نویسنده: افشین پیروزی
// یکشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۸

واکنش منتقدین به سریال The Punisher

سریال The Punisher که اخیرا از طریق نتفلیکس پخش شد، نمره‌های متوسطی دریافت کرده که در این مطلب مروری بر آن‌ها خواهیم داشت.

مشترکین شبکه نت فلیکس این روز‌ها شاهد انتشار سریال‌های مطرحی از طریق آن هستند. اولین سریال، فصل دوم Stranger Things بود که کیفیت بالایی هم داشت و می‌توانید برای آشنایی بیش‌تر با آن، نقد این سریال را در زومجی بخوانید. اما سریال بعدی، The Punisher است که اخیرا منتشر شده و علاقه‌مندان می‌توانند فصل اول آن را به صورت کامل تماشا کنند. سریال The Punisher یک اسپین‌آف برای Daredevil است و داستانی را با محوریت شخصیت پانیشر روایت می‌کند؛ شخصیتی که طرفداران کمیک‌های مارول قطعا با وی آشنا هستند و همچنین پیش از آن، شاهد حضور وی در تعدادی بازی ویدیویی نیز بوده‌ایم و در فصل دوم سریال Daredevil نیز شاهد اولین حضور وی در دنیای سینمایی مارول بودیم.

نقش فرانک کسل/پانیشر را در این سریال جان برنتال بازی می‌کند که پیش از این با حضور در سریال The Walking Dead وی را می‌شناسیم. پانیشر در کمیک‌های مارول شخصیتی است که با روش‌های بسیار خشن دشمنان و تبهکاران را از پا در می‌آورد و این خصوصیت وی به سریال نیز منتقل شده است و شاهد خشن‌ترین و خونین‌ترین سریال دنیای سینمایی مارول هستیم. همچنین در این سریال نگاهی نیز به گذشته شخصیت فرانک کسل خواهیم داشت و زمانی را خواهیم دید که وی یک سرباز بوده است. اما بعدا اتفاقاتی که برای خانواده وی می‌افتند، باعث می‌شوند تا پانیشر روی خشنش را نشان دهد و به دنبال انتقام گرفتن از دشمنانش به خشن‌ترین شیوه‌های ممکن باشد.

علاوه بر جان برنتال، دنیل وبر در نقش لوئیس والکوت، جیسون آر. مور در نقش کرتیس هویل، پال شولز در نقش راولینز، جیمی ری نیومن در نقش سارا لیبرمن، مایکل ناتانسون در نقش سام استاین، دبورا آن ول در نقش کارن پیج، شهره آغداشلو در نقش فرح مدنی و امبر رز روا در نقش دایانا مدنی، از جمله بازیگرانی هستند که در فصل اول سریال The Punisher حضور دارند و به ایفای نقش پرداخته‌اند. فصل اول این سریال ۲۶ آبان در ۱۳ قسمت منتشر شده و در ادامه مروری بر نقد سریال The Punisher و نمره‌های آن از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت.

The Punisher

سونیا سارالیا | ورایتی

۸۰ از ۱۰۰

The Punisher هم جذاب و هم شگفت‌انگیز است. همکاری مارول و نت‌فلیکس پیش از این نیز جواب داده و The Punisher هم یک تجربه موفق دیگر برای این دو است که حتی عمیق‌تر و بهتر از جسیکا جونز نیز ظاهر می‌شود.

لیز شنون میلر | ایندی‌وایر

۷۵ از ۱۰۰

با توجه به زمان اکران، سریال پانیشر قرار بود یک سریال جنجالی و بحث‌برانگیز باشد، اما جنجالی‌ترین ویژگی این سریال نبودِ چنین ویژگی‌هایی در آن است. فرانک کسل یک سری کار‌های بد در سریال انجام می‌دهد، اما این کار‌ها در مقایسه با اتفاقاتی که امروزه در جامعه آمریکا رخ می‌دهند به حد کافی بد نیستند. از طرف دیگر، داستان سریال روی زندگی یک سرباز کارکشته تمرکز دارد و تلاش وی برای پیدا کردن جایگاهی مناسب را تا حدود زیادی به‌خوبی به تصویر می‌کشد. اما واقعیت این است که سریال می‌توانست به مراتب کوتاه‌تر از آنچه که هست باشد و نحوه جای‌گیری آن در دنیای سینمایی مارول هم در بهترین حالت قابل قبول است.

مایک هیل | نیویورک تایمز

۶۰ از ۱۰۰

اکشن‌های سریال به مرور زمان و قسمت به قسمت بهتر می‌شوند و آن حس و حال‌های خاص پانیشر هم نسبتا خوب به نمایش درمی‌آیند، اما واقعیت این است که سریال پانیشر هرگز موفق نمی‌شود تجربه‌ای در حد و اندازه کمیک‌های این شخصیت ارائه کند.

کریس کابلن | کولایدر

۶۰ از ۱۰۰

اینکه استویو لایت‌فوت، سازنده سریال، سعی کرده تا لحظه‌های تنهایی و مشکلات درونی شخصیت پانیشر را به‌عنوان یک سرباز کهنه‌کار به تصویر بکشد، نشان از بلندپروازی این سریال دارد و زمانی هم که سریال چنین مواردی را کنار می‌گذارد و سراغ صحنه‌های دیگرش می‌رود، شاهد تجربه‌ای هستیم که گاهی فوق‌العاده جذاب، گاهی متوسط و گاهی هم مسخره است.

درن فرانلش | اینترتینمنت ویکلی

۵۸ از ۱۰۰

اگر یک سری صحنه‌های خشن و خونین سریال را کنار بگذاریم، با چیزی شبیه به سریال Seal Team شبکه CBS رو‌به‌رو هستیم. سریال پانیشر با اینکه به هیچ‌وجه بد نیست، اما هرگز خیلی خوب و عالی هم نیست.

لورین آل | لس آنجلس تایمز

۵۰ از ۱۰۰

نویسندگان سریال پانیشر کار خود را به‌خوبی انجام داده‌اند و جان برنتال هم عملکردی عالی در نقش فرانک کسل دارد که یک سرباز سابق جنگ افغانستان است که به یک فرد انتقام‌جو تبدیل شده است. اما داستان کلی سریال، آنطور که باید و شاید جالب نیست و نمی‌تواند ایده‌هایش را به‌خوبی روایت کند. از طرف دیگر، سریال هرگز قادر نیست این قضیه را به‌درستی نشان دهد که پانیشر یک ابرقهرمان نیست، بلکه فردی است که به خاطر یک عصبانیت خاص و آموزش‌های نظامی قادر به انجام چنین کار‌هایی است.

کن تاکر | یاهو تی‌وی

۴۰ از ۱۰۰

پانیشر به‌هیچ وجه تجربه باشکوهی مثل هانیبال نیست، اما ریتمی شبیه به آن دارد. خشونت تصویر‌شده در این سریال کیفیت خوبی دارد و واقعیت این است که بدون چنین صحنه‌های خشنی، پانیشر رسما چیزی برای ارائه کردن نداشت. خشونت سریال به‌حدی است که پس از روبه‌رو شدن با صحنه‌های اکشن آن، اولین کاری که می‌کنید بستن چشمان‌تان است!

دن فلن‌برگ | هالیوود ریپورتر

۴۰ از ۱۰۰

سریال پانیشر برخی صحنه‌های شدیدا هیجان‌انگیز دارد و شاهد خشونت خاص این مجموعه نیز در آن هستیم. علاوه بر این، بازیگر نقش پانیشر نیز به بهترین شکل نقش خود را ایفا می‌کند. اما وقتی سراغ جزییات داستانی آن برویم، با چیزی رو‌به‌رو هستیم که خیلی از آن را فراموش خواهیم کرد و در یادمان نخواهد ماند. علاوه بر این، صحنه‌های تیراندازی و کلا بخش‌هایی که در آن شاهد حضور اسلحه گرم هستیم نیز تعریفی ندارند.

کلی لاویر | یو‌اس‌ای تودی

۳۷ از ۱۰۰

سریال پانیشر سوال‌های بزرگی می‌پرسد؛ سوال‌هایی مثل اینکه آیا می‌توان به مقامات اعتماد کرد؟ اینکه یک سرباز چگونه پس از بازگشت از جنگ دوباره وارد جامعه می‌شود؟ یا اینکه یک فرد چطور می‌تواند با یک ضربه روحی بزرگ مقابله کند؟ اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که سریال تلاشی برای جواب دادن به این سوال‌ها نمی‌کند و بیش‌تر یک تجربه کلیشه‌ای در مورد مردی است که سعی می‌کند با پلیدی‌ها مبارزه کند. در واقع اوایل سریال حس می‌شود که هدف سازندگان، نشان دادن پانیشر به‌عنوان یک شخصیت چندلایه است که نه کاملا مثبت است و نه کاملا منفی؛ اما در نهایت، آنچه که ارائه می‌شود همان روایت کلیشه‌ای تقابل خوب و بد است.

در نهایت سریال The Punisher نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند نتوانیم آن را تجربه‌ای کاملا عالی و بی‌نقص بدانیم. با این حال با سریال متوسطی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد طرفداران شخصیت پانیشر از آن راضی خواهند بود؛ مخصوصا که اکثر منتقدین، ایفای نقش جان برنتال در نقش این کاراکتر را ستوده و از آن راضی بوده‌اند.

نمره پانیشر


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده