// جمعه, ۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۲

دیوید کیج از تغییرات لازم در صنعت بازی های ویدیویی می گوید

دیوید کیج، مدیر‌عامل استودیو کوانتیک دریم (Quantic Dream) از تغییراتی که باید در صنعت بازی‌های ویدیویی داده شود، می‌گوید.

دیوید کیج همواره به عنوان یکی از بازی‌سازان پیشرو در صنعت بازی‌های ویدیویی شناخته می‌شود. آثار او باعث شده‌اند که افق‌های جدیدی برای این سرگرمی هیجان‌انگیز تعریف و بیش از پیش مخاطبین به تفکر در مورد خویشتن خویش راغب شوند. حال او که برای شرکت در فستیوال فیلم لندن در این شهر حضور دارد، در سخنرانی‌اش از تغییراتی که باید در صنعت بازی‌های ویدیویی انجام شود، گفته است.

دیوید کیج پیش‌بینی می‌کند که روز‌به‌روز به بازی‌سازانی که به جای تمرکز بر روی زامبی‌ها و هیولا‌ها، به سمت روایت داستان‌های انسانی و احساسی پیش می‌روند، اضافه خواهد شد. دیوید کیج در گفته‌هایش به زنی اشاره می‌کند که مدتی پیش یکدیگر را در یک مهمانی ملاقات کرده و او از تاثیر مرحله Homeless بازی Beyond: Two Souls صحبت کرده است. این تاثیر به این دلیل بوده که این زن دو سال در خیابان‌ها زندگی کرده است. مرحله مذکور «او را به یاد زندگی گذشته‌اش» انداخته و دیوید کیج این اتفاق را بسیار مهم تلقی می‌کند. وی در این باره می‌گوید:

با شنیدن این خاطره تحت تاثیر قرار گرفتم. به عنوان یک بازی‌سازی، آرزویی جز دریافت چنین واکنشی ندارید. به اعتقاد من در بین بازی‌سازان سنتی وجود دارد، مبنی بر این‌که بازی‌های ویدیویی باید جدا از دنیای واقعی باشند و در آن‌ها راجع به مسائل حقیقی، جامعه و غیره نباید بحث شود. نمی‌دانم این سنت از کجا نشات می‌گیرد.

در سال‌های اخیر بازی‌سازان زیادی را دیده‌ام که طرز فکر متفاوتی داشته و اعتقاد دارند زمانی که می‌توان در قالب شعر، فیلم، کتاب یا هر هنر دیگری به مسائل اجتماعی پرداخت، چرا در حوزه بازی‌های ویدیویی این رویکرد دنبال نشود؟ چرا همواره باید بر روی زامبی‌ها، هیولا‌ها یا موارد از این دست تمرکز داشته و بازی‌ها را به دنیای خودمان متصل نکنیم؟ صنعت بازی‌های ویدیویی در زمینه موارد مذکور موفق بوده، اما به تصور من در آینده بازی‌سازان بیشتری را خواهیم دید که در بازی‌هایشان از مسائل اجتماعی و حقیقی می‌گویند. استفاده از عناصر تعاملی در راه روایت داستانی با‌معنا بسیار هیجان‌انگیز است.

David Cage

دیوید کیج در بخشی از صحبت‌هایش اعلام می‌کند که به بازی‌های مستقل علاقه دارد و دلیل این امر «خلاقیت و شجاعت» نهفته در این دسته از بازی‌های ویدیویی است. همچنین وی در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید که به واسطه کار در استودیو کوانتیک دریم و همکاری با کمپانی سونی که منابع و پشتیبانی لازم برای ساخت بازی‌هایی که «موضوعات مختلف را ارائه می‌دهند»، احساس مسرت و خوشبختی می‌کند. دیوید کیج برداشت‌های متفاوت از بازی‌های استودیو کوانتیک دریم یعنی Fahrenheit ،Heavy Rain و Beyond: Two Souls را قرار نگرفتن این بازی‌ها در قالب‌های فکری و انتظارات مخاطبین می‌داند:

اگر در بازی‌هایمان از سبک تیر‌اندازی اول‌شخص بهره می‌بردیم، تا این اندازه بر سر ساخته‌های ما بحث صورت نمی‌گرفت. در زمان ساخت Fahrenheit، قصد داشتم بازی بسازم که از طریق المان‌های تعاملی داستان را روایت کرده و احساسات و دیگر مواردی که هیچ‌کس به فکر قرار دادن آن‌ها در یک بازی ویدیویی نبود، را در خود جای داده باشد. احساسات؟ معضلات؟ دوراهی های اخلاقی؟ چرا باید چنین مواردی در بازی‌ ویدیویی وجود داشته باشند؟ اکنون در تمامی بازی‌ها، حتی آثار سبک اکشن، می‌توانید احساسات را مشاهده کنید. منظور من این نیست که ما این رویکرد را ابداع کرده‌ایم، اما باور داریم که پیش از دیگران در این راه قدم گذاشته‌ایم.

شخصا علاقه‌ دارم بازی‌ عرضه کنم که همه از تجربه آن لذت ببرند، اما در عین حال قصد سازش با اصول و ارائه محصولی که تنها دلیل ساخته شدن آن کسب درآمد است را ندارم. همه ما می‌توانیم بازی‌های سبک تیر‌اندازی اول شخص بسازیم، اما اگر راه‌های مختلفی برای کاوش در اختیار مخاطبین قرار دهیم، بدون شک صنعت بازی‌های ویدیویی با رونق بیشتری همراه خواهد بود.

دیوید کیج در سال ۲۰۱۲ از علاقه‌مندی‌اش نسبت به ساخت یک بازی تیر‌اندازی شبیه به فیلم سینمایی Apocalypse Now که به جای «ستایش کشتار و خشونت» به حقایق درد‌ناک جنگ بپردازد، گفته بود. جدید‌ترین محصول استودیو کوانتیک دریم که در تاریخی نا‌معلوم به صورت انحصاری بر روی پلتفرم پلی‌استیشن 4 منتشر خواهد شد، Detroit: Become Human نام دارد. این بازی بر روی دو ربات به نام‌های «کارا» و «کانر» و شیوه تعامل آن‌ها با دنیای انسان‌ها تمرکز دارد.


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده