نویسنده: افشین پیروزی
// جمعه, ۲۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۲۹

بررسی بازی Okami HD از دید سایت‌های معتبر دنیا

نمره‌های بازی Okami HD نشان می‌دهند که این بازی هنوز هم بعد از گذشت ۱۱ سال از انتشار نسخه اصلی، لذت‌بخش است.

هیدکی کامیا یکی از بهترین و محبوب‌ترین بازی‌سازان ژاپنی است؛ به هر حال وقتی به کارنامه کاری وی نگاه می‌کنیم، بازی‌هایی مثل Resident Evil ،Devil May Cry و Bayonetta را می‌بینیم. این بازی‌ساز مطرح، در سال ۲۰۰۶ اما بازی‌ای با نام Okami ساخت که می‌توان آن را تجربه‌ای متفاوت در بین ساخته‌های او دانست. این بازی در سال ۲۰۰۶، همان سالی که کنسول پلی‌استیشن 3 عرضه شد، برای پلی‌استیشن 2 منتشر شد و در ابتدا خیلی هم از حیث فروش شرایط خوبی را پشت سر نگذاشت.

با این حال Okami استقبال عالی منتقدین را در آن زمان در پی داشت و خیلی‌ها مخصوصا سبک هنری خاص آن را تحسین کردند و آن را یکی از زیبا‌ترین بازی‌هایی دانستند که تا به امروز منتشر شده است. تعریف و تمجید‌ها از این بازی به حدی بود که سایت IGN در آن سال Okami را به‌عنوان بهترین بازی سال خود معرفی کرد. این بازی توسط استودیو کلاور ساخته شده و توسط کپکام منتشر شده بود. با این حال مدتی پس از انتشار بازی، این استودیو رسما تعطیل شد و مثلا توسعه نسخه Wii بازی به استودیو Ready at Dawn واگذار شد. این بازی همچنین یک دنباله با نام Ōkamiden هم دارد که در سال ۲۰۱۰ به صورت انحصاری برای نینتندو DS منتشر شد.

تا به امروز نسخه‌های متعددی از بازی Okami منتشر شده است؛ برای مثال یک نسخه HD از این بازی در سال ۲۰۱۲ برای پلی‌استیشن 3 منتشر شد و حال چند روزی است که یک نسخه HD جدید از این بازی برای پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و پی سی منتشر شده است. این نسخه از بازی از مواردی مثل رزولوشن 4K پشتیبانی می‌کند و نرخ فریم آن هم روی ۳۰ قفل شده است. از طرف دیگر امکان انتخاب بین حالت‌های واید اسکرین و نسبت 4:3 نسخه اصلی بازی نیز وجود دارد. راستی داستان بازی Okami هم در مورد آماتراسو است که به یک گرگ سفید تبدیل شده و قصد نجات ژاپن را دارد.

حال به مناسبت انتشار Okami HD، سایت‌های معتبر نقد و بررسی دنیا آن را بررسی کرده‌اند و در ادامه مروری بر بررسی بازی Okami HD از دید سایت‌ها و نمره‌های آن خواهیم داشت:

Okami HD

  • سازنده: HexaDrive
  • ناشر: کپکام
  • پلتفرم: ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 4 و پی‌سی
  • تاریخ انتشار: ۲۱ آذر

بازی Okami

دوال شاکرز: ۱۰۰ از ۱۰۰

Okami HD بازی‌ای است که هرچقدر هم که آن را پیشنهاد کنم، باز هم قادر نخواهم بود ارزش واقعی بازی را به‌تان توضیح بدهم. راستش را بخواهید قیمت ۲۰ دلاری برای این بازی واقعا کم است و در این قیمت، بازی شبیه به یک هدیه واقعا با‌ارزش است.

آی‌جی‌ان: ۹۴ از ۱۰۰

Okami بدون شک یکی از بهترین بازی‌هایی است که در دهه گذشته در ژاپن منتشر شده است و حال Okami HD بهترین راه موجود برای تجربه این ماجراجویی فوق‌العاده است. این بازی همچنین در زمانی عالی هم منتشر شده است؛ زمانی که توسعه‌دهندگان ژاپنی مشغول ساخت بازی‌هایی هستند که بتوانند در غرب هم موفق شوند و Okami HD بازی‌ای است که کاملا حس و حال ژاپنی دارد، اما برای همه لذت‌بخش است.

پوش اسکوئر: ۹۰ از ۱۰۰

تجربه بازی Okami واقعا لذت‌بخش است و این اثر هم یک ماجراجویی عالی به شمار می‌رود و هم اینکه چون شما در آن به موارد مختلفی مثل طبیعت، انسان‌ها و دیگر اشیا جان می‌بخشید، بازی کردن بازی حال‌تان را هم خوب می‌کند. Okami از آن دست بازی‌های کلاسیکی است که همه باید آن را تجربه کنند. پس اگر در گذشته شانس بازی کردن این بازی را نداشته‌اید، نسخه HD بهترین راه برای تجربه آن است و پیشنهاد می‌کنم که این بار، بازی را از دست ندهید.

هاردکور گیمر: ۹۰ از ۱۰۰

Okami HD یکی از بهترین بازی‌های PS2 بود؛ بازی‌ای که گیم‌پلی عالی را با گرافیکی هنری که چند سطح از بازی‌های هم نسلش فراتر بود، ترکیب کرده بود. حال نسخه جدید بازی هم تمامی آن ویژگی‌های مثبت را حفظ کرده است. با اینکه شاید اوایل بازی کمی جالب نباشد، اما به مرور زمان آنقدر ویژگی‌های جدید و جذابی در بازی معرفی می‌شود که بتواند شما را تا انتهای بازی جذب کند. همچنین به مرور زمان قابلیت‌های جدیدی به دست می‌آورید که هم در حل پازل‌ها و هم از بین بردن دشمنان مفید خواهند بود. در کل، Okami HD یک نسخه تقریبا بی‌نقص از یک بازی عالی است و هنوز هم زیبایی‌های آن نسخه را به بهترین شکل منتقل می‌کند.

پی‌سی گیمر: ۸۶ از ۱۰۰

با اینکه بازی هر از گاهی مشکلاتی دارد، اما Okami HD هنوز هم یک بازی بی‌نهایت زیبا و فراموش‌نشدنی است و لذت نسخه اصلی را ارائه می‌کند.

اتک آف فن بوی: ۸۰ از ۱۰۰

برخی بازی‌ها هستند که می‌توان آن‌ها را یک اثر هنری واقعی یا حتی شاهکار هنری دانست و بازی Okami هم یکی از همین گروه بازی‌ها است. حال Okami HD هم بهترین نسخه‌ای است که تا به امروز از این بازی واقعا زیبا منتشر شده است.

در نهایت می‌توان گفت که اکثر منتقدین بازی Okami HD را تحسین کرده و تجربه آن را پیشنهاد کرده‌اند. پس اگر شما هم در گذشته شانس بازی کردن Okami را نداشته‌اید، بهتر است نسخه فعلی را از دست ندهید و از یکی از زیبا‌ترین بازی‌های ویدیویی لذت ببرید.

نمره های بازی Okami HD

نمره های بازی Okami HD


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده