نویسنده: افشین پیروزی
// جمعه, ۱ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۰

پرفروش ترین بازی‌ های سال 2016 در آمریکا؛ CoD: Infinite Warfare در صدر

موسسه NPD گزارش فروش بازی‌های ویدیویی در آمریکا طی ماه دسامبر و سال ۲۰۱۶ را منتشر کرده است.

موسسه آماری NPD به رسم هر ماه، گزارش فروشی از بازی‌هایی ویدیویی در آمریکا طی ماه دسامبر منتشر کرده است. همچنین در گزارش جدید این موسسه، به فروش کلی بازی‌های ویدیویی در سال ۲۰۱۶ نیز اشاره شده است. در این گزارش بازی‌های فروخته شده از طریق خرده‌فروشی و همچنین خرید‌های آنلاین لحاظ شده و علاوه بر آن‌ها، میزان فروش دیجیتالی بازی‌ها نیز در نظر گرفته شده است. NPD فروش محصولات را براساس درآمد آن‌ها برحسب دلار محاسبه و اعلام می‌کند.

به استناد گزارش NPD، دو بازی Call of Duty: Infinite Warfare و Final Fantasy XV به ترتیب پرفروش‌ترین بازی‌های ماه دسامبر در آمریکا بوده‌اند. البته NPD گزارش فروش بازی‌ها را به تفکیک پلتفرم نیز ارائه کرده که در پایان مطلب می‌توانید آن‌ها را در قالب جدول‌هایی مشاهده کنید. در بخش دیگری از این گزارش آمده که بازی Call of Duty: Infinite Warfare، با وجود فروش کم‌تر در مقایسه با نسخه پیشین مجموعه، توانست به جایگاه پرفروش‌ترین بازی سال ۲۰۱۶ آمریکا دست پیدا کند. نکته جالب در لیست ۱۰ بازی پرفروش آمریکا طی سال گذشته حضور بازی GTA V و بازی Call of Duty: Black Ops 3 است که هر دو در سال‌های گذشته منتشر شده‌اند ولی کماکان به فروش خوب‌شان ادامه می‌دهند.

طبق اعلام NPD، کل فروش صنعت بازی‌های ویدیویی (شامل سخت‌افزار‌ها، بازی‌ها و لوازم جانبی) در ماه دسامبر ۲۰۱۶ و در آمریکا ۲.۷ میلیارد دلار بوده که در مقایسه با فروش ۳.۲ میلیارد دلاری دسامبر ۲۰۱۵، افتی ۱۵ درصدی داشته است. همچنین بیش‌ترین افت مربوط به بخش فروش سخت‌افزار‌ها بوده که فروش آن از ۱.۲۴ میلیارد دلار به ۹۹۴.۹ میلیون دلار رسیده است. سم ناجی، تحلیل‌گر NPD، در این مورد گفت:

عرضه کنسول‌های ایکس‌باکس وان اس و پلی‌استیشن 4 پرو نتوانست خیلی تاثیر مثبتی روی فروش داشته باشد. همچنین با اینکه قیمت مجموع ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد کم‌تر شده است، این امر افزایش فروش آن‌ها را در پی نداشته و برعکس کاربران به میزان ۷ درصد تعداد کنسول‌های کمتری را خریداری کرده‌اند.

هفته گذشته بود که سونی اعلام کرد پلی‌استیشن 4 پرفروش‌ترین کنسول ماه دسامبر ۲۰۱۶ در آمریکا بوده است. به‌علاوه مایکروسافت نیز اعلام کرد که ایکس‌باکس وان پرفروش‌ترین کنسول در نیمه دوم سال ۲۰۱۶ بوده است. حال NPD اعلام کرده که فروش کنسول مایکروسافت در ماه دسامبر ۲۰۱۶ نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته رشدی ۱۰ درصدی داشته است.

همچنین چندی پیش نینتندو بیانیه‌ای در مورد فروش نینتندو 3DS منتشر و در آن اعلام کرد که فروش این کنسول برای هفتمین ماه متوالی است که نسبت به ماه مشابه در سال گذشته رشد داشته است. به‌علاوه کمپانی ژاپنی اعلام کرد که 3DS تنها کنسولی بوده که در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۲۰۱۵ بیشتر فروخته است. گروه NPD همچنین اعلام کرده که فروش کنسول مینی NES در آمریکا در ماه دسامبر نسبت به ماه نوامبر ۱۴ درصد رشد داشته است. در زمینه نرم‌افزاری نیز در مجموع ۷.۳ میلیون نسخه بازی انحصاری 3DS در طول سه ماهه آخر ۲۰۱۶ در آمریکا فروخته شده است که همین امر، این سه ماهه را به بهترین سه ماهه تاریخ کنسول 3DS تبدیل می‌کند.

در ادامه می‌توانید در قالب جدول‌هایی آمار فروش‌های مختلف را مشاهده کنید. همانطور که اشاره شد این بازی‌ها بر اساس میزان فروش برحسب دلار لیست شده‌اند. البته در برخی از آن‌ها نوع خاصی از فروش لحاظ نشده که در پایان جدول‌ها به این استثنا‌ها اشاره خواهیم کرد:

۱۰ بازی پرفروش سال ۲۰۱۶ در آمریکا:

رتبهنام بازی
۱Call of Duty: Infinite Warfare
۲Battlefield 1
۳The Division
۴NBA 2K17
۵Madden NFL 17
۶Grand Theft Auto V
۷Overwatch*
۸Call of Duty: Black Ops III
۹FIFA 17
۱۰Final Fantasy XV

*در فروش بازی Overwatch، نسخه‌های فروخته شده از طریق Battle.net حساب نشده است.

۱۰ بازی پرفروش ماه دسامبر ۲۰۱۶ در آمریکا:

رتبهنام بازی
۱Call of Duty: Infinite Warfare
۲Final Fantasy XV
۳Battlefield 1
۴Madden NFL 17
۵NBA 2K17
۶Watch Dogs 2
۷Grand Theft Auto V
۸Pokemon: Sun
۹FIFA 17
۱۰Pokemon: Moon

۱۰ بازی پرفروش ایکس‌باکس وان در ماه دسامبر ۲۰۱۶ در آمریکا:

رتبهنام بازی
۱Call of Duty: Infinite Warfare
۲Battlefield 1
۳Final Fantasy XV
۴Madden NFL 17
۵NBA 2K17
۶Watch Dogs 2
۷Titanfall 2
۸Grand Theft Auto V
۹Forza Horizon 3
۱۰FIFA 17

۱۰ بازی پرفروش پلی‌استیشن 4 در ماه دسامبر ۲۰۱۶ در آمریکا:

رتبهنام بازی
۱Final Fantasy XV
۲Call of Duty: Infinite Warfare
۳Battlefield 1
۴Watch Dogs 2
۵NBA 2K17
۶Madden NFL 17
۷Grand Theft Auto V
۸FIFA 17
۹The Last Guardian
۱۰Titanfall 2

۱۰ بازی پرفروش Wii U در ماه دسامبر ۲۰۱۶ در آمریکا:

رتبهنام بازی
۱Paper Mario: Color Splash
۲Pokken Tournament
۳Minecraft
۴Just Dance 2017
۵Skylanders Imaginators
۶Super Smash Bros.
۷Super Mario Maker
۸Lego Dimensions
۹Splatoon
۱۰New Super Mario Bros. U + New Super Luigi U

۱۰ بازی پرفروش کنسول‌های دستی در ماه دسامبر ۲۰۱۶ در آمریکا:

رتبهنام بازی
۱Pokemon: Sun
۲Pokemon: Moon
۳Super Mario Maker
۴Pokemon: Sun & Moon dual pack
۵Mario Party: Star Rush
۶Super Smash Bros.
۷Mario Kart 7
۸Kirby: Planet Robobot
۹Pokemon Omega Ruby
۱۰Pokemon X

نظر شما در مورد آمار‌های ارائه شده چیست؟


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده