نویسنده: نادر امرایی
// سه شنبه, ۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰

بهترین بورد گیم ها برای مبتدیان

اگر از علاقمندان بورد گیم‌ها هستید اما تجربه‌ای از اینگونه از بازی‌ها ندارید، با ما همراه باشید تا هشت بازی مناسب برای مبتدیان را به شما معرفی کنیم.

بورد گیم‌ها یا در اصطلاح درست‌تر بازی‌های رومیزی، بازی‌هایی هستند که می‌‌توانند برای مدت طولانی، شما و دوستانتان را سرگرم کنند و باعث بشوند دورهمی‌های دوستانه شما، از حالت یکنواخت خارج شود. اما به دلیل تعداد بسیار زیاد این بازی‌ها در ژانرهای مختلف، همیشه انتخاب یک بازی که بتوانید آن را تجربه کنید، کاری دشوار است. این مساله زمانی دشوارتر می‌شود که شما، تا به‌حال تجربه‌ای از این نوع بازی‌های نداشته باشید و نمی‌دانید که برای شروع، کدام گزینه برای شما مناسب‌تر است و با توجه به محبوبیت روز افزون این بازی‌ها، اصلا بعید نیست که دیر یا زود، شما هم تصمیم بگیرید به جرگه بورد گیم‌ بازها بپیوندید. به همین دلیل تصمیم گرفتیم هشت بازی را که برای مبتدیان مناسب است، در این مقاله معرفی کنیم. البته اصلا نگذارید که کلمه «مبتدی» باعث شود فکر کنید این بازی‌ها، بازی‌های ساده‌ای هستند و گیمرهای حرفه‌ای، آنها را تجربه نمی‌کنند. بازی‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، همه بازی‌های بسیار معروفی هستند و توسط بسیاری از افراد بازی می‌شوند. اما دلیل اصلی‌ای که ما آنها را در این فهرست آورده‌ایم، این است که اولا یادگیری آنها نسبتا ساده است و دوما، هر کدام از این بازی‌ها شما را با مکانیک خاصی از بوردگیم‌ها آشنا می‌کنند. پس این شما و این هم فهرست بهترین بورد گیم‌ها برای مبتدیان:

بهترین بازی های رومیزی برای مبتدیان

Ticket to Ride

  • مکانیک بازی: جاده‌سازی
  • تعداد بازیکنان: ۲ تا ۵ بازیکن
  • زمان مورد نیاز:‌۴۵ تا ۶۰ دقیقه

مقاله مرتبط

بازی Ticket to Ride، تنها در رابطه با ساخت راه‌آهن نیست. بلکه در این بازی شما باید بهترین راه آهن را بسازید. هر چه راه‌آهنی که ساخته‌اید طول بیشتری داشته باشد، شما امتیازات بیشتری کسب می‌کنید. این بازی، در دسته بازی‌هایی قرار می‌گیرد که یادگیری آنها بسیار ساده است. شما، با جمع‌آوری کارت‌هایی با رنگ‌های مختلف و استفاده از آنها، قطارهای خود را روی جایگاه‌هایی از نقشه بازی که دارای رنگی یکسان با کارت شما هستند، قرار می‌دهید. با اینکه بازی به نظر یک بازی ساده می‌آید، اما Ticket to Ride، یک بازی فوق‌العاده رقابتی است زیرا حریفان شما می‌توانند برای جلوگیری از برنده شدن شما، راه شما را سد کنند. 

مواردی که بازی به شما یاد می‌دهد: جمع‌آوری کارت‌ها، برنامه‌ریزی برای حرکات مختلف در راندهای بعد، یاد گرفتن استفاده از راه‌های جایگزین هنگامی که حریف سد راه شما می‌شود.

بهترین بازی های رومیزی برای مبتدیان

Carcassonne

  • مکانیک بازی: قراردهی کارگر (Worker Placement)
  • تعداد بازیکنان: ۲ تا ۵ بازیکن
  • زمان مورد نیاز: ۴۵ دقیقه

اگر به شما بگویم بازی‌ای وجود دارد که در آن می‌توانید دنیای خود را از ابتدا بسازید و در آن تبدیل به دزد، کشاورز،‌ شوالیه یا هرچیز دیگری که می‌خواهید، بشوید، قاعدتا دوست دارید که این بازی را تجربه کنید. در بازی Carcassonne، بازیکنان در هر نوبت، یک قطعه از زمین بازی را از درون قطعات متعدد زمین می‌کشند و به این ترتیب دنیای بازی را شکل می‌دهند. سپس، شما با استفاده از مهره‌هایی که در اختیار دارید، می‌توانید قطعات مختلف دنیای بازی را مال خود کنید و به این ترتیب امتیاز کسب می‌کنید. نکته‌ای که در این بازی باید بی‌نهایت به آن توجه کنید، استراتژی شما برای بخش‌هایی از زمین است که قصد دارید آنها را تصرف کنید.

مواردی که بازی به شما یاد می‌دهد: مدیریت منابع محدود، ساختن یک دنیای بازی، قراردهی کارگر، روش‌های مختلف کسب امتیاز

بهترین بازی های رومیزی برای مبتدیان

King of Tokyo

  • مکانیک بازی: شانس!
  • تعداد بازیکنان:‌ ۲ تا ۶ بازیکن
  • زمان مورد نیاز: ۳۰ دقیقه

اگر شوالیه‌ها و کشاورزان شما را به هیجان نمی‌آورند، قاعدتا روبات‌های غول پیکر باید بتوانند شما را هیجان‌زده کنند! در بازی King of Tokyo، شما و دیگر رقبایتان برای با خاک یکسان کردن شهر (!) با هم رقابت می‌کنید. از بین بردن اشیا درون شهر، باعث می‌شود شما امتیاز به دست بیاورید اما در عین حال باید مراقب ضربات سهمگین دیگر روبات‌های غول پیکر نیز باشید. آخرین نفری که باقی بماند، به عنوان برنده بازی شناخته می‌شود. مکانیزم بازی نیز کاملا بر مبنای ریختن تاس است.

مواردی که بازی به شما یاد می‌دهد: استراتژی داشتن بر پایه احتمالات، ترکیب کارت‌ها، کری خواندن

بهترین بازی های رومیزی برای مبتدیان

7Wonders

  • مکانیک بازی: کارت کشیدن
  • تعداد بازیکنان: ۲ تا ۷ بازیکن
  • زمان مورد نیاز: ۳۰ دقیقه

مقاله مرتبط

اکثر گیمرها، بازی‌هایی که در آنها باید یک تمدن را از ابتدا بسازید، دوست دارند. اما مشکل اصلی، زمانی ایجاد می‌شود که برای اتمام این بازی‌ها، به زمان بسیار بسیار زیادی نیاز است. بازی Seven Wonders، این سبک بازی را تبدیل به یک بازی نیم‌ساعته با سرعت بالا کرده است و به شما این اجازه را نیز می‌دهد که به حریفتان حمله کنید اما به جای استفاده از ارتش‌های مختلف، این کار را با استفاده از کارت‌ها انجام می‌دهد. در هر نوبت بازی، شما تعدادی کارت جدید به دست می‌آورید که می‌توانید آنها را به امپراتوری خود اضافه کنید و سپس بازی به نفر بعدی منتقل می‌شود.

مواردی که بازی به شما یاد می‌دهد: مدیریت کارت‌ها، اولویت بندی انتخاب‌ها

بهترین بازی های رومیزی سال ۲۰۱۷

Santorini

  • مکانیک بازی: قدرت‌های مختلف
  • تعداد بازیکنان: ۲ تا ۴ بازیکن
  • زمان مورد نیاز: ۲۰ دقیقه

چه چیزی بهتر از این است که ریاست یک تمدن را بر عهده بگیرید؟ این که نقش همه‌کاره یک دنیا را بازی کنید! بازی Santorini، یک بازی ساده استراتژی است که در آن بازیکنان باید به سرعت بلندترین برج ممکن را بسازند و در عین حال با اتخاذ استراتژی‌های جذاب، از پیشروی دیگر بازیکنان جلوگیری کنند. نسخه جدید بازی، در یونان باستان جریان دارد و به همین دلیل با طرح‌های جذاب و فوق‌العاده‌ای روبه‌رو هستیم. شما در این بازی، قدرت‌هایی نیز دارید که با استفاده از آنها می‌توانید قوانین بازی را زیر پا بگذارید. تعداد بسیار زیاد احتمالات، به بازی ارزش تکرار فوق‌العاده‌ای می‌دهد.

مواردی که بازی به شما یاد می‌دهد: استراتژی، فکر کردن، استفاده مناسبت از قدرت‌ها

بهترین بازی های رومیزی برای مبتدیان

Hanabi

  • مکانیک بازی: همکاری
  • تعداد بازیکنان: ۲ تا ۵ بازیکن
  • زمان مورد نیاز: ۳۰ دقیقه

بازی‌های همکاری چند نفره، در حال حاضر در دنیای بورد گیم‌ها، تبدیل به یک ترند شده اند. همچنین این بازی‌ها، در زمره بازی‌هایی قرار می‌گیرند که انجام دادن آنها بسیار لذت‌بخش و کم استرس است. با این حال، این مساله به این معنی نیست که Hanabi، یک بازی آرامش بخش است! هدف اصلی شما در این بازی،‌ این است که با استفاده از کارت‌های بازی،‌ یک آتش بازی کامل راه بی‌اندازید. با این همه، نکته اصلی بازی این است که شما نمی‌توانید کارت‌های خودتان را ببینید و دیگر بازیکنان باید به شما کمک کنند که شما از کارت‌های خودتان مطلع شوید. برای این کار نیز محدودیت‌هایی برای آنها وجود دارد. 

مواردی که بازی به شما یاد می‌دهد:‌ ارتباط بدون صحبت کردن، حافظه، مدیریت منابع

بهترین بازی های رومیزی برای مبتدیان

Junk Art

  • مکانیک بازی: چیره‌دستی
  • تعداد بازیکنان: ۲ تا ۶ بازیکن
  • زمان مورد نیاز: ۳۰ دقیقه

بازی‌هایی که در آنها باید تعادل قطعات مختلف را حفظ کنید، مانند بازی Jenga، از بازی‌های بسیار محبوب در جمع‌های خانوادگی هستند. بازی Junk Art، با تلفیق تعدادی از این بازی‌های محبوب، به یک تجربه فوق‌العاده هیجان‌انگیز تبدیل شده است. بازی، دارای سه راند است که در هر کدام از آنها، بازیکن باید یک مینی گیم را که به صورت تصادفی انتخاب شده، انجام دهد که هر کدام از آن بازی‌ها، دارای قوانین مخصوص به خود هستند. از قرار دادن قطعات مختلف روی هم تا ساخت یک سازه با همکاری یکدیگر، از مینی گیم‌های بازی هستند. قطعات چوبی عجیبی که درون بازی قرار دارند و شما باید آنها را روی هم قرار بدهید، باعث به‌وجود آمدن سازه‌های فوق‌العاده عجیب و زیبایی می‌شوند و بازی، سخت‌تر از آن چیزی است که شما فکر می‌کنید!

مواردی که بازی به شما یاد می‌دهد: کنترل پیدا کردن روی حرکات دستان، فکر کردن خلاقانه، فیزیک تعادل

بهترین بازی های رومیزی برای مبتدیان

Splendor

  • مکانیک بازی: Economic Engine
  • تعداد بازیکنان: ۲ تا ۴ بازیکن
  • زمان مورد نیاز: ۳۰ دقیقه

مقاله مرتبط

بازی‌های Economic Engine، بازی‌هایی هستند که شما در آنها به تدریج وضع اقتصادی خود را (درون بازی) تقویت می‌کنید تا بتوانید آیتم‌های گران‌تر را بخرید و در نهایت به برنده بازی تبدیل شوید و یکی از ساده‌ترین آنها، بازی Splendor است که یکی از بازی‌های مورد علاقه من نیز به شمار می‌رود. شما در این بازی، باید الماس‌های مختلف جمع‌آوری کنید و آنها را با الماس‌های بهتر تعویض کنید. با این حال، نکته‌ای که بسیار در این بازی حائز اهمیت است، نحوه به دست آوردن الماس‌های بهتر است زیرا ممکن است شما برای خریدن یک الماس، برنامه‌ریزی کرده‌اید و منابع خود را برای به دست‌آوردن آن الماس مدیریت کرده‌اید اما تا زمانی که نوبت به بازی شما برسد، این امکان وجود دارد که بازیکن دیگری الماس مورد نظر شما را مال خود کند.

مواردی که بازی به شما یاد می‌دهد: خرید آیتم‌های بیشتر، تایمینگ، توانایی تعویض استراتژی

در انتها، لازم می‌دانم نکته‌ای را در رابطه با بازی‌های رومیزی به صورت کلی ذکر کنم. بسیاری از دوستان در کامنت‌های این مقالات، در رابطه با تهیه این بازی‌ها در ایران سوال می‌کنند. بسیاری از این بازی‌ها، هم‌اکنون در ایران قابل تهیه هستند و با استفاده از یک جستجوی ساده،‌ می‌توانید فروشگاه‌های معتبر فیزیکی و اینترنتی را برای تهیه اینگونه بازی‌ها، پیدا کنید. همچنین بسیاری از بازی‌های معرفی شده، نسخه‌های دیجیتالی نیز دارند که می‌توانید آنها را از اپ‌استور اپل یا گوگل پلی‌استور دانلود کرده و روی گوشی هوشمندتان به تجربه بازی بپردازید. 


منبع IGN
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده