نویسنده: نادر امرایی
// سه شنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۵۹

معرفی بازی رومیزی Risk - ریسک

Risk بدون شک یکی از شناخته‌شده‌ترین بازی‌های رومیزی است که در این مطلب به معرفی آن می‌پردازیم.

در سال ۱۹۵۷، آلبرت لاموریس، یک بازی با نام «فتح دنیا» در فرانسه طراحی و تولید کرد. مدتی بعد، امتیاز این بازی توسط کمپانی برادران پارکر خریداری شد و در سال ۱۹۵۹ و پس از پاره‌ای از تغییرات در قوانین، با نام ریسک: بازی قاره‌ای و سپس با نام ریسک: بازی فرمانروای دنیا عرضه شد. تقریبا ۲۰ سال پس از عرضه نسخه اصلی بازی و در سال ۱۹۸۶، نسخه جدیدی از بازی با نام قلعه ریسک طراحی و تولید شد که در آن، نقشه بازی به یک نقشه قرن ۱۸ اروپا تبدیل شد و مناطق بازی، به قلعه‌های مختلف تبدیل شدند. این نسخه از بازی،‌ با شکست بسیار بدی مواجه شد. پانزده سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۳،‌ نوآوری دیگری برای نسخه اصلی بازی انجام شد و قوانین «ماموریت‌های مخفی» که پیش از این در نسخه اروپایی بازی وجود داشت، به بازی وارد شد. در سال ۱۹۹۹، به مناسبت ۲۰۰ سالگی دوران ناپلئون، نسخه‌ای محدود از بازی با نام Risk: Edition Napoleon در فرانسه عرضه شد و در سال ۲۰۰۱ یک نسخه جدیدی از بازی با نام Risk:2210 AD توسط هزبرو منتشر شد. این نسخه از بازی، فضایی آینده‌نگرانه داشت و چندین بسته الحاقی رسمی و غیر رسمی برای آن عرضه شد. در سال‌های آتی، نسخه‌های مختلفی از بازی مانند نسخه Lord of the Rings، Star Wars و Transformers عرضه شدند و حتی در سال ۲۰۱۳، شِش نسخه مختلف از بازی عرضه شد. در سال ۲۰۰۵، نسخه بسیار محدودی مختص فروشگاه زنجیره‌ای تارگت از بازی عرضه شد که تمام شکل و شمایل آن، شبیه به نسخه اولیه بازی بود.

بازی ریسک / Risk Board Game

نسخه متال گیر بازی ریسک

نسخه متال گیر بازی ریسک

قوانین بالا، قوانین کلی بازی ریسک محسوب می‌شدند اما برخی از نسخه‌های خاص بازی، با اینکه مفهموم و قوانین کلی بازی اصلی را حفظ کرده بودند، تعدادی قوانین خاص داشتند. به طور مثال، برخی از این نسخه‌ها، از قوانین خاصی برای تخصیص دادن مناطق اولیه پیروی می‌کردند. در نسخه اروپایی بازی که هر کدام از بازیکنان تعدادی ماموریت مخفی داشتند، بازی زمانی تمام می‌شد که یکی از بازیکنان تمام ماموریت‌های مخفی خود را به اتمام برساند. نسخه ایتالیایی بازی نیز از یک تاس مخصوص استفاده می‌کرد. در برخی از نسخه‌های بازی نیز، بازیکنان هر کدام یک پایتخت داشتند و بازیکنی که تمام پایتخت‌ها را تصرف می‌کرد، به عنوان برنده انتخاب می‌شد.

بازی ریسک، از زمان عرضه‌اش تا به‌حال، الهام بخش بازی‌های بسیاری بوده است. به طور مثال، بازی‌های Global Domination و Lux دو تا از معروف‌ترین بازی‌هایی هستند که به طور کامل از روی بازی ریسک ساخته شده‌اند. این بازی‌ها به نسخه‌های مشابه ریسک معروف هستند و برای اینکه درگیر دعوی حقوقی نشوند، از نام ریسک در نام بازی‌شان استفاده نکرده‌اند. بسیاری از این بازی‌های مشابه، به صورت دیجیتالی به‌خصوص برای تبلت‌ها نیز عرضه شده‌اند. بازی Nintendo Wars، با اینکه از لحاظ پایه‌ای شبیه به بازی ریسک است، اما بسیار پیچیده‌تر شده است.

نسخه دنیای سینمایی مارول بازی ریسک

نسخه دنیای سینمایی مارول بازی ریسک

تا به‌حال نسخه‌های دیجیتالی بسیاری از این بازی برای پلتفرم‌های مختلف عرضه شده است. در سال ۱۹۸۸، نسخه‌ای از بازی برای کنسول کومودور ۶۴ و در سال ۱۹۸۹ برای رایانه‌های شخصی مکینتاش عرضه شد. پس از آن، نسخه‌های مختلفی از بازی برای رایانه‌های شخصی، آمیگا، سگا جنسیس، پلی‌استیشن، پلی‌استیشن 2 و گیم‌ بوی ادونس عرضه شد. در سال ۱۹۹۶، هزبرو نسخه‌ای از بازی را با نام Ultimate Risk برای رایانه‌های شخصی عرضه کرد که در آن از تاس خبری نبود و برنده نبردها بر اساس استراتژی‌های مختلف مشخص می‌شد. سال ۲۰۰۰، بازی‌ای با نام Risk II برای رایانه‌های شخصی مبتنی بر ویندوز و مک عرضه شد. Risk: Factions نام نسخه‌ای دیگر از بازی بود که برای ایکس‌باکس لایو آرکید در سال ۲۰۱۰ عرضه شد و علاوه بر دارا بودن نسخه کلاسیک ریسک، بازیکنان می‌توانستند در نقش زامبی‌ها، روبات‌ها، گربه‌ها، سربازها یا یتی‌ها بازی کنند. در سال ۲۰۱۴ نیز هزبرو با کمک کمپانی فرانسوی یوبی‌سافت، نسخه‌ای از بازی را برای ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 و کنسول‌های نسل قبل معرفی کرد که دارای یک بخش آنلاین، ارتش‌های مدرن و صحنه‌های جنگ سه بعدی بود. الکترونیک آرتز نیز در سال ۲۰۱۰ نسخه‌ای رسمی از بازی را برای پلتفرم موبایل iOS توسعه داد. این بازی در دو نسخه موبایل و تبلت عرضه شد و بازیکنان می‌توانستند تا ۶ دستگاه را به هم متصل کنند و به بازی بپردازند.

در سال ۱۹۸۴،‌ بازی Risk به تالار مشاهیر مجله معتبر Games وارد شد و در سال ۱۹۹۵ نیز آکادمی هنر و طراحی بازی‌های ماجرایی، این بازی را به تالار مشاهیر خود اضافه کرد. .بازی The Risk در وب‌سایت معتبر بورد گیم گیک دارای امتیاز ۵.۶ است.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده