کرایتک به دنبال شکایت از سازندگان بازی Star Citizen است
کمپانی Crytek، ناشر و سازندهی آلمانی در حال شکایت از سازندگان بازی بلند پروازانهی Star Citizen است. علت این شکایت نقض قرار داد مابین این دو کمپانی و رعایت نکردن قوانینی کپیرایت بیان شده. به گفتهی کرایتک، کمپانی Cloud Imperium Games به قول و قرارهایی که برای استفاده از موتور گرافیکی CryEngine به کرایتک داده بود عمل نکرده است و آنها به دنبال شکایت از این سازنده هستند.
بر اساس شکایتی که در تاریخ دوازدهم دسامبر (بیست و یکم آذر) ثبت شده و توسط PC Gamer گزارش میشود، کمپانی کرایتک قبول کرده تا با هزینهای کمتر از استاندارد بازار، به Cloud Imperium اجازه دهد تا از موتور گرافیکی کرای انجین استفاده کند و آنها نیز در عوض باید به شکلی برجسته لوگوی کرای انجین را در بازیشان به کار ببرند. با توجه به متن این دعوی قضایی، کرایتک به کار بردن لوگوی کرای انجین را جزئی بسیار حیاتی از قرارداد بسته شده میان دو شرکت میداند؛ اما موسس Cloud Imperium یعنی کریس رابرتز به صورت علنی سعی دارد تا مشارکت کرایتک در بازی Star Citizen را در دید عموم کوچک نشان دهد.
طبق گزارشات همهی این اتفاقات زمانی آغاز شد که کلاود ایمپریوم موتور گرافیکی بازی را از کرای انجین به Amazon's Lumberyard تغییر داد. در متن شکایتنامه همچنین ذکر شده که سازندگان موظف بودند از همهی تغییراتی که به منظور رفع باگها و بهینهسازی در کدهای منبع کرایانجین انجام میدهند، لیستی را به کرایتک تحویل دهند. در نوامبر سال ۲۰۱۵، کرایتک بیان کرد که کلاود ایمپریوم باید لیستی کامل از این موارد را به آنها تحویل دهد اما کلایود ایمپریوم برای فراهم کردن آن تلاش چندانی نکرده است.
یکی از دیگر موارد مطرح شده در شکایتنامه مسئلهی استفادهی کلاود ایمپریوم از کرای انجین در Squadron 42 یعنی همان بخش تکنفرهی بازی Star Citizen است. طبق اظهارات کرایتک، قرارداد این شرکت با کلاود ایمپریوم فقط و فقط برای استفادهی آنها برای یک بازی یعنی Star Citizen بوده. نه برای بازی دیگری به نام Squadron 42. به گفتهی کرایتک این یک بازی جداست و به صورت مستقل از Star Citizen عرضه خواهد شد. از نظر کرایتک کلاود ایمپریوم نه تنها بر خلاف قانون کپیراست عمل کرده، بلکه اقدامات آنها «از روی عمد، عاری از مسئولیتپذیر یا با بیتوجهی شدید به حق و حقوق مدنی کرایتک به عنوان مالک» انجام شده.
در این شکایتنامه کرایتک به دنبال این است که قرامت خسارات مستقیم وارده را دریافت کند. قرامتی با رقم حدودا هفتاد و پنج هزار دلار ایالات متحده. آنها همچنین بر دریافت «خسارات غیر مستقیم، خسارات پیوسته (شامل منافع و مزایای از دست رفته)، خسارات ویژه، هزینههای متحمل شده، دستمزدهای پرداختی و هزینههایی از نقض قرارداد و عدم رعایت کپیرایت توسط آنها حاصل شده است» نیز اصرار دارند. جدای از این موارد، کرایتک خوستار وضع دستوری دائمی است که کلاود ایمپریوم را به طور کلی از استفاده از محصولاتی که تحت نام کرایتک کپیرایت شدهاند باز دارد. به طور کلی کرایتک خوستار بخشی از سود کلاود ایمپریوم است تا با این کار تخطی آنها از قوانین جبران شود. علاوه بر آن کرایتک اصرار دارد تا هزینههایی که برای بازداشتن خاطی از تکرار مجدد خطای خود متحمل شده نیز در دادگاهی مشخص شود.
کلاود ایمپریوم در بیانیهای خطاب به PC Gamer با ناسزاوار خواندن این شکایتنامه، گفت که آماده است تا محکم در مواضع خود بایستد و یک نبرد را آغاز کند. یکی از دیگر اصلهای این شکایتنامه به اوضاع بد مالی کرایتک در سال ۲۰۱۵ اشاره دارد. زمانی که آنها شدیدا با مشکلات مالی دست و پنجه نرم کرده و ناچار شدند برای خروج از این وضعیت بخشی از مالکیت حقوقی موتور CryEngine 3 را با آمازون شریک شوند. این قرارداد هفتاد میلیون دلاری توانست کرایتک را تا حد زیادی از شرایط بدش خارج کند.
بازی Star Citizen تا این لحظه موفقترین پروژهی تاریخ است که هزینهی ساخت آن توسط مردم تامین شده. طبق آخرین شمارش کلاود ایمپریوم بودجهای که این بازی جمعاوری کرده بیش از ۱۷۳ میلیون دلار است. روند توسعهی Star Citizen همچنان ادامه دارد و هنوز تاریخ انتشار دقیقی برای آن ذکر نشده.