلایل (یک نمایشنامه‌نویس که در آینده همکار بارنوم می‌شود)، میشل ویلیامز در نقش چریتی بارنوم، اسکایلر دان در نقش جوانی‌های چریتی بارنوم، ربکا فرگوسن در نقش جنی لیند، لورن آلرد صداپیشه خوانندگی جنی لیند، زندیا در نقش آن ویلر، پاول اسپارکس در نقش جیمز گوردن بنت و یحیی عبدل متین در نقش دبلیو. دی. ویلر (آکروبات و برادر آن ویلر) و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم برترین شومن در تاریخ ۸ دسامبر (۱۷ آذر ۱۳۹۶) سال جاری در کشتی تفریحی و اقیانوس‌پیما آرام‌اس کوئین مری ۲ (RMS Queen Mary 2 یا به اختصار QM2) رونمایی شد و تا به امروز امتیاز ۴۸ را از بین ۴۳ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. همچنین لازم به ذکر است که این اثر تا به همین لحظه توانسته در مراسم اهدای جایزه گلدن گلوب در سه بخش بهترین فیلم موزیکال یا کمدی، بهترین بازیگر مرد فیلم موزیکال یا کمدی (هیو جکمن) و همچنین بهترین ترانه (موسیقی This Is Me یا این من هستم) نامزد دریافت جایزه این مراسم شود. همچنین علاوه بر گلدن گلوب، این فیلم توانسته در مراسم جایزه انجمن منتقدان پخش‌کننده فیلم (Critics' Choice Movie Awards) در بخش بهترین موسیقی (برای موسیقی «این من هستم») نامزد دریافت جایزه این مراسم هم بشود. با توجه به این امتیاز، می‌توان The Greatest Showman را فیلم نسبتا متوسطی دانست که برخی بینندگان را راضی و برخی بینندگان را ناراضی راهی خانه کرده است. همچنین لازم به ذکر است که فیلم The Greatest Showman برای اکران در ایالات متحده در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۱۷ (۲۹ آذر ۱۳۹۶) برنامه‌ریزی شده بود.

فیلم بزرگترین شومن یا برترین شومن توسط کارگردان تازه‌کار و پر شور و شوق یعنی مایکل گریسی کارگردانی شده است. موسیقی‌های این اثر هم توسط برندگان جایزه اسکار یعنی بنج پاسک و جاستین پاک که فیلم فوق‌العاده محبوب La La Land (لالا لند) را هم در رزومه کاری خود دارند ساخته شده است. هیو جکمن علاوه بر ایفای نقش اصلی این اثر هنری و نمایشی، در نقش تهیه‌کننده فیلم هم در کنار لارنس مارک و کمپانی چرنین اینترتینمنت حضور داشته است. کار نوشتن فیلمنامه فیلم بزرگ‌ترین شومن بر عهده نویسندگان بنامی مانند جنز بیکز نویسنده فیلم Rio 2 (ریو 2)، مایکل آرندت که سابقه نوشتن فیلمنامه انیمیشن Toy Story 3 (داستان اسباب بازی 3) و فیلم Star Wars: The Force Awakens (جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد) را در کارنامه خود دارد و همچنین بیل کاندن که نویسنده فیلم Dreamgirls (دختران رویایی) و فیلم Beauty and the Beast (دیو و دلبر) بود، بوده است.

از آنجا که چندی است که از رونمایی فیلم The Greatest Showman در کشتی تفریحی آرام‌اس کوئین مری ۲ برای منتقدان مطرح سینمایی و همچنین اکران عمومی و رسمی آن می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم برترین شومن از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی‌ داستان این فیلم را که توسط کمپانی عرضه‌کننده 20th Century Fox منتشر شده هم بخوانید:

داستان فیلم The Greatest Showman از تخیل خود فینیاس تیلور بارنوم الهام گرفته شده و می‌توان گفت که اولین و بهترین فیلم موزیکالی است که تولد صنعت نمایش و این هنر نمایشی زیبا را جشن می‌گیرد. همچنین فیلم The Greatest Showman رویای فردی را به تصویر می‌کشد که تقریبا از هیچ و صفر شروع کرد و تصمیم داشت که نمایش مبهوت و هیپنوتیزم‌کننده‌ای را به راه بیاندازد که شور و احساس آن به کل دنیا منتقل شود.

The Greatest Showman

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از منتقدان بیندازیم:

استیو پرسال | تمپا بی تایمز

۱۰۰ از ۱۰۰

فیلم The Greatest Showman یک اثر تماما با حس خوب و دوست‌داشتنی است که تقریبا همه تعطیلات فصلی به یک چنین اثر زیبایی نیاز دارند. فینیاس تیلور بارنوم فرد خیلی معروفی بود و جملات زیبا و درستی هم می‌گفت. او به این موضوع اشاره کرد که تقریبا هر دقیقه یک طرفدار خیلی افراطی و پر و پا قرص متولد می‌شود و کاملا هم حق با او بود. به مدت ۱۰۵ دقیقه من همان طرفدار افراطی برای این اثر محسوب می‌شدم و واقعا آن را دوست داشتم. ممکن است این اثر «بزرگ‌ترین نمایش روی زمین» نباشد، اما فاصله خیلی کمی با بزرگ‌ترین شدن دارد.

اوون گلایبرمن | ورایتی

۹۰ از ۱۰۰

کارگردان فیلم The Greatest Showman یعنی مایکل گریسی یک فیلمساز و سازنده آثار تبلیغاتی تازه‌کار استرالیایی است که تا به امروز اثر خاص و ویژه‌ای را کار نکرده است. مهم‌تر از همه این است که او در پروژه‌های خود با چنان صداقت و خلوصی کار می‌کند که اصلا نمی‌توان آن را تقلبی دانست. فیلم بزرگ‌ترین شومن یک اثر ترکیبی است. این فیلم از آن دسته آثاری است که تمامی بخش‌ها و قسمت‌های آن به یک نقطه ختم می‌شوند. نکته ناراحت‌کننده‌ای که درباره این اثر وجود دارد این است که مدت زمان یک ساعت و ۴۵ دقیقه‌ای که به آن اختصاص داده شده درست مثل برق و باد می‌گذرد. همچنین ارتباط عجیبی که بین فینیاس تیلور بارنوم و حس و حال مردم امروزی وجود دارد واقعا جالب توجه است.

شیلا اومالی | RogerEbert.com

۸۸ از ۱۰۰

فیلم The Greatest Showman توسط یک هنرمند تازه‌کار و پر شور و شوق استرالیایی یعنی مایکل گریسی کارگردانی و ساخته شده است که توانسته با جدیدترین اثر خود، سرگرمی خالص و بسیار زیبایی را روی پرده نقره‌ای سینماها به مخاطب نشان دهد. او در جدیدترین اثر خود ۱۱ موسیقی زیبا و فوق‌العاده به‌یادماندنی را که توسط برندگان مراسم اهدای جایزه اسکار و همچنین برندگان جایزه تونی یعنی بنج پاسک و جاستین پاک ساخته و تنظیم شده به کار برده است. 

ویلیام بیبیانی | آی جی ان

۷۹ از ۱۰۰

می‌توان گفت که فیلم بزرگ‌ترین شومن به‌شدت سرگرم‌کننده است؛ حتی زمان‌هایی که به‌شدت خلاف این موضوع به نظر برسد، که در بیشتر اوقات تقریبا همین اتفاق رخ می‌دهد. اما زمانی که در حال تماشای فیلم هستی متوجه می‌شوی که در آن همه از کاری که می‌کنند و حتی از خودشان به‌شدت راضی هستند و لذت می‌برند؛ پس شاید بهترین کار این باشد که تو هم همانند آنها از تماشای این اثر لذت ببری.

کالوین ویلسون | سینت لوئیس پست دیسپچ

۷۵ از ۱۰۰

زمانی که در حال تماشای فیلم The Greatest Showman هستی متوجه می‌شوی که به‌شدت اثری دوست‌داشتنی و لذت‌بخش است، اما متاسفانه از آن دسته کارهایی نیست که تا مدت طولانی‌ای در ذهن بیننده باقی بماند.

بیل گودی کونتز | آریزونا ریپابلیک

۶۰ از ۱۰۰

فیلم The Greatest Showman اثر نسبتا خوبی است و موسیقی‌های زیبا و خوبی هم دارد که شما به‌راحتی می‌توانید با آنها برقصید (یا هیو جکمن، زک افران یا حتی بقیه هنرمندان هم می‌توانند). همچنین فینیاس تیلور بارنوم هم اگر می‌توانست فیلم بیوگرافی خود را تماشا کند حتما عاشق آن می‌شد.

پیتر بردشاو | گاردین

۶۰ از ۱۰۰

فیلم The Greatest Showman اثری نیست که بخواهد قالب‌ها و الگوها را بشکند یا قصد داشته باشد محدوده‌ای فراتر از حد و مرزهای مشخص‌شده را امتحان کند. همان جذابیت و طلسم واقعی‌ای که خود هیو جکمن دارد برای کل فیلم کافی است و باعث می‌شود شما به خاطر همان هم کل اثر را تماشا کنید.

The Greatest Showman

رکس رید | نیویورک آبزرور

۵۰ از ۱۰۰

بعد از گذشت تقریبا ۸ سال که از معرفی پروژه و آغاز کار آن می‌گذرد، ما توقع اثر بهتری داشتیم، اما در نهایت فیلمی خسته‌کننده، بی‌معنی، ناامید کننده و بدون هیچ چیز چشم‌گیری نصیب ما شد. هیو جکمن طبق معمول در این فیلم هم همه کارهایی را که به او سپرده شده است درست انجام می‌دهد. در این میان، مشکل فیلم است که کل راه را اشتباه پیموده و کارهای غلط را انجام داده است.

سم آدامز | اسلیت

۵۰ از ۱۰۰

در فیلم The Greatest Showman یک حیله و فریب خیلی ظریف به کار رفته است. در هر صورت اثری زیبا محسوب می‌شود، اما فقط تا زمانی زیبا است که شما قصد نداشته باشید فیلم را بیش از حد ریزبینانه مورد بررسی قرار دهید و به اصطلاح مو را از ماست بکشید.

تای بر | بوستون گلوب

۵۰ از ۱۰۰

می‌توان گفت که هیچ مشکل خاص و بزرگی در رابطه با فیلم The Greatest Showman وجود ندارد؛ به جز اینکه برای برخی از ما بینندگان و مخاطبان، مدت زمان ۱۰۵ دقیقه‌ای اثر همانند این بود که داریم این زمان را در جهنم می‌گذرانیم.

رابی کالین | تلگراف

۴۰ از ۱۰۰

زمان تماشای فیلم بزرگ‌ترین شومن تنها حس تعجبی که کم کم در من به وجود آمد، این بود: اگر ما مجبوریم برای دیدن فیلم‌های موزیکال زمان خیلی زیادی را صبر کنیم، چه کسی روی زمین وجود دارد که فکر کند صبر کردن برای این فیلم ایده خوبی است و حتی تصور کرده این اثر ارزش صبر کردن را دارد؟

جیسون زینومن | نیویورک تایمز

۴۰ از ۱۰۰

از نظر سرگرمی، فیلم The Greatest Showman فیلم زیبا و سرگرم‌کننده‌ای است و در طی مسیر همین ویژگی‌های خود را حفظ می‌کند، اما اگر قرار است شما یک اثر سرگرم‌کننده و خانواده‌دوست بسازید، حداقل باید سعی کنید که بخش سرگرمی آن را به‌درستی تولید کنید.

برایان تروییت | یو اس ای تودی

۳۸ از ۱۰۰

موسیقی‌های متن اثر بیوگرافی و موزیکال فینیاس تیلور بارنوم یعنی فیلم The Greatest Showman خیلی زیبا، شگفت‌انگیز و به طرز عجیبی به‌یادماندنی است؛ به طوری که حتی بعد از پخش تیتراژ پایانی فیلم هم شما آن را با خود زمزه خواهید کرد. نظرم را درباره خود فیلم می‌خواهید؟ بهتر است بگویم نظر خوبی ندارم.

جان سملی | گلوب اند میل (تورنتو)

۰ از ۱۰۰

فیلم The Greatest Showman یک اثر تهی و بی‌هدف، بسیار احمقانه، خسته‌کننده، مسخره و کاملا فراموش‌شدنی است. سازندگان این اثر خیلی قصد داشتند یک کار شبیه به فیلم Moulin Rouge (مولن روژ!) تولید و اکران کنند؛ در صورتی که فقط یک نسخه بی‌کیفیت و با امتیاز پایین از آن ساختند که تمرکز اصلی آن روی شخصیت دیگری به نام فینیاس تیلور بارنوم بود. 

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم The Greatest Showman نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای نسبتا ضعیف و متوسط بدانیم. به علاوه به نظر می‌رسد که با فیلم سرگرم‌کننده‌ای رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد بخش زیادی از طرفداران فیلم‌های سینمایی و بینندگان این اثر از آن ناراضی خواهند بود؛ مخصوصا که اکثر منتقدین، به جز بازیگر اصلی یعنی هیو جکمن و همچنین موسیقی‌های متن فوق‌العاده زیبای آن، از بقیه موارد ناراضی بوده‌اند.


The Greatest Showman Meta Score


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده